minarelli koppelingsprobleempje...

jaeneke

Well-Known Member
aangezien ik een oud type minarelli(hor) SD blokje had met 105mm koppeling en de koppeling dus versleten was had ik maar een doppler S2R replica 107mm race koppeling aangekocht mét een 107mm koppelingshuis + een koellichaam erop.

dit had ik bij easyparts besteld btw.

ik die koppeling erop(zonder probleem), dan het kopp. huis en daar begon het...
kopp. huis was er niet op te krijgen, hij gaat over de as maar niet over dat geribt stuk wat de as moet meenemen.

na het eens van dichtbij bekeken te hebben bleek dat de ribbeltjes op de as en in het huis niet overeen kwamen.

ik alles gecheckt of ik het juiste had besteld en ja hoor, alles was correct besteld.

dan maar voor de gein geprobeert mijn oude en toch al redelijk versleten kopp. huis te monteren en dit ging (raar maar waar).

maar nu komt het probleem, als ik een lange afstend heb gereden en ik kom tot stilstand voel je de scoot trillen dat de koppeling net wel net niet pakt.

scoot op ze poot en het achterwiel begin langzaam te draaien.

nu heb ik de schuifmaat genomen en mijn oud 105m huis is na meting 104.85mm en het nieuwe huis wat niet past 106.9mm.

nu zit ik met mijn handen in het haar, dat 105mm huis is dus niet goed maar als dat 107mm huis niet op die as past wat moet ik dan doen ?

ps : hab easyparts al gemaild maar het is weekend dus...
 
Advertisement - register to remove this

Weet je wel zeker dat het 107mm het goede huis is? ( voor mina dus )
Imo lijkt mij dat de meest logische verklaring.

tjah, ik heb het juiste besteld en ik ben net naar de verpakking van dat koppelingshuis wezen kijken en daar zitten 3 stickers op.

2 daarvan zitten onder het plastic op het karton geplakt en die zeggen dat dit huis voor peugeot is.
bovenop de buitenste plastic laag verpakking staat dat dit huis voor peugeot, minarelli is...

deze laatste sticker hangt er maar 'zus en zo' op en geeft de indruk van misplakt te zijn.

dus ik wacht effe het antwoord af van easyparts, miss is het gewoon een foutje.

dit is het kopp. huis trouwens : http://www.easyparts.nl/showarticles_info/010109UN55/0-704-27/
 
volgens mij zijn Peugeot en minarelli niet hetzelfde.

een 105 huis past ook wel op een 107 koppeling , dat is het probleem niet , hij staat er alleen te dicht op waardoor de segmenten vrijwel direct aan zitten.
 
volgens mij zijn Peugeot en minarelli niet hetzelfde.

een 105 huis past ook wel op een 107 koppeling , dat is het probleem niet , hij staat er alleen te dicht op waardoor de segmenten vrijwel direct aan zitten.

idd de segmenten hebben weinig speling maar het ging, ik heb de rode doppler trekveertjes(zijn 10% ofzo) met de voorspanning van de veertjes op minimaal én de gewichtjes nog op de segmenten.
met deze instelling trok hij goed op, wel licht slippende koppeling maar wel mooi in één toerental weg zonder dipjes door naar topsnelheid.

ik denk als de veertjes enz. goed warm zijn dat ze wat slapper worden en dan het huis beginnen te raken.

als ik een 107mm huis heb zal hij dit wel niet meer doen.

en dat van die peugeot kon ik al raden, gewoon per vergissing verkeerde sticker op geplakt, easyparts zal dit onderdeel wel ruilen neem ik aan...
 
het is vrij normaal dat de segmenten het koppelingshuis aan gaan raken als je optrekt :*

dat is het probleem niet, het probleem is dat als ik stationair stil sta dat je de koppeling voelt trillen op het achterwiel, dus dat de koppeling al lichtjes aangrijpt maw.

als de scoot op zijn poot staat dan begint het achterwiel op stationair mee te draaien.
 
zo daarstraks effe naar de lokale scooterboer gereden en probleem uitgelegd...

hij verdwijnt zijn magazijn in en komt even later naar buiten met een mina 107mm DR koppelingshuis voor een paar tientjes.

ikke blij, ikke geholpen:W 8)

ook had ik naar easyparts gemaild en deze morgen al een antwoord gehad, ik moet gewoon effe het kopp. huis opsturen en zij kijken dan wat er aan de hand is.
ws krijg ik mijn geld terug want het was wel degelijk een peugeot huis...

ps super service tot nu toe van easyparts !!:W
 
er is me nog wat opgevallen, gisteren de koppeling uitvoerig getest en het is net alsof hij net iets te hard slipt bij het vertrekken...

de vorige originele koppeling slipte erg omdat hij versleten was, maar deze koppeling grijpt aan net bij het toerengebied waar de uitlaat begint en gaat dan in één stuk door naar topsnelheid zonder dipjes.

versta me niet verkeerd maar hoort dergelijke koppeling niet abrupter op te nemen ?
ik kom heel goed van men plek maar 'normaal' zou ik met zo'n goede afstelling van de vario/koppeling wheelies moeten kunnen trekken als ik eens een snokje aan mijn stuur geef.

dit kan ik dus totaal niet vanwege die lichte slip de eerste meter...
vanaf 15kmh is het compleet weg en voel je ook dat de koppeling volledig aangegrepen is.

of zou het de riem kunnen zijn die lichtjes slipt als de koppeling aangrijpt ?
ik heb nochtans een sterkere drukveer|(

ik heb ook trouwens nog de gewichtjes op de koppeling zitten, als ik die eraf haal neem ik aan dat ik dan nog meer slip heb ?
 
een koppeling slipt niet omdat ie versleten is , een koppeling slipt door de weerstand die hij heeft van de trekveren alsmede het gewicht van de segmenten.

een koppeling is een koppeling , de werking veranderd over het algemeen niet , de voering slipt tegen de trommel tot ie aanpakt , en dat doet dus elke koppeling , hoe lang dit duurt ligt aan de afstelling ervan. wanneer de koppeling aan moet pakken en met welk toerental dus ligt aan de setup , wanneer deze het beste reageerd (max. koppel)

voordeel van een gemiddelde andere koppeling is dat je deze makkelijker kunt verstellen maar je ook de mogelijkheid geeft om het toerental te halen wat je met een std koppeling soms niet kunt , en je kunt de afstelling vaak langer goed houden.

kortom , wat je nu moet doen is de koppeling goed afstellen , maar dat hoeft niet perse alleen in je koppeling zelf te zitten , het kan ook zijn dat een andere drukveer uitkomst biedt , en.of andere variogewichten , of bijv. een andere v-snaar ...

er is dus kortom veel wat je kunt doen om het geheel af te stellen zodat ie over het hele gebied mooi loopt.
 
een koppeling slipt niet omdat ie versleten is , een koppeling slipt door de weerstand die hij heeft van de trekveren alsmede het gewicht van de segmenten.

een koppeling is een koppeling , de werking veranderd over het algemeen niet , de voering slipt tegen de trommel tot ie aanpakt , en dat doet dus elke koppeling , hoe lang dit duurt ligt aan de afstelling ervan. wanneer de koppeling aan moet pakken en met welk toerental dus ligt aan de setup , wanneer deze het beste reageerd (max. koppel)

voordeel van een gemiddelde andere koppeling is dat je deze makkelijker kunt verstellen maar je ook de mogelijkheid geeft om het toerental te halen wat je met een std koppeling soms niet kunt , en je kunt de afstelling vaak langer goed houden.

kortom , wat je nu moet doen is de koppeling goed afstellen , maar dat hoeft niet perse alleen in je koppeling zelf te zitten , het kan ook zijn dat een andere drukveer uitkomst biedt , en.of andere variogewichten , of bijv. een andere v-snaar ...

er is dus kortom veel wat je kunt doen om het geheel af te stellen zodat ie over het hele gebied mooi loopt.

idd, maar ik heb niet zoveel ervaringen met koppelingen, vroeger liet ik ze afstellen omdat ik dat echt haatte zo'n ding afstellen8P

maar goed nu wil ik het zelf uitzoeken maar weet niet waar te beginnen.

ik zal effe neerpennen wat ik heb en hoe het staat :

-doppler voorvario S2R met grote rollers + halfpoulie alles nieuw.
-24gr gewichtjes(6X4gr)
-standaard snaar, nog goed nergens barsten in maar is misschien wat smal geworden...
-achtervario standaard
-bij de doppler geleverde drukveer erin zitten(zo'n korte 10% dacht ik)
-doppler S2R race koppeling met 3 segmenten 107mm ipv de standaard 2 segementen 105mm
-laser uitlaat
-rest is stock

ik heb het ringetje wat tussen de vaste halfpoulie en de glijbus zit achter de vario gestoken, dus tussen varioplaat en electrische starter.

mijn carb heeft nu een 84 sproeier en de luchtschroef staat nu op ong. 1-1/2 slag.

ik weet dat een koppeling een bepaalde slip moet hebben en dat heeft de mijne op dit moment ook, hij vertrekt goed en snel maar ik had verwacht dat hij een pak 'ruwer' ging aanpakken.

in die zin van : gas(toeren bouwen snel op) - koppeling pakt met een lichte slag koppelingshuis - katapult en weg...

nu is het zo : gas(toeren bouwen snel op) - koppeling grijpt zacht(?) aan - scooter vertrekt met een lichte slip in de koppeling of vario maar blijft mooi toeren houden en rijd geleidelijk maar vlot weg.

misschien moet ik dat opvulringetje terug op zijn plaats steken, dat was een trukje vroeger bij de stock mina vario's maar bij een race vario weet ik niet of dat helpt8P

miss gaat de riem nu iets te snel naar binnen in het begin door dat ringetje...
 
ik zou er iig een gele malossi drukveer in zetten om te beginnen , en de v-snaar vergelijken met een nieuwe. wil je een goeie v-snaar zou ik een Polini of een Malossi nemen , die werken gewoon goed.

84 sproeier is vrij groot of vrij klein , ik zou hoe dan ook de prop in het luchtfilter erin doen en 76 sproeier erin zetten.

de koppeling zal weinig anders aanpakken omdat de werking nog gelijk is.

de shim (zoals we deze noemen) zet ik ook vaak achter de vario, dat moet dus geen probleem zijn.

ik denk dat je iig eerst eens een gele drukveer van malossi moet proberen.

ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar Malossi veren , gewoon perfect eigenlijk.
 
ik zou er iig een gele malossi drukveer in zetten om te beginnen , en de v-snaar vergelijken met een nieuwe. wil je een goeie v-snaar zou ik een Polini of een Malossi nemen , die werken gewoon goed.

84 sproeier is vrij groot of vrij klein , ik zou hoe dan ook de prop in het luchtfilter erin doen en 76 sproeier erin zetten.

de koppeling zal weinig anders aanpakken omdat de werking nog gelijk is.

de shim (zoals we deze noemen) zet ik ook vaak achter de vario, dat moet dus geen probleem zijn.

ik denk dat je iig eerst eens een gele drukveer van malossi moet proberen.

ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar Malossi veren , gewoon perfect eigenlijk.

prop in het filter ?
wat bedoel je daarmee, ik weet zover ik weet niks van een prop af in mijn filter...
ik heb recent mijn stock luchtfilter behuizing vernieuwd + rode malossi mousse filter gemonteerd maar heb nergens een prop zien zitten...

ik rij nu met een NGK 8 bougie en die ziet er goed uit qua verbranding.

...een gele drukveer heb ik in voorraad en de riem kan ik idd eens vernieuwen...

hoeveel % is zo'n gele drukveer ook alweer, die witte zijn 7% zker ?

'normaal' moet volgens doppler de doppler korte drukveer erin om de werking van de vario optimaal te kunnen benutten.
 
boeie hoeveel procent ,er is wit , geel en rood , daar moet het mee te doen zijn.. wit is erg slap hiervoor iig.

wat doppler zegt boeit ook niet :p

er zit std een pijpje in het luchtfilter , deze kan eruit , het heeft alleen geen nut , ik laat ze er altijd in bij gemiddelde setups , en dan 76 sproeier.
 
boeie hoeveel procent ,er is wit , geel en rood , daar moet het mee te doen zijn.. wit is erg slap hiervoor iig.

wat doppler zegt boeit ook niet :p

er zit std een pijpje in het luchtfilter , deze kan eruit , het heeft alleen geen nut , ik laat ze er altijd in bij gemiddelde setups , en dan 76 sproeier.

o dat pijpje is een 'begrenzer', ik dacht dat het meer diende om water weg te houden.
van het nieuwe filterhuis is dit pijpje ietsje groter in binnendiameter en korter.
dit is ook meer een 'getunede' versie van weetikveelnogwatvoormerk...

en daar dan dat malossi filterelement in.
eerst had ik een sproeier 80 en zag de bougie er toch erg licht uit, nu met 84 lijkt hij me perfect te zijn.

ik ga straks eens die malossi proberen, ik kan ook nog een witte proberen als het toch niet goed moest zijn want ik heb dat allemaal klaarliggen in de verpakking in geval van een afstelprobleem:#

zou ik trouwens ook eens proberen de luchtschroef wat meer open te draaien ?
ik heb zo het gevoel dat hij dan feller op het gas gaat willen reageren:winner:
 
begrenzer is het niet , omdat ie niks anders loopt als je m eruit trekt.

het kan zijn dat je met de luchtstelschroef m nog net iets fijner kunt afstellen, ik zet m meestal gewoon op 1,5 slag open.
 
Back
Top