Minarelli horizontaal LC vertanding

YoloBearUnited

Snelle grasmaaier bestuurder
Hallo allemaal,

de lager van mijn uitgaande as is hé-le-maal aan gort gereden door de vorige eigenaar, dus ik dacht even vervangen..
Echter het probleem is, ik krijg volledig geen beweging in de uitgaande as, ik heb de volgende stappen in de volgende volgorde ondernomen:
- alles op de ingaande as eraf gehaald (koppeling ed)
- band eraf gehaald en daarna de remschijf
- moer op de uitgaande as eraf gehaald
- borgclip bij de uitgaande as eraf gehaald
- vertanding olie afgetapt
- vertandingsdeksel eraf gehaald (met ingaande as)
- de 2 (shim(?)) ringetjes verwijderd

Vervolgens ben ik op de uitgaande as gaan tikken met een kunststof hamer maar er is geen beweging in de as te krijgen, zie ik iets over het hoofd? Ik heb het ook al het blok goed warmgestoken en toen weer gaan hameren op de as.. Alsnog geen beweging..

Het doel van dit was om alle lagers in de vertanding te vervangen, de vertanding zelf ziet er tot nu toe nog goed uit.

Als er behoefte is aan foto’s hoor ik het graag, dan kan ik ze morgen maken als ik weer thuis ben!
 
Advertisement - register to remove this

Een fototje kan nooit kwaad natuurlijk.
Maar je slaat niet heel per ongeluk de verkeerde kant op he? Je slaat de as van buiten naar binnen. Zit de adaptor voor de velg er nog op? Misschien is dat het probleem? Anders je asmoer erop draaien, ff rondom waar de as zit goed wat wd40 spuiten en dan een paar goeie tikken met een vuistje. Zo'n hamer he niet met je blote mannen klauwen erop gaan slaan he
Als je er zo niet aan uit komt zien we de foto wel verschijnen en zullen we die as er wel uit krijgen
 
@bartj hahaha nee ik sloeg inderdaad van buiten naar binnen, maar goed je kan nergens van uit gaan tegenwoordig want je weet maar nooit :p

Wat betreft de metalen hamer heb ik nog niet geprobeerd (heb dit geprobeerd te vermijden ivm met het mogelijk stuk slaan van mijn schroefdraad) dus dat zal ik nog even proberen en daarna post ik de update hier.

ik heb tot nu toe het alleen nog maar met de kunststof hamer geprobeerd (zie foto’s) maar die is wel goed verminkt.
Als er nog andere tips & tricks zijn hoor ik het graag!
 

Attachments

  • 0C39A4E5-0845-4D05-9CB7-3A848892F82D.jpeg
    0C39A4E5-0845-4D05-9CB7-3A848892F82D.jpeg
    44.4 KB · Views: 12
  • F963D7D1-0558-46FC-AF22-4861C3DE128E.jpeg
    F963D7D1-0558-46FC-AF22-4861C3DE128E.jpeg
    47.5 KB · Views: 12
  • CD3CDF05-8500-4E47-8709-E222B64EF4ED.jpeg
    CD3CDF05-8500-4E47-8709-E222B64EF4ED.jpeg
    51.4 KB · Views: 12
Als je nou de bijbehorende moer op de draad draait voor je er een klap op geeft dan spaar je je schroefdraad. Spuit zo ff de boel in met wd40 en probeer het over een uurtje eens of desnoods laat je het een nachtje intrekken. En anders ff goed warm stoken
 
Aha, dat met de moer en de hamer verliep vlekkeloos! As lag er na 4 tikken uit, dat is het eerste probleem opgelost, nu nog de 2e.

Hoe krijg ik die lagers eruit? Ik heb het met een lagertrekker geprobeerd maar die schoot er na een paar tikken weer uit, dus zijn daar nog evt alternatieven voor? Ik weet niet of het uitmaakt maar de lagertrekker die ik heb is die van hbm machines..
 
Als je maar lang genoeg aan de andere kant van het lager warm stookt dan zitten ze echt niet meer vast. Meestal vallen ze er dan ook uit.
 
@bartj hahaha nee ik sloeg inderdaad van buiten naar binnen, maar goed je kan nergens van uit gaan tegenwoordig want je weet maar nooit :p

Wat betreft de metalen hamer heb ik nog niet geprobeerd (heb dit geprobeerd te vermijden ivm met het mogelijk stuk slaan van mijn schroefdraad) dus dat zal ik nog even proberen en daarna post ik de update hier.

ik heb tot nu toe het alleen nog maar met de kunststof hamer geprobeerd (zie foto’s) maar die is wel goed verminkt.
Als er nog andere tips & tricks zijn hoor ik het graag!


Met een 20 ton garage pers druk je die er zo eruit.
Post automatically merged:

Aha, dat met de moer en de hamer verliep vlekkeloos! As lag er na 4 tikken uit, dat is het eerste probleem opgelost, nu nog de 2e.

Hoe krijg ik die lagers eruit? Ik heb het met een lagertrekker geprobeerd maar die schoot er na een paar tikken weer uit, dus zijn daar nog evt alternatieven voor? Ik weet niet of het uitmaakt maar de lagertrekker die ik heb is die van hbm machines..


Met een schaal trekker moet het gewoon te doen zijn.

1200x876.jpg
 
Met een 20 ton garage pers druk je die er zo eruit.
Die zullen de meeste thuis wel hebben staan ja, dat scheelt gelukkig
Post automatically merged:




Met een schaal trekker moet het gewoon te doen zijn.
Succes om vertandingslagers er met dat ding uit te halen. Dat werkt als ze vast zitren op de as inderdaad prima, maar wat ik hier uit opmaak is dat ze nog in het carter zitten ;)


Man man man, wat moet iemand daar nou mee?

Maargoed welke lagers zitten er nu nog vast in je carter? Anders zou je zelf eventueel een bout kunnen zoeken met een flinke ring die in je carter op het lager past en zich niet klemt tegen je carter.

Volg je me nog? Dan zet je hier een grote dop van een ratelset overheen en doe je nog een ring met moer op die bout. Aandraaien maar en dan trek je je lagers er zo uit als er natuurlijk een bout doorheen past. Lagers die in een dichte schaal zitten gewoon warm blijven stoken. Komen ze er dan niet uit warmer stoken en blijven tikken met de hamer ;)
 
Heren heren, allemaal geweldige oplossingen waar anderen zeker wat aan hebben. Ik had geluk, hoefte alleen warm te stoken en kon de lagers er met een tikje tegen het carter verwijderen. Op diezelfde manier heb ik ze ook allemaal weer geplaatst, warmstoken en de lagers vielen erin.

Voor de volgende die deze tips gaat gebruiken, vergeet niet EERST de keerring van je uitgaande as erin te doen en DAARNA pas je lager erin zetten. Ik had het plezier van het een tweede keer mogen doen omdat het de eerste keer niet goed ging.

Wat mij betreft kan deze thread wel op slot, mijn probleem is verholpen en er zijn zat diverse oplossingen aangeboden om dit probleem aan te pakken. Zonder jullie was ik nu nog steeds met de kunststof hamer bezig geweest hahaha

Bedankt!
 
Back
Top