Minarelli Horizontaal Krukas Vervanging Howto gevraagd!

patrick@HeboRacingArk

Well-Known Member
Hey, ik wil mijn krukas vervangen door een Malossi of een Polini PEN-12 krukas...
Ik zit nu nl met een kapotte krukas...
frown.gif
frown.gif
frown.gif
frown.gif

Ik heb een Beta ARK L.C. met een minarelli HORIZONTAAL blok.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het blok splits en de krukas verwissel?

Liefst zou ik ook nog horen hoe ik het blok onder mijn scoot vandaan krijg maar het belangrijkste is dat ik het blok kan splitsen en de krukas kan wisselen.
 
Advertisement - register to remove this

als je geeneens weet hoe jeje blok onder je scooter vandaan krijgt zou ik er niet aan beginnen

Tip: neem er iemand bij die het al is eerder gedaan heeft
 
dit wordt een lang verhaal..

1) koop een yamashi rukas.. kost de helft en is net zo goed.

2) voordat het blok uit elkaar gaat de krukas en lagers in de diepvries leggen.

3) blok eronderuit is niet zo moeilijk. stekker en carbu losmaken enzo, vering bla..

4) krukas leegmaken.. vario eraf en aan de andere kant de ontsteking, oliepomp verwijderen.. is niet zo moeilijk.

5) het splitsen.. alle bouten uit het carter draaien en het blok verwarmen met een gasbrander en verfafbrandding.. het blok gaat dan veel makkelijker uit elkaar.. dan met een kunststof hamer de krukas eruit slaan.. blok schoonmaken en weer warmstoken.

6) bevroren lagers kan je zo in het blok leggen nu. dan steek je de bevroren krukas erin er leg je beide carterhelften op elkaar. nu is het simpelst om het langere bouten de twee carterhelften tegen elkaar aan te draaien.. niet de vloeibare pakking vergeten
wink.gif
NOOIT met een hamer op de nieuwe krukas slaan. een hamer heb je niet nodig. daarna de nieuwe keerringen erin.

dit was het globaal gezien wel zo'n beetje geloof ik.. ach, je moet het een keer gezien hebben
smile.gif
wink.gif
smile.gif
wink.gif
smile.gif
wink.gif
smile.gif
wink.gif
smile.gif
wink.gif
smile.gif
wink.gif
smile.gif
wink.gif
 
korte how to

als je het hierna niet snapt moet je het niet doen }>

Blok is onder scooter uit.

Haal vario en ontstekingskant leeg
verwarm rondom de lagers (niet te lang anders gaan je lagers ook uitzetten
smile.gif
) pak een plastic hamer en sla je helften van elkaar (niet in 1x 1 kant eraf slaan maar geleidelijk aan alle kanten)

Dan doe je je lagers in je blok
je krukas in je lagers
pakking erop en weer dichtmaken
 
Originally posted by patrick@HeboRacingArk:
Hey, ik wil mijn krukas vervangen door een Malossi of een Polini PEN-12 krukas...
Ik zit nu nl met een kapotte krukas...
frown.gif
frown.gif
frown.gif
frown.gif

Ik heb een Beta ARK L.C. met een minarelli HORIZONTAAL blok.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het blok splits en de krukas verwissel?

Liefst zou ik ook nog horen hoe ik het blok onder mijn scoot vandaan krijg maar het belangrijkste is dat ik het blok kan splitsen en de krukas kan wisselen.


Heeeej,

Ik heb ook horizontaal enzo,
Maar hoeveel heb jij gereden ???
Of ligt het aan je Pktjes( of rijd je orgineel???)

Mij

Ik zit nu bijna op de 20000 en nog niks gebeurt.
Vanaf 11000 km ging er en snelle uitlaat onder en later een andere cilinder, meer toeren en snelheid, rijd ongeveer 95 km/h
 
NOOIT met een hamer op de nieuwe krukas slaan. een hamer heb je niet nodig. daarna de nieuwe keerringen erin.


dit is crap, als je krukas niet soepel draaid zul je toch een paar tikkies op je krukas moeten geven...
 
hmzz thnx boys & girls.
Mn blok is er al vanonder..het was simple...
nu wil ik Morgen een Pen-12 krukas gaan halen. Het probleem is dat steeds bij mijn PEN-10 drijfstang het gat waar je naaldlagers ingaan en je zuiger-pen, dat dat gat geleidelijk ovaal trekt bij mijn Manston Replica. Doordat breekt mn naaldlager in stukjes en vliegt door mn cilinder heen. Dit is nu 3x gebeurt. De scooterwinkel heeft mn drijfstang gat een beetje opgeboord en toen was het weer goed zegt ie...mooi niet dus dag later weer kapot...Nu bennik het beu en ga ik het denk ik maar allemaal zelf doen...stelletje prutsers daaro! gelijk overstappen naar PEN-12 en me cilinder is ook zowat kasiweile vandaar dat ik dus ook een nieuwe cili nodig heb...Btw mn topspeed met zn 2en lag rond de 125 op mn teller (zittend) echt harder hebik nog niet geprobeerd (kreeg de kans niet) mn teller houd bij het optrekken geeneens mn snelheid bij, als ik stop met gas geven issie nog omhoog aan het gaan...
smile.gif
fijne cilinder die HEbo Manston replica..en jullie kunnen lullen wat je wilt: het is een namaak manston replica voor FL 500,- met een grote uitlaatpoort die is opgesplitst in 2 kamers, hij heeft een aluminium LOSSE kop en een PEN-10 Zuiger. de echte manston replica heeft een koperen LOSSE kop, met standaard een PEN-12 zuiger en heeft dezelfde uitlaatpoort. Maar dan voor FL 880,-- als iemand weet waar ik dat ding goedkoop kan bestellen zeg het dan ff... plies...want bij scootparts hebben ze geen HEBO
frown.gif
goed als jullie niet geloven dat het een namaak Manston Replica is dan kannik er fotos van maken en ze hierop posten als jullie willen..;P

------------------
Beta ARK L.C. HEBO Racing Manston *Replica* 70 CC, HEBO Racing Membraam, HEBO Racing Vario, HEBO Racing Koppeling, HEBO Racing Zwarte Drukveer, HEBO Racing Groene trekveertjes, DellOrto 21 MM Carburateur,
DellOrto 98 Sproeier, HEBO Racing luchtfilter, Gianelli NARDO uitlaat,
Malossi krukas PEN-12, Yamashi vertanding, 3.6 GRAM rollers, HEBO Racing V-Snaar en een T.P. Super Cooler Carter Deksel.
 
sorry dat ik dit topic omhoog bump maar ik heb ook een vraag omtrent het splitsen van een mina hori DD

de ophanging van de motor.. die moet toch ook uit elkaar?
hoe doe je dat? die stalen pen moet er toch uit? die aan de bovenkant van het blok
 
je kan toch ook gewoon een reactie geven met bruikbare informatie ?
hier heb zou ik echt wat aan hebben gehad..
moet je dan 30 topics krijgen waar het zelfde in word vermeld?
 
kwam je vraag toevallig nog tegen, ik geef voor de zekerheid maar gewoon antwoord ipv er doekjes om te binden...

die blokbout moet er in ieder geval uit, die word aan een kant met een moer vastgehouden en aan de andere kant heb je een zeskant. haal de moer ervanaf en tik met iets langs (een schroevendraaier ofzo) de ophanging eruit en dan heb je je blok zo los.
Uit verveling maar weer een oud topic omhoog gegooit? Jij dacht zeker het word hier mij wat te stil hier..
Dus laat ik maar weer de discussie uit lokken van een topic anno 2020.. Wat verveling allemaal al niet met je kan doen.
 
Uit verveling maar weer een oud topic omhoog gegooit? Jij dacht zeker het word hier mij wat te stil hier..
Dus laat ik maar weer de discussie uit lokken van een topic anno 2020.. Wat verveling allemaal al niet met je kan doen.
Dat bedoel ik... ;)
 
Back
Top