minarelli H. vraag voor iemand met ervaring

aardbanaan537

Well-Known Member
Om te beginnen wil ik zeggen dat dit forum al heb doorgespit, maar geen antwoord heb kunnen vinden.

Ik heb een Yamaha Aerox. Een Minarelli horizontaal dus. Ik merk dat wanneer ik met de scooter in de hand loop dit redelijk zwaar gaat. zeker als ik dit vergelijk met de aerox van een maat. Allebei hebben we een 13/44 primaire malossi vertanding. Zijn scooter loopt dan véél gemakkelijker. Bij het optillen van mijn scooter en vrij draaien aan het wiel stopt het wiel ook (bijna) direct weer.

-ook zonder koppelingshuis, koppeling en remklauw draait het nog zwaar
-lagers in het carter zijn nieuw, maken geen geluid en draaien vrij
-naaldlagers in top performance vertandingsdeksel zijn ook nog goed
-Ik heb de vulring en veerring (met bolling) correct geïnstaleerd. met de bolling naar de vertanding toe.
-De primaire as (die in de vertandingsdeksel zit) draait zonder voel of hoorbare mankementen.
-Ik gebruik Malossi 7.1 SAE 80W-90 transmissie olie

Ik heb verder geprobeerd om de vertandingsdeksel minder strak aan te draaien, en evt minder ringen te gebruiken op de tweede as, maar zonder resultaat.
Heeft iemand enig idee waar de fout zou kunnen zitten want ik ben ten einde raad.
 
Advertisement - register to remove this

Met de gehele koppeling eraf loopt ie nogsteeds zwaar?

Loopt je achterrem niet misschien een beetje aan? Als de lagers etc. van de vertanding gewoon goed zijn en dat soepel draait, is de rem eigenlijk het enige wat nog weerstand kan geven.
 
Inderdaad. Koppeling is er af, evenals de remklauw. Deze kan dus ook niet aanlopen. De lagers zijn inderdaad goed. Ze zijn nieuw en draaien soepel rond zonder geluiden te maken. Ik vind het zelf ook raar verhaal. Bedankt voor het meedenken
 
Goed punt, deze heb ik inderdaad niet vervangen. dit lager was nog reuze netjes dus vervangen is dan ook niet nodig geweest.

ik heb overigens geprobeerd waar het ongeveer vandaan komt. zo heb ik de middelste en secundaire uitgaande as gemonteerd en dit loopt erg soepel. het is pas zodra ik de vertandingsdeksel met primaire as in het blok zet dat het zooitje zwaar gaat lopen. dan denk je aan een paar dingen:
-lager primaire as in de vertandingsdeksel > individueel bekeken draait deze netjes
-lager primaire as in carter > Draait verder ook goed rond zonder problemen en zit diep genoeg in het blok
-Naaldlagers in vertandingsdeksel > Ook deze draaien keurig zonder voel of hoorbare problemen
-Vertandingsdeksel duwt te hard op de assen > ook bij het losjes monteren van de deksel loopt de gehele vertanding zwaar

is er een mogelijkheid dat de keerring in mijn deksel TE hard duwt op de as waardoor deze moeite kan hebben rond te draaien? ik probeer nu dingen uit te sluiten...
 
Ik heb dit gehad als ik van mijn 4takt scooters onderdelen van de overbrenging ging uitwisselen. Primaire en secundaire as, tussentandwiel van Sym snor, Fiddle en Kymco Agility heb ik mee geexperimenteerd en heb ondervonden dat er sprake is van kleine verschillen, maar toch groter dan marges in productieafwijkingen. Tip, heb je nog een extra overbrenging liggen? Wissel dan 1 voor 1 onderdelen uit. Kost je veel werk, maar loont!
Groet,
 
Bedankt voor de tip. Ik heb nog wel een originele vertanding liggen. Ik zal het eens een-voor-een proberen en mijn bevindingen hier delen
 
Ik heb elk van de tandwielen een voor een omgewisseld om te kijken of er iets zou veranderen. Helaas had ik geen andere degelijke ingaande/primaire as meer liggen, hoewel ik toch denk dat hier waarschijnlijk het probleem zit.
Nogmaals, de as draait verder zonder voel of hoorbare mankementen.
Misschien een gekke vraag, maar bestaat de kans dat de keerring te hard op de as knijpt?
 
Misschien een gekke vraag, maar bestaat de kans dat de keerring te hard op de as knijpt?

Nee. Misschien is de dikte van het tandwiel primaire as anders.

Je hebt wel fijne en grove tanden van assen.. En die kan je niet met elkaar mengen.

Komt het stompe gedeelte van de primaire as aan de achterkant niet tegen de binnenkant van het carter aan.

Of een van de geperste tandwielen zit misschien niet goed geperst op de as. (kan te ver erop geperst zijn.) En dan loopt het niet inline.
 
Back
Top