Mijn scooter zuigt niet genoeg benzine aan

Tummy00

New Member
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden defecte scooter gekocht omdat het me een leuk projectje leek. Bijna alles werkt weer (hij vonkt, start, heeft compressie etc...) alleen de carborateur krijgt niet genoeg benzine. Mijn scooter (een Iva Venti met 8300KM uit 2012) heeft een vacuümpomp. Als ik aan de ene slang zuig komt er uit de andere voldoende benzine. Echter, als ik de slang aan sluit op het onderdeel tussen de carb en het motor blok en de start/kick dan komt er slechts heel weinig benzine, niet genoeg om te lopen.

Mijn vraag is dus of jullie weten hoe ik dit kan oplossen?

Dit weet ik:
-De slangen zijn sowieso allemaal in takt omdat hij het wel doet als ik zelf zuig
-Als ik mijn vinger over het gat houd waar de slang van de vacuümpomp wordt aangesloten en tegelijkertijd start dan voel ik geen druk(-wisseling).
-De motor heeft duidelijk een goede compressie en ik heb de bougie op zijn plaats om te zorgen dat de lucht niet weg kan.

Hopelijk kan iemand me helpen, als je meer informatie nodig hebt zeg het dan en ik zal kijken.

Groetjes, Bart
 
Advertisement - register to remove this

Bart,

sluit het vacuumslangetje goed aan over de nippel op het spruitstuk.
Zo niet slangetje wat inkorten zodat het slangetje stroever over de nippel gaat en eventueel een slangeklemmetje monteren mocht dit er nog niet op zitten.

Verder controleren of er geen lekken/scheurtjes in het vacuumslangetje zitten.

Ook controleren of er geen lekken/scheurtjes in het spruitstuk zitten en of de pakking goed afsluit.

Is die bamidoos een 2-takt of 4-takt?

Indien een 4-takt, heb je de klepspeling al eens gecontroleerd?
 
Wat sparky zegt lijkt me ook, ik denk dat je het bij je membraam moet zoeken.
Wellicht mengverhouding of valse lucht?

Over welk membraan heb je het dan?
Let wel! Het is geen 2 takt en het enige membraan is het gasschuifmembraan in de carburateur.
Als deze lek is lekt er lucht en kan er geen vol gas worden gegeven.

Het lijkt erop dat er niet voldoende onderdruk wordt opgebouwd waardoor de brandstofaanvoer stagneert.
Een vacuüm- bediende benzinekraan en/of pomp heeft genoeg druk nodig om de kraan te kunnen openen.

Het is dus of de klepspeling of de kraan en/of pomp is overleden waardoor er minimale aanvoer is.
 
Bedankt voor alle reacties. Het is inderdaad een 4 takt. Het lijkt me niet dat de kraan of pomp niet meer functioneert aangezien alles goed werkt als ik op een andere manier de verandering in druk simuleer.

Ik heb de klepspeling nog niet gecontroleerd, hoe kan ik dit doen? En mocht blijken dat het niet goed is, wat kan ik er aan doen?

Met vriendelijke groet, Bart
 
Youtube is je vriend.

In onderstaand filmpje wordt gebruik gemaakt van een speciaal tooltje maar dit kan even goed met twee kleine steeksleuteltjes.

 
Ik heb een tijdje geleden defecte scooter gekocht omdat het me een leuk projectje leek.

Neem aan dat deze ook al een tijdje stil heeft gestaan.. Benzine pomp kan dan wel gewoon vast gaan zitten.. Want de benzine die er nog in de pomp zit droogt op en komt er corrossie erin zitten.. Dit gebeurd niet direct, maar wel als die al 1 1/2 jaar ergens buiten in de tuin heeft gestaan..

En de benzine is dan ook verouderd. Misschien is het ook handig om even het vaccuum kraantje van de tank te verwijderen zodat je alle het vuil voor het filter eruit kan laten..
 
Ik heb de klepspeling gecontroleerd en die lijkt in orde te zijn. Ik heb de carborateur er af gehad en schoon gemaakt en daarna alles nog eens na gelopen en aan getrokken. Er komt niet iets meer benzine uit het slangetje dan dat er voorheen uit kwam als ik de motor draai maar nog lang niet zo veel als dat er uit komt als ik zelf zuig aan de vacuümslang.

Kan het misschien komen doordat ik geen luchtfilter geïnstalleerd heb?
 
Tuurlijk, wie rijdt er nu zonder filter?
Als je zo blijft doorrijden heb je niet meer lang plezier van je scooter je trekt alle vuiligheid, zand en troep rechtstreeks je blok in met alle gevolgen van dien!
 
+1,

Bovendien zuigt de motor nu veel meer lucht aan als dat noodzakelijk is waardoor het mengsel (de verhouding) niet meer klopt.
M.a.w. is de test zonder luchtfilter dus niet echt een goed idee, en ook komt hierdoor het euvel niet echt naar voren.

Aangezien de tank hoger ligt dan de carburateur is het eerder een niet goed functionerende vacuum brandstofkraan.
Als alle slangen goed zijn en ook het spruitstuk geen gebreken vertoont is het op zeker de kraan.
Klepspeling staat immers goed toch?

Edit: Bedenk me net dat de tankbeluchting ook nog een rol kan spelen in jouw geval.
Heb je dit al gecontroleerd?
 
Last edited:
Back
Top