Mijn ervaringen met GY6 variateurs

eurokit

Broem Broem Pff Pff
powerone.jpg

Power one vario


Heb deze vario onder mijn kisbee zitten. Ik ga je hier een beetje vertellen wat je krijgt en of het allemaal wel waard is.

Heb deze vario gekocht bij k parts (prijs kan verschillen, dus even op hun website kijken voor de laatste prijs aanpassing)

De vario is momenteel ongeveer 37 euro. Dacht zelf ietsie minder er voor betaald te hebben.
Hij komt niet in een kartonnen doos wat je waarschijnlijk zou verwachten, maar in een karton / shrink wrap.

De vario maakt de prijs schappelijk aangezien je er al 3 setjes rolletjes erbij krijgt. Volgens de site 7,5 / 8,5 / 9,0 grams 16x13 grams rolletjes.
Alleen deze gewichten zijn eigenlijk wat aan de te zware kant voor een Gy6 motor (of je moet met 90cc of zo rijden)
Maar de rolletjes zijn altijd wel nog handig als je een peugeot 2takt scooter of wat er nog naast hebt staan. Dan is het geen weg gegooid geld.
Het is wel handig om 2 setjes erbij te kopen zoals 6grams en 6,5 grams om lager in gewicht te kunnen.

Daarnaast komt de vario met een verkorte vario bus.. Wetende dat de originele peugeot kisbee euro2 vario bus 38,3 mm lang is.
De vario bus bij de set meet 36mm, en er zitten 3 shims erbij om de bus langer te kunnen maken. Maximaal met alle shims is dus 38,5 mm mogelijk. De variobus van de powerone vario is niet uit te wisselen met de originele vario.. De ene is een beetje dikker dan de ander. Dus past niet.

Ik raad bij deze vario wel aan om de naraku shim kit erbij te kopen zodat je afstelbereik een heel stuk meer word.

De dikte van de bijgeleverde power one shims zijn ongeveer. 2x 1mm en 1x 0.5mm.

Verder constateer ik dat het loopvlak van de vario zeer goed is.. Het gat van de graden plaat (wat op de krukas moet is een beetje te klein omdat deze in de fabriek af geverft/ gecoat is. En dat kan er voor zorgen dat de vario best wel goed kan gaan klemmen op de krukas.
Beste is om met een vijl rondom het gat heel lichtjes bij te werken, want dan schuift hij zonder moeite erop en eraf.

Wat merk je van deze vario? Je merkt vooral bij 20 t/m 40 km/u op de teller toch wel aanzienlijk een betere door loop van de snelheid, en dit gaat ook een stuk constanter.

Ik heb verder niet echt veel verschil gemerkt in top snelheid met deze vario. Ging met de originele 60 op de teller en dat deed hij met de power one vario ook. Ik heb wel een keer of 2 mee gemaakt dat die door liep naar 65km op de teller, maar daar kwam die zelden. Maar moest ook best wel toeren gaan draaien om dat te halen.

Maar de kisbee is nogal een best vage scooter als het op de aandrijving aan komt.

Met de naraku shim kit kan je tot 38,6 shimmen.. Daarna word de ruimte op de krukas te weinig voor de halfpoelie en de ventilator.

Dit werkt dus wel beetje beperkend. Een 17,7 / 18mm brede riem krijg je er dan ook niet meer er tussen.

Ik heb ook al gekeken welke riembreedtes er tussen de achterpoelie passen. Daar kwam ik achter dat 17,7mm breedte riem al te hoog buiten de poelie begon uit te steken. En de max dan echter al op 17,5mm breedte uit komt of smaller.
Ook lijkt me de originele lengte van 723mm riem te kort om makkelijker een veel hogere snelheid te kunnen halen (hoop maximaal op 70km/u op de teller) aangezien ik in de achterpoelie zeker nog 5mm over hebt om de riem hoger te laten komen. (boven 60km/u op de teller word het best al eng om op de kisbee te rijden. (dat had ik bij andere scooters niet)

Dus ik ben nog aan het spelen met varios, riemen, misschien een andere set poelie gebruiken.
Overigens lijkt me de motoforce en naraku vario smaller te zijn en waarschijnlijk blijft er dan ook net iets meer ruimte over om een 18mm brede riem te kunnen plaatsen.. Of een riem zo uit te shimmen dat dit het meeste effect geeft.


Ik ga hem nog een beetje aanpassen, hij is nog niet af


Volgende vario word die van motoforce. Ik wil deze uit proberen en zien of dat deze mij meer snelheid kan geven (wat op dit moment niet echt makkelijk lukt) En zien of dat deze vario smaller is en dus meer ruimte zou moeten kunnen maken tussen halfpoelie en vario en dat de ventilator dan ook nog past.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

moto.jpg

Heb de variokit even snel bekeken.

De vario komt in een goedkope blister verpakking.. (de power one in shrink wrap, heb dit net even aangepast voor de duidelijkheid)

De kit komt met 2 setje GOEDKOPE rolletjes.. (maar goed voor een enkele run moet het voldoende zijn waarna je toch al snel een betere kwaliteit rollen setje erin wilt zetten voor de langere duur.

1 setje rolletjes zit al in de vario (die van 5,5 gram) ideaal als je met een originele 50cc cilinder rijd) En het andere setje van 6 grams om net je afstelling een beetje zwaarder te maken.

Vermoed dat de vario meer gemaakt is als je geheel origineel rijd.. Er zitten verder geen andere rolletjes bij.

De vario bus meet 38 mm lang bij 20mm buitenmaat en 14mm voor krukas gat. Hij is dus 0,3mm korter als de originele vario.

Er zitten verder geen shim ringetjes bij.. Dus het is wel raadzaam om toch de shims erbij te bestellen van naraku.

De vario bus past wel in de originele vario.. En de originele vario bus past ook in de motorforce `racing` vario. Al merk ik hierbij wel op
dat de motorforce vario bus een beetje meer speling heeft (misschien beetje te veel, maar zal denk ik nog wel binnen de tolerantie vallen vermoed ik zo, mocht de vario er toch er kapot op lopen, dan zal ik hier hier bij vermelden.

Voor de rest, merk ik op dat de afwerking niet heel best is van de vario zelf.. Aan de achterkant waar de graden plaat komt zit overal best scherp randen aan. Wat ook opvalt bij deze vario is dat de eerste 3 mm vanaf de vario bus tot naar boven een vlakke kant eraan is gelopen. Waarschijnlijk om de vario misschien nog dichter bij de halfpoelie te krijgen zodat je daardoor een hogere top kan halen..


Hoe de vario rijd en past moet ik nog even uitzoeken, ben hier nog mee bezig.

Ik ga hem nog een beetje aanpassen, hij is nog niet af


Ik ga bij elke reviewtje nog een originele product foto proberen toe te voegen.
 
Last edited:
2 dagen geleden blok weer even open gehad en meteen even fotos gemaakt van de vario

IMG_20230801_192728[1].jpg

IMG_20230801_192746[1].jpg

Verf of de gradenplaat is niet zo heel best.. Denk dat dit redelijk te noemen is.

Vario zelf ziet er nog steeds prima uit.. Alleen het loopt vlak is wat minder rauwig gebleven.. (voelt wat gladder aan)


Ongeveer 4800 - 5000km mee gereden.. Verder geen schade te zien.
 
Heb daar even niet naar gekeken.. De bus van die power one vario is 38mm.

De originele van peugeot is 38,3.. Dus je moet er zoiezo iets van shims gebruiken.

Weet alleen niet wat erin zat, heb toen alleen alles even snel eruit genomen en nieuwe rollen geplaatst.
 
Back
Top