mijn agm retro wil niet begrensen?

Timotoki

New Member
Hallo
Ik ben nieuw hier maar heb een serieus probleem , en dat is dat mijn agm retro scooter niet wil begrensen. ik heb verschillende geteste cdi tjes geprobeerd (die doen het prima in mijn andere scooter.)maar hij blijft +/- 60 km per uur rijden.
Ik heb er ook al een nieuwe pickup ontsteking in gezet maar dat mocht ook niet baten.
Ik weet zo geen optie,s meer.
hij is van de eene op de andere dag zomaar ontgrenst?
WIE KAN MIJ HIERMEE HELPEN??
 
Advertisement - register to remove this

Tim,

volgens mij maakt jouw scooter gebruik van een zogenaamde cartersensor.
Deze cartersensor, in combinatie met de originele cdi, zorgen ervoor dat de scooter niet harder gaat dan de maximaal toegestane snelheid.
Deze cartersensor bevindt zich, zoals de naam al verraadt, achter je carterdeksel, bij de centrifugaal koppeling.
De cartersensor ziet er uit als een pickup-spoel, die je ook bij je vliegwiel vindt.
De cartersensor geeft een pulsje af aan de cdi telkens als het nokje op de koppelingsbel, voorbij draait.
De cdi meet het aantal pulsjes per tijdseenheid en daarmee de momentele snelheid van de scooter.
De cdi begrensd de snelheid door de ontsteekcurve niet meer te vervroegen waardoor het toerental van het blokje niet meer kan stijgen.
Wellicht scheelt er iets met deze cartersensor of zit er in de draad tussen deze sensor en de cdi een breuk, een slecht contact, oxide vorming in de connectoren of is/zijn deze draad/connectoren afgekoppeld.
De cdi "denkt" dan dat de scooter stil staat en de begrenzing werkt dan niet meer.
 
Last edited:
Mijn scooter loopt ook te hard. Heb nu vario ringen op de vario gezet en dat begrend de sne;heid maar het verbruik neemt enorm toe.
Ik had geen sensor in het carter maar heb deze gemonteerd. Weet alleen niet waar ik deze moet aansluiten. Op de CDI zijn alle draden in gebruik maar of die ook allen aangesloten zijn, tja lastig zoeken in zo'n wirwar kabelboom van mijn Rover Grand Retro.

Weet iemand waar/hoe die sensor aangesloten moet worden ?
 
@musicscore ,

beter een eigen draadje aanmaken.
En dan maak je gelijk een detailfoto van de CDI connector waarbij alle kabelkleuren zichtbaar zijn
Misschien inderdaad maar een eigen draadje trekken.
Klopt het dat ik die dan aansluit op de CDI op PIN 3 :
Daar waar staat Signaalgever Sensor spoel (paars/roze)
Daar zit nu al een draad maar dan haal ik die los.
cdi-china_zekering_kapot_gy6_scootparts-2_2_14.png

Bedankt alvast voor de tip/advies

Ik heb een AC CDI.
 
Last edited:
beter een eigen draadje aanmaken.
Misschien inderdaad maar een eigen draadje trekken.
Wel grappig. :);)
Ik heb mij misschien een beetje onbeholpen uitgedrukt maar met "beter een eigen draadje aanmaken", bedoelde ik eigenlijk "beter een eigen topic starten".

Dit omdat je in principe @Timotoki 's topic overneemt/kaapt voor je eigen probleem.
Maar goed, meneer Tim vindt het blijkbaar niet nodig iets van zich te laten horen dus we gaan hier maar gewoon verder!

Ik weet niet welke cdi je gekocht hebt maar het moet wel een type cdi zijn die ook een cartersensor ondersteunt.
De meeste scooters werken namelijk met de begrenzing op een bepaald toerental, dit toerental wordt dan bepaald in de cdi zelf.
Op de CDI-connector zit dan op de plaats waar nu de paars/roze draad zit een groene (=massa}
Jouw CDI begrensd als het ware niet op toerental maar op snelheid zoals eerder geschreven.
De snelheid krijgt deze cdi in de vorm van elektrische pulsjes van je cartersensor.
Bereikt deze puls-trein een bepaalde frequentie, weet de cdi dat de maximale snelheid bereikt is en zal het ontsteekmoment niet meer vervroegen met als gevolg dat het toerental niet meer kan klimmen en de snelheid dus bevroren wordt.
 
Oeps. Heb ik verkeerd begrepen. Excuses.
Ik heb een Rover Grand Retro met de standaard CDI. Ga ervan uit dat deze begrensd wordt door de sensor in de carterdeksel. Deze zat er niet in maar het is een 2de hands en denk dat deze er uitgehaald is. Ik heb er wel weer een ingezet maar kan dus nu niet vinden waar hij aangesloten moet worden. Zie geen vrije aansluiting, ook niet op de CDI. Misschien zelf een draad op pin 3 van de CDI zetten maar weet dan niet of dit gaat werken.
 
Volgens mij heb je het nogsteeds niet begrepen.
Het beste kan je een nieuwe topic aanmaken. Als alle topics op deze manier aan elkaar gebreid worden wordt het chaotisch.

rechts boven staat een gele knop, die moet je hebben. ''post thread''
 
Back
Top