Middenstandaard as zit muurvast

Tycho0525

Member
Goeiemiddag

Mijn middenstandaard is uitgelubbert dus die wil ik vervangen. De middenstandaart as van mijn vespa sprint zit muurvast. Ik heb de standaart er al af geslepen zodat ik er beter bij kon. Ik heb er al op lopen rammen met een pen en hamer, kruipolie op gespoten, met slagschroef machine proberen los te draaien, 5 minuten warm lopen stoken met een gasbrander en nog zit er geen beweging in te krijgen. Ik heb ook een stukje van het varter weggeslepen bij de as-kant omdat die daar de as ook al in de bus heeft lopen vreten. Ik heb ook al geprobeerd om de as uit te boren maar die is zo hard dat ik er geen gat in krijg. Heeft iemand de gouden tip hoe ik hem los kan krijgen.

Update : ik heb hem los gekregen. Na nog wat pogingen brak de kop van de bout af. Toen liepen de frustaties aardig op dus heb toen het carter beetje warm gestookt en met een beetje wd40 de hele pen met de bus eruit geramt. Hier kwam aardig wat geweld bij kijken dus ik raad het niet aan want je carter kan breken. Ik heb met een pen en flinke hamer de bus en pen eruit getikt. Heb nu weer een aantal weken het nieuwe spulletje (as, bout, standaard) er op zitten en nog geen problemen gehad. Zit die bij jou ook zo vast en wil je geen risico nemen dat je carter kapot gaat, koop dan een zijstandaart die je er zo op kan bouten. Of laat je uitgelubberde standaard er op zitten en verkoop je scooter op marktplaats xD
 

Attachments

  • D4DE4DE9-CE16-4905-8B51-C19CD913DEC4.jpeg
    D4DE4DE9-CE16-4905-8B51-C19CD913DEC4.jpeg
    156.8 KB · Views: 71
  • 3C000508-A93E-4D3B-8E39-0F752CEDD6C8.jpeg
    3C000508-A93E-4D3B-8E39-0F752CEDD6C8.jpeg
    240.4 KB · Views: 68
  • 5534B31D-EA5D-4FA1-83CD-978E0696F564.jpeg
    5534B31D-EA5D-4FA1-83CD-978E0696F564.jpeg
    160.6 KB · Views: 66
Last edited:
Advertisement - register to remove this

@ C-Row,

Je gaat nu wel heel veel dingen aankaarten uit een ver verleden!
Ik weet echter wel wat je bedoeld omdat ik ook uit het oude Kreidler tijdperk afkomstig ben uit een gezin met drie kinderen waarvan ik de jongste ben! Twee oudere broers die ook altijd Kreidler hebben gereden met zelfs een neef die een bromfietswinkel had in de jaren 70 t/m 1985.
De rest doet er niet toe wat dat betreft!

Ik had het echter over de moderne motorblokken die heden ten dage onder onze (50cc) scooters terug te vinden is!
Er is wat dat betreft niet heel veel verandert sinds 1980 toen de eerste kloon (van de Kymco Filly) uitkwam.
Ook inferieure motorblokken waar vrijwel iedere fabrikant op gokte toen der tijd om kosten te besparen zijn nog steeds in omloop.
Denk aan replica Minareli en Peugeot bijvoorbeeld, zelfs de schakelbrommers bleven niet gespaard waarbij zelfs de SC6 van Morini (1 van de beste motorblokken) er aan moest geloven.

Cilinders e.d. is een geheel ander verhaal!

En Kreidler had trouwens ook een Minarelli motorblok wat dat betreft, dit was nog wel in de tijd dat de Duisters nauw samen werkte met de Italianen! In de jaren daarna en de (huidige) scooters een opmars maakte kwam pas Spanje om de hoek kijken!
En daar ging het al gauw helemaal mis wat dat betreft, Aprilia, Beta, Malagutie en Yamaha uit vroeger dagen hadden allen sowieso al een slecht afgewerkt motorblok. En dan met name de buitenkant. De genoemde grafietuitscheidingen waren op mijn RMC-S Minarelli motorblokblok (uit Duistsland) in ieder geval niet terug te vinden. Puntgaaf!
 
Last edited:
Floris, hang nou eens een magneet aan je carterhelft (zonder lijm:cool:) en laat zien dan (foto) (niet bij een lager of as, dat lukte bij mijn Tomos ook, maar gewoon onderaan het carter.
 
Floris, hang nou eens een magneet aan je carterhelft
Waarom dan? Ik weet namelijk al geruime tijd dat het zgn. grijze gietijzer niet magnetisch is!
Dit zou ook raar zijn aangezien het vliegwiel voorzien is van best wel sterke magneten.
Het effect wat dat teweeg kan brengen is immers niet wenselijk lijkt me!

Er wordt v.w.b. de scooter motorblokken gebruikt gemaakt van twee soorten gietijzer.
Namelijk austenitisch en nodulair gietijzer...

Austenitisch gietijzer is grijsgietijzer waaraan legering-elementen worden toegevoegd, waardoor de omzetting van ferriet naar austeniet (normaal bij 723° C) beneden kamertemperatuur komt te liggen.
De daarvoor gebruikte legeringselementen is meestal nikkel. Het verkregen materiaal heeft een grote treksterkte en grote weerstand tegen corrosie. Austenitisch gietijzer is niet magnetisch.

Bij Nodulair gietijzer wordt er een geringe nikkel-magnesium verbinding toegevoegd.
Hierdoor vormt zich grijs gietijzer met bolvormig grafiet het zgn. nodulair gietijzer.
De grondmassa bestaat uit ferriet en/of perliet. De elasticiteitsmodulus (E) is bijna tweemaal zo groot als van grijs gietijzer, de 0,2% rekgrens is ca. 70%van de treksterkte. Bewerkbaarheid is goed, dempend vermogen minder dan van grijs lamellairgietijzer dus minder geschikt voor machineframes. Het materiaal is redelijk lasbaar. Nodulair gietijzer is eveneens niet magnetisch.

En om er zeker van te zijn heb ik het proefje uitgevoerd met de zgn. White board neodymium magneten, zie bijgevoegde bestandjes.
Uiteraard op een Minarelli (AC) motorblok met een leeg linker carter die ik nog in de schuur heb liggen.
Alles is eraf behalve de krukas en de tandwielen met assen van de transmissiekast...
En zoals ik al verwacht had blijft geen van allen plakken aan de boven en/of onderzijde van betreffende carter!?
(Dit is idem aan de binnenkant van het carterdeel)
 

Attachments

  • Colourful-Office-White-Board-Magnets.jpg
    Colourful-Office-White-Board-Magnets.jpg
    74.8 KB · Views: 4
  • 34612.jpg
    34612.jpg
    473.2 KB · Views: 4
tuurlijk, dan is jouw brommerblok van gietijzer.
ik krab van mijn kymco blok een hoekje weg (met een rvs mesje) alsof het chocola is. dat is geen gietijzer.

Ja, het motorblok waar ik op getest heb is van (een poreus/broos soort) gietijzer!
Toch wel een ietwat vreemde reactie van een automonteur...
En dat wat je wegkrabt met een dun en scherp mesje lukt ook wel op een gietijzeren motorblok wat dat betreft!?

De vroegere motorblokken van bijvoorbeeld Renault en Audi waren immers ook van gietijzer.
Pas toen power, performance en gewicht belangrijk werd is men in sommige sectoren overgestapt naar lichtere metalen v.w.b. het motorblok.
Maar dit is echter (naar mijn weten) nooit toegepast op de zgn. 50cc scooter motorblokken waar wij tegenwoordig op en/of mee rijden!

Een belangrijk iets daarbij is, is dat lichtere metalen (zoals aluminium) sneller gaan uitzetten als de eerder genoemde soorten gietijzer wat dus niet gewenst is... Zeker niet v.w.b. het (relatief kleine) motorblok!
In termen van oxidatie, heeft gietijzer de neiging sneller te oxideren wanneer het wordt blootgesteld aan een vochtige omgeving en/of vochtige lucht, en zal het oxideren als het aan de elementen wordt blootgesteld. Aan de andere kant wordt aluminium vaak bekleed met een onzichtbare laag aluminiumoxide, die het nog beter tegen oxidatie beschermt.

Dus wel even oppassen als je gaat rijden op onverharde wegen waarbij steenslag e.d. onvermijdbaar zijn...
Het chocolade motorblok van jouw Kymco kan hierdoor wel degelijk flinke schade oplopen!
Enige voordeel is, is dat het motorblok iets lichter wordt waardoor de performance zeer waarschijnlijk wel toeneemt.
Of dit zo blijft is een tweede :sweatsmile:... Om krimpspanningen te kunnen elimineren moet het volledige motorblok immers traag kunnen afkoelen!

Australiërs hebben een mooie term voor een gietijzeren motorblok: boat anchor :p

Een grappig gegeven welke ik ook maar even heb nagevraagd aan de Australische tak van mijn (onze) familie.
Is nogal een ridicuul gegeven waar je aan refereert zonder onderbouwing aangezien het Australische merk Holden heden ten dage (t/m 2019) nog steeds gebruik maakt(e) van een gietijzeren motorblok!?

Zie ook: https://comeracing.com/news/2019/02/come-racing-cast-iron-holden-v8-cylinder-block
 
Last edited:
Blijft dit gewauwel doorgaan totdat er één zegt: "Je hebt gelijk."
Definieer ''dit gewauwel'' eens!

Is dit soms het onsamenhangend gepraat, gezwets etc..
Of is het wat anders dat niet strookt met de waarheid volgens jou?

Zowel C-Row als ik vertellen immers geen onwaarheden wat dat betreft!
Ik heb aangegeven dat mijn originele Minarelli (scooter) motorblok van gietijzer is.

Vervolgens wordt dit bevestigd door een zoekactie van C-Row op Google waardoor hij perplex staat dat het blok inderdaad van gietijzer is!
Dan volgt later onderstaande post waar een extra alinea ineens weer verwijdert is? Zie post: #45.
tuurlijk, dan is jouw blok van gietijzer.
Dat ik hier op reageer lijkt me nogal logisch toch!?
Enige wat ik aangegeven is, is dat ik niet geheel overtuigd bent van een aluminium motorblok op sommige scooters!
Our cast iron block is based on our successful aluminium version which is no longer available at this stage. The cast iron version has siamesed bores allowing bore sizes up to 4.125" plus oversizes in this bore size.
Vroeger aluminium, en tegenwoordig gietijzer...
En dit is idem dito met de 50cc scooters en brommers wat maar een kleine percentage van de algehele markt vertegenwoordigt.
De meeste grote namen (van vroeger) bestaan nog steeds, maar de merknaam en de bijbehorende rechten zijn inmiddels al lang verkocht aan o.a. China! Bijvoorbeeld het AM6 motorblok van Minarelli is tegenwoordig Chinees of Taiwanees!

Maar goed, het was niet mijn bedoeling om te gaan wauwelen hoor!
Probeer alleen maar een steentje bij te dragen aan alledaagse problemen die kunnen ontstaan.
En als er op een wedervraag ineens allerlei proefjes volgen ga ik daar graag mee aan de slag ondanks dat ik beter weet.
En let wel! Ik ben ook niet de alwetende goeroe wat dat betreft! Als ik het niet weet zal ik dit ook zondermeer ruiterlijk toegeven!
Dus dat ik hier mijn gelijk wil halen is dus echt een misvatting!

Het gaat immers om de onderbouwing en feiten wat belangrijk is!
Voor de overige lieve hilarische kijkbuisvrienden zeg ik; oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker!
 
Definieer ''dit gewauwel'' eens!

Is dit soms het onsamenhangend gepraat, gezwets etc..
Of is het wat anders dat niet strookt met de waarheid volgens jou?

Zowel C-Row als ik vertellen immers geen onwaarheden wat dat betreft!
Ik heb aangegeven dat mijn originele Minarelli (scooter) motorblok van gietijzer is.

Vervolgens wordt dit bevestigd door een zoekactie van C-Row op Google waardoor hij perplex staat dat het blok inderdaad van gietijzer is!
Dan volgt later onderstaande post waar een extra alinea ineens weer verwijdert is? Zie post: #45.

Dat ik hier op reageer lijkt me nogal logisch toch!?
Enige wat ik aangegeven is, is dat ik niet geheel overtuigd bent van een aluminium motorblok op sommige scooters!

Vroeger aluminium, en tegenwoordig gietijzer...
En dit is idem dito met de 50cc scooters en brommers wat maar een kleine percentage van de algehele markt vertegenwoordigt.
De meeste grote namen (van vroeger) bestaan nog steeds, maar de merknaam en de bijbehorende rechten zijn inmiddels al lang verkocht aan o.a. China! Bijvoorbeeld het AM6 motorblok van Minarelli is tegenwoordig Chinees of Taiwanees!

Maar goed, het was niet mijn bedoeling om te gaan wauwelen hoor!
Probeer alleen maar een steentje bij te dragen aan alledaagse problemen die kunnen ontstaan.
En als er op een wedervraag ineens allerlei proefjes volgen ga ik daar graag mee aan de slag ondanks dat ik beter weet.
En let wel! Ik ben ook niet de alwetende goeroe wat dat betreft! Als ik het niet weet zal ik dit ook zondermeer ruiterlijk toegeven!
Dus dat ik hier mijn gelijk wil halen is dus echt een misvatting!

Het gaat immers om de onderbouwing en feiten wat belangrijk is!
Voor de overige lieve hilarische kijkbuisvrienden zeg ik; oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker!
Nee, geen gewauwel, dat doet jullie uitwisseling geen recht!
Ik vond het leerzaam om iets meer van legeringen en vervuilde legeringen te horen, en de verschillende soorten krachten die er kunnen spelen.

Trouwens,
Vandaag gelezen hoe je erg vastzittende, vastgeroeste bouten los kunt krijgen. Geen garantie, maar het lukt wel vaak.
Via gerichte verhitting door middel van inductie: een soort eenvoudige spoel aanbrengen om een bout en daar dan een forse stroom door heen laten gaan.
Door de wisseling van het magneetveld om de spoel, ontstaat er dan warmte in de bout.
Post automatically merged:

Nee, geen gewauwel, dat doet jullie uitwisseling geen recht!
Ik vond het leerzaam om iets meer van legeringen en vervuilde legeringen te horen, en de verschillende soorten krachten die er kunnen spelen.

Trouwens,
Vandaag gelezen hoe je erg vastzittende, vastgeroeste bouten los kunt krijgen. Geen garantie, maar het lukt wel vaak.
Via gerichte verhitting door middel van inductie: een soort eenvoudige spoel aanbrengen om een bout en daar dan een forse stroom door heen laten gaan.
Door de wisseling van het magneetveld om de spoel, ontstaat er dan warmte in de bout.
 
Last edited:
Ach, ik zou me niet al te veel zorgen maken om de zgn. forumclowns die zo nodig moeten reageren zonder te weten waar de klepel hangt!
Mij zegt het al genoeg wat dat betreft....
Het blijkt dus dat het hier specifiek over een Vespa/Piaggio motorblok gaat die ook in div. varianten verkrijgbaar is v.w.b. het type scooter!

Niks mis mee, maar men gaat aan het feit voorbij dat het spul lang geleden al verkocht is aan de firma Rotax!
Het is dus goed mogelijk dat er een zgn. nieuw type motorblok gehanteerd wordt.


V.w.b. het gereedschap is en blijft het zoals eerder beschreven!
En, er is eveneens ook niet echt een pasklaar antwoord wat dat betreft!

Onder het mom ''trail and error'' moet men langzaam afzeilen wat dat betreft.
Eigenaren van de Kymco, Sym en zgn. GY6 scooters doen er goed aan om het e.e.a. goed te controleren alvorens dit te doen vergelijken!
Dit uiteraard zonder proefjes e.d. waar je (echt helemaal) niks aan hebt!

Voor de ongelovige clowns hier op het forum zou ik adviseren om er een topic aan te wijden in een geschikte sectie!
Ik persoonlijk zal dit topic graag voorzien van niet allen relevante info, maar ook van repliek v.w.b. de 50cc motorblokken, inclusief de bijbehorende ge- en/of ongemakken!

Helaas blijft het vaak bij de de zgn''one liners'' waar helemaal niemand wat aan heeft!
Wat dat betreft word het is tijd dat iemand het e.e.a. is gaat uitleggen i.p.v. stompzinnige antwoorden te gaan plaatsen!
 
Hallo allemaal. Ik heb hem los gekregen hoor. Heb nog meerdere keren geprobeerd de bout los te draaien met verhitten van carter en een bende kruipolie. Uiteindelijk met een hefboom de bout los proberen te draaien maarrr…. De kop brak af. Toen was ik het helemaal zat en heb de hele bout met bus en al uit het blok gemept. Gelluk mijn carter nog heel. Heb een pen gebruikt, die tegen de bout en as aangezet en toen met een flinke hamer lopen meppen. De bout zit zo vast omdat de bout verbogen is. Dit gebeurd als je er vaak op gaat zitten als de scooter op de standaart staat. Maar alsnog niet normaal dat dit zo vast kan zitten… kut systeem dus. Zit trouwens geen scheur in mn carter door het slijpen, alleen een mini stukje eruit, is er niet doorheen. Rij er al 2 weken mee rond zonder olielek of ander gezijk.
 
Hallo allemaal. Ik heb hem los gekregen hoor. Heb nog meerdere keren geprobeerd de bout los te draaien met verhitten van carter en een bende kruipolie. Uiteindelijk met een hefboom de bout los proberen te draaien maarrr…. De kop brak af. Toen was ik het helemaal zat en heb de hele bout met bus en al uit het blok gemept. Gelluk mijn carter nog heel. Heb een pen gebruikt, die tegen de bout en as aangezet en toen met een flinke hamer lopen meppen. De bout zit zo vast omdat de bout verbogen is. Dit gebeurd als je er vaak op gaat zitten als de scooter op de standaart staat. Maar alsnog niet normaal dat dit zo vast kan zitten… kut systeem dus. Zit trouwens geen scheur in mn carter door het slijpen, alleen een mini stukje eruit, is er niet doorheen. Rij er al 2 weken mee rond zonder olielek of ander gezijk.
Geweldig!!!!!
 
Back
Top