MHR BigBore 77cc Testbank verslagje !

citroensap

Well-Known Member
Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen , maar ik wil graag een van de eerste ervaringen met jullie delen over de nieuwe BigBore 77cc cilinder van Malossi.

Ik heb een tijdje terug mijn carters van mn Aerox laten aanpassen op Speed 7t, maar toen kwamen de Bigbores uit. Ik heb mijn Speed dus gecancelled en een BB aangeschaft.
Het hok liep al anderhalve week ongeveer , maar gisteren was het zover : Hij ging de testbank op.
Ik ben op de bank gegaan bij Dick de Lijster in Klaaswaal , omdat dit nog geen 10 km rijden is bij mij vandaan en ze er een Tovami bank hebben staan.

De test setup :

MHR Speed Bigbore 77cc
Yasuni C21
28mm Keihin
HPI 2006
MHR Overrange 2005
Stage6 torque control koppeling
Stage6 R/T koppelingshuis
MHR 13/44 vertanding
Stage6 V-Force 3 membraan
MHR 24/28 spruitstuk geflowd op Kiesler wig
Stage6 HPC pen12 krukas

Sproeier : 153
Drukveer : Malossi rood
Trekveren : Stage6 rood op strakst
Rollen : Malossi 3,7 gram
Voorontsteking : 4,0 mm

Ik heb verder geen uitlaten oid getest , gewoon alleen deze setup.

Toen ging hij de bank op , en scoorde meteen een vermogen van 25,1 pk uncorrected wat neer kwam op een 23,6 SAE. Toen nog de ontsteking ietsjes vroeger gezet, maar daardoor liep hij weer te rijk op de carburateur.
Daar maar een sproeier 145 in gedraaid en de mengselmeter kleurde al wat vrolijker, maar de scooter scoorde nog steeds niets meer.
Toen de rollen van 3,7 naar 4,0 gram verandert en er rolde een ongecorrigeerde score uit van 25,6 PK en 24,2 SAE ! Het koppel bedroeg 13,2 NM.

De mengsel meter gaf toen een A/F van 12,6 aan dus hij kan nog wat scherper. We hebben dus 1 setje rollen verandert en 1x de voorontsteking verdraaid. Binnekort ga ik terug om te proberen de 25 SAE aan te tikken wat imo zeker moet kunnen.

Al met al een zeer snelle cilinder die voor zijn prijs zeker de moeite waard is.

Grafieken :

25,6 PK uncorrected



24,2 PK SAE



Lijn bij binnenkomst en na 1,5 uur banken.

 
Advertisement - register to remove this

Gezellig msnen!!! :p

Maar hoe is het verder? :* :D

Lijkt me een goed plan om dit topic maar opslot te gooien en als iemand dan scores oid heeft even een Pmetje doet naar een modje?
 
Mmm, ik merkte dat mijn scooter steeds slechter begon te rijden. Vandaag ben ik er ook achter gekomen waarom , toen ik het probleem wou oplossen. Ik haalde de vario eraf en toen zag ik dit :





Ik neem aan dat dit toen nog niet zo erg was gescheurd als nu, maar dat het zeker al verrot aan het gaan was en dat het ZEKER wel wat invloed heeft gehad op het vermogen !
 
Lijkt mij dat als die plaat ernstig verbogen is (en daar lijkt het wel op) je best wel wat vermogen hebt in geleverd. lijkt me dat de vario niet goed zijn werk gedaan heeft nu... dus een goede meeting zou ik hier niet van verwachten.
 
Last edited:
klopt maar zeker geen 3,6 paardjes ;-]

en anders om te zien of het wel zo is nieuwe erin knalle na dijkman en wat al gezegt werd daar op de bank togh rolletjes etc weer verandere


Ik denk dat zoiets best wel 3,5 pk kan schelen..
Pk's gaan harder naar beneden, dan wat ze erbij komen, wil zeggen dat, als er ook maar 1 ding een klein beetje verkeerd staat, merk je dat direct.

Die varioplaat is niet een klein beetje...
 
Ik denk dat zoiets best wel 3,5 pk kan schelen..
Pk's gaan harder naar beneden, dan wat ze erbij komen, wil zeggen dat, als er ook maar 1 ding een klein beetje verkeerd staat, merk je dat direct.

Die varioplaat is niet een klein beetje...

Ja precies. als ik die plaat zo zie is hij best wel behoorlijk verbogen...
 
vandaar ook me reactie er achteraan om er een nieuwe in te knalle en alsnog bij dijkman op de bank te gaan.. mocht het toch de varioplaat zijn dan komt er alsnog uit voort een hele discussie wat 2 pagina's terug was over die bankverschillen -.-
 
Kan best 3.5pk schelen. heb het zelf ook eens gehad in een sonic. ding wat gelijk niet meer voorruit te branden. je voelde gelijk minder vermogen en het toeren verloop liet ook te wensen over.

probleem werd toen steeds erger tot dat ik er achter kwam dat de graden plaat op 3 punten compleet door gescheurd was.

Nieuwe monteren en nog eens banken en je weet het.
 
volgens mij niet? :)
citaat: "De bank is onderhoudsvrij en behoeft geen ijking."
bron: http://www.tovami.com/tekst.asp?id=42

iig, de computer meet toch gewoon hoevaak de rol draait binnen een bepaalde tijd en maakt op basis daarvan een vermogensberekening oid?

dynamische vermogen testbanken waar wij mee werken, hebben een zware rol die je in beweging zet. Al weet je de versnelling van de rol, de massa en inertia, word van daaruit idd het vermogen berekend. Je rol is altijd hetzelfde (anders klopt er iets niet :+) en hoeft dus niet geeikt te worden.
 
Omdat het blok nog steeds wat raar liep naar mn zin heb ik het er van het weekend onder de aerox vandaan gehaald. Alles nagekeken oa cilinder, ontsteking, carb etc . Toen ik bij het membraan aankwam zag ik in eerste instantie niks geks, totdat ik merkte dat ik het blok waar de kleppen aanzitten gewoon kon bewegen en zag ook dat een klep niet goed in het blokje geklikt zat. Ik heb al die tijd zonder stuffer gereden , en merkte nu pas dat dat dus helemaal niet kan met een V-Force membraan :| Dus ik zojuist de stuffer er weer ingestopt en het hok aangetrapt. Goh wat was dat ineens een feest om op te rijden, hij rijd weer exact zoals ik hem gewend was en is weer goed fel. Heb inmiddels trouwens een nieuwe Delta clutch gekocht omdat mn koppelingshuis de segmenten van mn Stage6 koppeling op hadden gegeten :L . Zeer binnekort ga ik maar weer eens banken :D
 
Cilindertje is vandaag warm/vast gelopen ... Reed zoals altijd m eerst warm en af en toe met t gas spelen. Wou een sprintje trekken vanuit stilstand en na 4/5 seconde merkte ik dat t niet helemaal goed zat ( niet genoeg toeren voor mn gevoel ) , en nog voor ik mn gas los kon laten was mn achterwiel al geblokkeerd en was t over met de pret. Ik laat voorlopig de cilinder even links liggen icm het carter en ga waarschijnlijk Evo rijden. Over een paar maanden bouw ik hem weer op als er meer bekend is over de cilinder, na stuk of 4/5 tegenslagen achter elkaar ( vario , koppeling, ontsteking, membraan ,vastgelopen en vast nog wel wat dingen die me nu niet tebinnen schieten ) met dit blok heb ik het er even mee gehad en kan ik me beter even ergens anders op concentreren. Helaas voor jullie maar mij kost het momenteel even te veel geld om elke week nieuwe spullen te halen.
En ja ik weet dat dat erbij hoort , maar t gaat nu wel heel snel achter elkaar :p Zal van de week fotos posten van de schade.
 
Je achterwiel sloeg vast? Is je overbrenging niet gewoon kapot gelopen ipv de cilinder? Lijkt me namelijk stug dat je achterwiel blokkeert bij een warm/vastloper aangezien het geen schakel is :p
 
Back
Top