MHR BigBore 77cc Testbank verslagje !

citroensap

Well-Known Member
Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen , maar ik wil graag een van de eerste ervaringen met jullie delen over de nieuwe BigBore 77cc cilinder van Malossi.

Ik heb een tijdje terug mijn carters van mn Aerox laten aanpassen op Speed 7t, maar toen kwamen de Bigbores uit. Ik heb mijn Speed dus gecancelled en een BB aangeschaft.
Het hok liep al anderhalve week ongeveer , maar gisteren was het zover : Hij ging de testbank op.
Ik ben op de bank gegaan bij Dick de Lijster in Klaaswaal , omdat dit nog geen 10 km rijden is bij mij vandaan en ze er een Tovami bank hebben staan.

De test setup :

MHR Speed Bigbore 77cc
Yasuni C21
28mm Keihin
HPI 2006
MHR Overrange 2005
Stage6 torque control koppeling
Stage6 R/T koppelingshuis
MHR 13/44 vertanding
Stage6 V-Force 3 membraan
MHR 24/28 spruitstuk geflowd op Kiesler wig
Stage6 HPC pen12 krukas

Sproeier : 153
Drukveer : Malossi rood
Trekveren : Stage6 rood op strakst
Rollen : Malossi 3,7 gram
Voorontsteking : 4,0 mm

Ik heb verder geen uitlaten oid getest , gewoon alleen deze setup.

Toen ging hij de bank op , en scoorde meteen een vermogen van 25,1 pk uncorrected wat neer kwam op een 23,6 SAE. Toen nog de ontsteking ietsjes vroeger gezet, maar daardoor liep hij weer te rijk op de carburateur.
Daar maar een sproeier 145 in gedraaid en de mengselmeter kleurde al wat vrolijker, maar de scooter scoorde nog steeds niets meer.
Toen de rollen van 3,7 naar 4,0 gram verandert en er rolde een ongecorrigeerde score uit van 25,6 PK en 24,2 SAE ! Het koppel bedroeg 13,2 NM.

De mengsel meter gaf toen een A/F van 12,6 aan dus hij kan nog wat scherper. We hebben dus 1 setje rollen verandert en 1x de voorontsteking verdraaid. Binnekort ga ik terug om te proberen de 25 SAE aan te tikken wat imo zeker moet kunnen.

Al met al een zeer snelle cilinder die voor zijn prijs zeker de moeite waard is.

Grafieken :

25,6 PK uncorrected



24,2 PK SAE



Lijn bij binnenkomst en na 1,5 uur banken.

 
Advertisement - register to remove this

Ja idd mischien regende het wel de dag dat je de eerste keer gebankt heb. en gisteren bijv. niet...

Dat kan echt veel uitmaken.

hieruit blijkt maar weer dat je heel veel bank ervaring hebt.

Ik bedoel in vergelijking met toen de kits net op de markt waren ;)

Dus de basis is gelegd (onder de knie)
Daarop verder gaan borduren

Er valt nog meer uit te halen.

dit komt omdat er tot nu toe nog niemand echt veel tijd in de BB heeft gestoken zoals dit nu wel al het geval is met 2f4r. iemand die een cilinder op een blokje zet en een middagje gaat banken haald natuurlijk niet de score die iemand eruit haalt die er echt veel tijd in steekt.

ik hoop dat jij er iig veel mee gaat testen:W
 
Iedereen vermeld hier wel dat weersomstandigheden ontzettend veel uit kunnen maken op een score, maar uit mijn praktijk ervaring blijkt toch echt dat dit om maximaal 0,5-1pk te gaan. En dan nog. Het HOEFT niet per definitie zo te zijn dat een scooter in eens ontzettend brak gaat lopen, naar gelang de weersomstandigheden.

Plus om de discussie nog wat leuker te maken, wie zegt dat de SAE correctie correct is op een 2-takt machine ?
 
Iedereen vermeld hier wel dat weersomstandigheden ontzettend veel uit kunnen maken op een score, maar uit mijn praktijk ervaring blijkt toch echt dat dit om maximaal 0,5-1pk te gaan. En dan nog. Het HOEFT niet per definitie zo te zijn dat een scooter in eens ontzettend brak gaat lopen, naar gelang de weersomstandigheden.

Plus om de discussie nog wat leuker te maken, wie zegt dat de SAE correctie correct is op een 2-takt machine ?

Zijn de weeromstandigheden ook niet de oorzaak dat er (buiten) op meetings veel hoger gescoord word dan binnen?

Of zie ik dat verkeerd?
 
Waar maken jullie je druk om. Beetje naief om zoveel waarde te hechten aan een vermogensuitdraai.

Beter zorg je voor een goed gewicht met verdeling en dat je je beschikbare vermogen goed kan afgeven zoals Heiko al melde.

Het gemiddelde niveau begint weer een beetje terug te zakken naar dat van 4jaar terug.
 
Waar maken jullie je druk om. Beetje naief om zoveel waarde te hechten aan een vermogensuitdraai.

Beter zorg je voor een goed gewicht met verdeling en dat je je beschikbare vermogen goed kan afgeven zoals Heiko al melde.

Het gemiddelde niveau begint weer een beetje terug te zakken naar dat van 4jaar terug.

Lijkt me logisch zat ze erover bezig zijn in dit topic.
Iedereen is benieuwd naar Malossi BB score's. Vanzelfsprekend wil iedereen weten of die DDL bank nou wel of niet juist is tbv de score's.
 
lekker belangrijk , je maakt een uitdraai om te kijken hoe je vermogen zich over het traject afgeeft. Wat maakt het dna uit als bij meneer A de score hoger is dan bij meneer B.

Mooi voorbeeld is de sprinter van ABT. Giga vermogen en koppel , maar wint geen races omdat het vermogen niet goed weggezet kon worden.

Dus het is naief en subjectief om je blind te staren of iemand nou wel of geen hoog vermogen uit die nieuwe BB haalt. Laat iemand er gewoon eens aandacht aanbesteden met afstellen en blue-printen.
Dan zien we het een keer tijdens de sprint hoe goed dat ding is
 
lekker belangrijk , je maakt een uitdraai om te kijken hoe je vermogen zich over het traject afgeeft. Wat maakt het dna uit als bij meneer A de score hoger is dan bij meneer B.

Mooi voorbeeld is de sprinter van ABT. Giga vermogen en koppel , maar wint geen races omdat het vermogen niet goed weggezet kon worden.

Dus het is naief en subjectief om je blind te staren of iemand nou wel of geen hoog vermogen uit die nieuwe BB haalt. Laat iemand er gewoon eens aandacht aanbesteden met afstellen en blue-printen.
Dan zien we het een keer tijdens de sprint hoe goed dat ding is

Vermogen overzetten op de baan is idd belangrijk maar als je geen vermogen hebt om op de baan te zetten moet je je ook nergens zorgen om maken.
Net zoals met die Evo B, daar wordt gewoon niet zomaar (even makkelijk) een even hoog vermogen mee gehaald als met bv een speed.

Ik weet ook wel dat vermogen niet alles wil zeggen en bla bla bla maar voordat je geld gaat uitgeven (waar de meeste hier enige tijd voor hebben moeten sparen) aan een nieuwe cilinder is het altijd leuk om te weten dat er al fatsoenlijke vermogens uit te halen zijn.

En dat het dan nog moet overgebracht worden op de baan is weer een heel ander verhaal maar dan weet je iig dat je cilinder voldoende vermogen afgeeft.
Ik ga me er verder niet druk in maken, ik koop de cilinder toch niet. Kan alleen begrijpen dat er mensen benieuwd naar zijn.

Grtz Hans
 
lekker belangrijk , je maakt een uitdraai om te kijken hoe je vermogen zich over het traject afgeeft. Wat maakt het dna uit als bij meneer A de score hoger is dan bij meneer B.

Mooi voorbeeld is de sprinter van ABT. Giga vermogen en koppel , maar wint geen races omdat het vermogen niet goed weggezet kon worden.

Dus het is naief en subjectief om je blind te staren of iemand nou wel of geen hoog vermogen uit die nieuwe BB haalt. Laat iemand er gewoon eens aandacht aanbesteden met afstellen en blue-printen.
Dan zien we het een keer tijdens de sprint hoe goed dat ding is

Daar gaat het in dit topic ook niet om ;)

het is een vergelijking. of dit nou te veel is om op de weg kwijt te kunnen is niet relevant in de topic.

Het gaat hier ook niet om het blind staren naar de scores, maar gewoon om eens te kijken of ze kwa vermogen mee kunnen komen met oa: 2Fast
 
Houd het een beetje ontopic mensen.

Zoals oa John aangeeft, gaat het er niet om wat je wel en niet kunt overbrengen op de weg.
Het gaat om de scores die behaald worden met een BB kit.
Daar is iedereen benieuwd naar.

Hoe we/ze het op de weg gaan zetten is een onderwerp voor later.
 
Als je nou meteen even je commentaar onderbouwd.

Je score is wel van belang van omgevings factoren vandaar ook SAE.

Als ik dit verkeerd zie leg me dat dan uit in plaats van de Wiseguy uit te hangen. ;)

ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat weersomstandigheden niet opeens 3.6 PK van je vermogen afhaald, vandaar mijn reactie...

DJ heeft de verdere uitleg al gegeven.

en de SAE factor is er juist om de scores bij verschillende weersomstandigheden te corrigeren, (het woord zegt het al) zodat de scores zo dicht mogelijk bij elkaar blijven liggen.

bij mij heeft het nog nooit meer dan 0.5 PK gescheeld (binnen banken en op meetings banken)
 
verhaal heiko

Daar heb je ook wel weer gelijk in alleen word dat weer een beetje een als als verhaal. Tot nu rijden wij het bij lange na niet zonder lachgas. Mijn oude frame plus rijder was zo ongeveer 115 kilo en het frame voor komend seizoen (wat al klaar is) met rijder komt onder de 90 kilo, mijn doelstelling is dan ook om onder de 6,3 te duiken zonder lachgas wat nog een behoorlijke klus word, maar zeker niet onmogelijk ( 6,22) gezien de tijd van tedeschi op hockenheim in 2006. We zullen het zien:)
 
Daar heb je ook wel weer gelijk in alleen word dat weer een beetje een als als verhaal. Tot nu rijden wij het bij lange na niet zonder lachgas. Mijn oude frame plus rijder was zo ongeveer 115 kilo en het frame voor komend seizoen (wat al klaar is) met rijder komt onder de 90 kilo, mijn doelstelling is dan ook om onder de 6,3 te duiken zonder lachgas wat nog een behoorlijke klus word, maar zeker niet onmogelijk ( 6,22) gezien de tijd van tedeschi op hockenheim in 2006. We zullen het zien:)

Pfff

dat is echt heel erg licht... dat is gewoon 50kilo lichter als ik totaal :X
 
Agja als je het vermogen op je achterwiel hebt heb je het ook op de weg... de vraag blijft dan nog uiteindelijk... hoe krijg je het op de 150 meter:p

Ok nu ff ontopic gedram... ben benieuwd naar de bb scores met een fatsoenlijke setup. Dus lijkt me verstanding totdat we wachten wanneer er weer iemand wat getest heeft voor dit topic op een eigenlijk dan bedoeld onderwerp over gaat.
 
Agja als je het vermogen op je achterwiel hebt heb je het ook op de weg... de vraag blijft dan nog uiteindelijk... hoe krijg je het op de 150 meter:p

Als jij het op het achterwiel hebt op de testbank heb je dat automatisch niet meteen goed op de weg. Want je snaar oid kan op de weg meer slip geven dan op de bank.
 
Back
Top