MHR BigBore 77cc Testbank verslagje !

citroensap

Well-Known Member
Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen , maar ik wil graag een van de eerste ervaringen met jullie delen over de nieuwe BigBore 77cc cilinder van Malossi.

Ik heb een tijdje terug mijn carters van mn Aerox laten aanpassen op Speed 7t, maar toen kwamen de Bigbores uit. Ik heb mijn Speed dus gecancelled en een BB aangeschaft.
Het hok liep al anderhalve week ongeveer , maar gisteren was het zover : Hij ging de testbank op.
Ik ben op de bank gegaan bij Dick de Lijster in Klaaswaal , omdat dit nog geen 10 km rijden is bij mij vandaan en ze er een Tovami bank hebben staan.

De test setup :

MHR Speed Bigbore 77cc
Yasuni C21
28mm Keihin
HPI 2006
MHR Overrange 2005
Stage6 torque control koppeling
Stage6 R/T koppelingshuis
MHR 13/44 vertanding
Stage6 V-Force 3 membraan
MHR 24/28 spruitstuk geflowd op Kiesler wig
Stage6 HPC pen12 krukas

Sproeier : 153
Drukveer : Malossi rood
Trekveren : Stage6 rood op strakst
Rollen : Malossi 3,7 gram
Voorontsteking : 4,0 mm

Ik heb verder geen uitlaten oid getest , gewoon alleen deze setup.

Toen ging hij de bank op , en scoorde meteen een vermogen van 25,1 pk uncorrected wat neer kwam op een 23,6 SAE. Toen nog de ontsteking ietsjes vroeger gezet, maar daardoor liep hij weer te rijk op de carburateur.
Daar maar een sproeier 145 in gedraaid en de mengselmeter kleurde al wat vrolijker, maar de scooter scoorde nog steeds niets meer.
Toen de rollen van 3,7 naar 4,0 gram verandert en er rolde een ongecorrigeerde score uit van 25,6 PK en 24,2 SAE ! Het koppel bedroeg 13,2 NM.

De mengsel meter gaf toen een A/F van 12,6 aan dus hij kan nog wat scherper. We hebben dus 1 setje rollen verandert en 1x de voorontsteking verdraaid. Binnekort ga ik terug om te proberen de 25 SAE aan te tikken wat imo zeker moet kunnen.

Al met al een zeer snelle cilinder die voor zijn prijs zeker de moeite waard is.

Grafieken :

25,6 PK uncorrected



24,2 PK SAE



Lijn bij binnenkomst en na 1,5 uur banken.

 
Advertisement - register to remove this

Je achterwiel sloeg vast? Is je overbrenging niet gewoon kapot gelopen ipv de cilinder? Lijkt me namelijk stug dat je achterwiel blokkeert bij een warm/vastloper aangezien het geen schakel is :p

als de drijfstang breekt tijdens het rijden, slaat je achterwiel vast :D maarja dat is ook een uitzonderlijk geval

waarom stopt de ts er nu al mee? je kan die cil toch laten poetsen? en gewoon weer netjes opbouwen..

alsof er over 4 a 5 maandjes meer kennis is, over een gradenplaat die breekt, of een ontbrekende stuffer?? :S
 
dynamische vermogen testbanken waar wij mee werken, hebben een zware rol die je in beweging zet. Al weet je de versnelling van de rol, de massa en inertia, word van daaruit idd het vermogen berekend. Je rol is altijd hetzelfde (anders klopt er iets niet :+) en hoeft dus niet geeikt te worden.

De verschillen tussen de diverse tovami's worden dan ook veroorzaakt door de productietoleranties van de rol.
Aangezien voor elke bank de zelfde parameters worden gebruikt, deze waardes worden niet bij elke bank "geijkt" voor aflevering.
 
De enige schade is eigelijk de cilinder :p voor de rest niks... Op mn snaar na die het ook geen leuk avontuur vond.

@ Berre, ik stop er niet mee, laat alleen dit blokje ff rusten heb er nu even geen zin in. Als ik t weer draaiend wil hebben is dat zo geregeld natuurlijk ;). En kennis bedoel ik in de zin van mensen die ermee gebankt hebben, welke pijp het er echt goed op doet , inlaten testen etc. Daarvoor heb ik zelf gewoon niet de spullen.
 
Back
Top