Metalig geluid SYM orbit

SmokingSky

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een 2e hands (particulier) SYM orbit50 gekocht. Eerste week een prima geluid, lekkere 4takt brom, maar nu heb ik af en toe (optrekken, na lang rijden bij stilstand) een metalig snerpend geluid. Ik ben een complete noob met 4 takt scooters, maar het lijkt uit het koppelings/vario blok te komen. Olie stond wat aan de lage kant, was dus iets te laat met checken, wel bijgevuld maar het geluid houdt aan en lijkt zelfs wat erger te worden. Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Er staat nu net 4000 op de teller dus de rolletjes zouden het niet moeten zijn, dacht zelf nog aan carterolie maar heb daar dus weer helemaal geen verstand van zou niet weten hoe ik dat kan checken.

Alle hulp is erg welkom, alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

kijk je vario maar eens na.
heb al verschillende orbit's en fiddle's gehad waarvan de vario helemaal was uitgesleten.
dus dan bedoel ik het gat waar de geleidebus in zit.

en heb ze al gehad met krap 3000km op de teller met een uitgesleten vario.

je kan de geleidebus dan gewoon op en neer bewegen.
 
ik heb net de behuizing eraf gehaald en op het eerste gezicht niets aan de hand, niets voelbaar los enzo, maar zoals ik had gezegd, ik been een n00b op dit gebied, heb een zooi fotos geupload, ziet iemand iets raars?

Door mijn n00bness durf ik ook nog niet de vario zelf uit elkaar te halen, zag nl dat je om die weer te monteren een pistonstopper nodig hebt, die heb ik nie. Om maar eens een van mijn twijfels te noemen.

Kan ik de scooter starten terwijl de behuizing eraf ligt? Of gaan er dan dingen vliegen? Ik zag bv dat het tandwiel-unitje boven de vario (zal wel rotatiemeter voor benzine/olie zijn?) wordt ingesloten door de behuizing.

Al met al ben ik dus even een beetje verloren, hier iig de fotos.

picture.php


Overzicht - lijkt niets mis?
picture.php

Closeup vario

picture.php

Closeup vario beetje van binnen

picture.php

Vario binnen

picture.php

koppeling
picture.php

koppeling binnen
picture.php

Kickstarter - beetje vet? zou er iets deze kunnen raken?


Hoop dat de fotos een beetje helpen,
Alvast bedankt voor de moeite.
 
ow raar, ik zie ze hier wel. Ik heb het album waar ze in staan public gemaakt, zie je ze nu wel? anders staan ze dus in mijn enige album van scooterforum.net
 
Segmenten? zijn dat zegmaar de twee delen die de v-snaar "omhoog houden"? kan misschien door de foto komen, camera zit er natuurlijk helemaal tussenin. Of kan een metalig geluid daarvandaan komen?

Tegen die roestigheid: is het veilig WD 40 te sprayen?
 
Ik ben dus alleen bang dat ik die vario dr nie meer op krijg, heb dat filmpje wel gechecked maar heb dus bijv geen pistonstopper. Dus wil het zeker wel proberen, maar wel ff weten hoe ik dat ding weer in elkaar krijg :o. Glijbus zegt me ook nie zoveel, eerste keer dat ik dit stuk van een scooter uit elkaar trek - wil t natuurlijk wel graag leren.
 
die roest lekker laten zitten, gewoon vario eraf halen, de vierkante rollen verwisselen (ja die waren bij 2000km al versleten, en ja dat is bij elke orbit met oud type blok zo)

en eigenlijk kan je nog het beste een complete andere vario erin zetten mocht je het probleem over 4000km niet weer hebben.
 
Ik ben dus alleen bang dat ik die vario dr nie meer op krijg, heb dat filmpje wel gechecked maar heb dus bijv geen pistonstopper. Dus wil het zeker wel proberen, maar wel ff weten hoe ik dat ding weer in elkaar krijg :o. Glijbus zegt me ook nie zoveel, eerste keer dat ik dit stuk van een scooter uit elkaar trek - wil t natuurlijk wel graag leren.

glijbus is de ronde bus in het midden van de vario.

denk dat je het beter door iemand kan laten doen die er verstand van heeft.
want een zuigerstop gebruiken bij een 4takt is echt heel verkeerd.
 
glijbus is de ronde bus in het midden van de vario.

denk dat je het beter door iemand kan laten doen die er verstand van heeft.
want een zuigerstop gebruiken bij een 4takt is echt heel verkeerd.

Hoe moet t dan wel? Zoals ik al zeg, wil t graag leren, als t me te link lijkt laat ik t wel doen maar toch.
 
8) Hij is gefixed, heb de vario vervangen voor een NYC overdrive 2 dus hij loopt meteen nog een stuk lekkerder ook, trekt vooral fijn door en de top is er ruim 10km/h mee omhoog *D. Bedankt voor de reacties, zelf doen scheelt een boel geld en je leert er ook nog s wat van <].
 
Back
Top