Met scooter op vakantie ?

Vakantie scooter

New Member
Beste,

Is het haalbaar om met een Peugeot Kisbee (2001 - 50cc - meer dan 10.000 maar teller is stuk) op vakantie te gaan naar Polen?
Ben hem nu een beetje aan het opknappen en zoek uit wat ik moet doen aan onderhoudt.

Iemand tips waar ik op moet letten?

- Voorband laten vervangen en achterband even mee wachten zodat de boutjes inweken met kruipolie (garage wil die niet loshalen want kan breken van de uitlaat en moet velgen met nieuwe band brengen). Voor is al gedaan nu!
- Olie 10w40, filter, rollen, snaar, tandwielolie 75W90 en rubbers controleren...
- Kleppen afstellen als ze tikken? 0.1 en 0.1 wat ik heb gelezen.
- Lekje in de uitlaat aan de achterkant... (met pasta of vervangen?), gaatje van een paar millimeter en maakt zwaar geluid.
- Koplamp moet een nieuwe draad voor led lamp. Knippert als je gaat rijden en was vervangen met led. Moet ander stroom op.
- Nieuwe stekker voor snelheid (ligt los), gaat nu 78 op de teller en soms iets meer met wind mee.
- Tankmeter gaf nul aan, maar er zit nog benzine in. Slangetje los gehaald maar benzine loopt niet weg en er is iets verstopt.
- Start niet meer nu, wel op gereden een paar keer.
- Benzine filter vervangen en eventueel benzine slang, zit een kraantje op maar lekt iets.
- Nieuwe bougie?
- Slang van voorkant cilinder naar achterkant versnelling carter.
- Slangetje onder versnelling carter mist.
- Nieuwe rolletjes zitten erbij en zijn 6 gram omdat 5.5 in totaal te licht was.
- Voorste spatbord moet afgezaagd worden en omhoog, die past niet meer door de nieuwe band. Motorzaak waarschuwde al, maar dacht dat het wel paste. Is niet heel erg.

Speciale gereedschap kan ik lenen, zoals sleutels en platte metalen maatjes voor bij de veertjes voor afstellen.

Grijs buisje (weerstand) is stuk en daarom zou de benzine meter het niet meer doen en moet ik solderen.
IMG_3715.JPG

Groene en gele kabel liggen los en gaan nergens heen... is bij de caburateur
IMG_3718.JPG

Hier ongeveer afzagen en dan vlak onder de koplamp monteren met een soort beugeltje.
IMG_3721.JPG

Deze oogjes er af zagen en dan komt daar het bescherm rubber overheen omdat het spatbord omhoog gaat en de glimmende stang geen krassen mag hebben vanwege lekken.
IMG_3723.JPG

Verder zou ik graag nieuwe veertjes en een losse luchtfilter willen (Stage 6 Power filter) zodat ik harder kan optrekken :cool: Beetje tunen zeg maar... hoeft niet heel hard te gaan maar gewoon lekker optrekken. Ook een driepunt race bougie voor sterkere ontsteking.

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Uitlaat is nu ook los (ging super makkelijk), maar weet niet of deze gerepareerd kan worden.
IMG_3724.JPG

Met een beetje geluk kan de achterband nu ook makkelijk los zodat ze de band kunnen vervangen. :relaxed: Als dat lukt kan ik kijken of ik het hele motorblok los kan maken en dan de kleppen stellen, wegbrengen is veel te duur.

Edit: schroef is los maar band zit nog vast, morgen even beter kijken.
IMG_3725.JPG

Morgen de accu ook controleren of deze leeg is, leen even een meter van een buurman en moest minimaal 12,7 volt zijn (kan zijn dat hij daarom niet wil starten).
IMG_3726.JPG

Gaat lukken!!!

Last edited:
Zoals ik zie moet dat ding eens flink onderhanden genomen worden
Nieuwe uitlaat
Keerring bij de vertanding is lek ... ( transmissie staat straks of nu al droog ) en loopt vast
Als ik dat nu al zie , zijn er zat gebreken ...
Transmissie
Keerringen Krukas
verdroogde slangen / spruitstuk etc etc ..
Ik zou eerst groot onderhoud plegen voordat ik een reis naar Polen zou starten ..

Kleppen afstellen als ze tikken? 0.1 en 0.1 wat ik heb gelezen.
Je moet juist eerder bezorgd zijn als ze niet tikken , zou ze sowieso stellen . Losliggende draden bij de carb zijn van de elektrische choke .
En voor zo'n reis , zou ik zeker de uitlaat vervangen. Voor de rest zeker eens met @Brute-Force , groot onderhoud plegen .
Ook laadstroom controleren , bij versneld stationair draaien , moet tussen 14/15 volt zitten .

En laat die powerfilter zooi ook maar achterwege. Gaat alleen maar veel meer herrie maken, sneller word je er niet van.

Het klinkt inderdaad alsof dat ding niet in de beste staat is. Eerst dat ding gewoon compleet in orde maken. (of gewoon een ander plan verzinnen)

Write your reply...
Back