Met je 15e rijden in Duitsland

Fhaz

Puch Rules!
Hallo mensen,

Ik ga binnenkort naar duitsland verhuizen (net over de grens) en ik krijg dus een puch maxi van mijn ouders. Ik wordt 7 augustus 15 en met je 15e mag je in duitsland rijden(?).

Mijn vraag is: Mag ik ook in nederland rijden met die puch en zijn er nederlandse instructeurs vlak bij de grens? of moet ik alles in het duits doen? :? en een hoeveel cc blok mag je op zo'n brommer in duitsland hebben?

Ik kan overigens een vespa SI van een vriend van mij kopen voor 75 euro, 16000 km gelopen. Is dit een goede deal of niet?

Misschien kunnen jullie mij verder helpen +ralf+

Alvast bedankt!

Carlo.
 
Advertisement - register to remove this

rijden in NL mag niet als je geen 16 bent met certi. Of je duits papiertje geld of wat daar de regels zijn kan je toch het beste uitzoeken in Duitsland.
 
Jah in duitsland mag je gwn op je 15e rijden. Najah als je gwn duitse papieren enz heb denk ik dat de Nederlandse politie je geen boete zal geven?
 
Ik had gehoord van een maatje die ook daarheen zou verhuizen dat het 80cc was?
Hang me er niet aan op

En volgens mij mag je met een duits rijbewijs op je 15e niet in nederland rijden
 
Ik had gehoord van een maatje die ook daarheen zou verhuizen dat het 80cc was?
Hang me er niet aan op

En volgens mij mag je met een duits rijbewijs op je 15e niet in nederland rijden

dat is niet helemaal zo , het gaat anders dan in nederland , zover ik weet mag je wel rijden op je 15e in duitsland MAAR op een MOFA , wat inhoudt dat je een snorscooter/brommer moet rijden MET helm!!

op je 16e mag je naar een MOPED , brommer dus , en later naar 80cc geloof ik.

hoe het precies in elkaar zit weet ik niet , maar heb weleens duitse scooters klaargemaakt , ook dus iemand met een MOFA , die dus officieel niet sneller mocht dan 25 , deze heb ik voorzien van een 70cc etc., jongen werd gepakt en kreeg daarvoor behoorlijk wat punten , teveel punten en je mag niet meer rijden , en dat kan best lang zijn.

duitsers zijn wel soepeler met leeftijden (mja , 1 jaartje) maar leven de regels wel even wat strenger na , en terecht , zo kan iemand van 15 eerst eens ervaring opdoen op een niet te snel voertuig , en zich leren gedragen , en iemand van 15 heeft natuurlijk ook lang zoveel verantwoordelijkheidsgevoel als (de meeste) volwassenen.
 
hier een overzicht van rijbewijzen/certificaten etc. in duitsland :

(engels)

http://www.tuev-sued.de/driving_license/driving_test/vehicle_categories_for_driving_tests_in_germany


even kort samen gevat :

15 jaar : Mofa , 25km/H
16 jaar : Moped , 45 km/h
16 jaar : A1 , oftewel lichte motorfiets tot 125cc maar met maximaal 11KW en maximaal 80 km/h. volgens mij moet je dan wel eerst een Moped rijbewijs hebben.

verder zijn er lichte motorfiets rijbewijzen (max 25kw) vanaf 18 jaar en zware rijbewijzen , vanaf 25 jaar kun je laatsgenoemde direct halen. (wat er op neer komt dat je als absolute leek zomaar op een kanon van een "brommer" zou kunnen stappen wat eigenlijk wel raar is)
 
Last edited:
hier een overzicht van rijbewijzen/certificaten etc. in duitsland :

(engels)

http://www.tuev-sued.de/driving_license/driving_test/vehicle_categories_for_driving_tests_in_germany


even kort samen gevat :

15 jaar : Mofa , 25km/H
16 jaar : Moped , 45 km/h
16 jaar : A1 , oftewel lichte motorfiets tot 125cc maar met maximaal 11KW en maximaal 80 km/h. volgens mij moet je dan wel eerst een Moped rijbewijs hebben.

verder zijn er lichte motorfiets rijbewijzen (max 25kw) vanaf 18 jaar en zware rijbewijzen , vanaf 25 jaar kun je laatsgenoemde direct halen. (wat er op neer komt dat je als absolute leek zomaar op een kanon van een "brommer" zou kunnen stappen wat eigenlijk wel raar is)

Is je "brommer" een zware motorfiets? Dat kan hier in nederland zelfs al vanaf je 21e zonder ervaring he ;)

Als je doelt op die 125cc 80km/u dingen, ik geloof (maar weet het niet zeker!) dat je daar een rijbewijs voor moet halen, dus met praktijktest enzo.

Edit, ik lees de link nu ff, je moet dus gewoon je motorrijbewijs halen voor zo'n 125cc/80km/u ding. T mooie in Duitsland is, is dat dit al op je 16e kan en dat je dus na een fatsoenlijke rijopleiding steeds na 2 jaar een stapje sneller mag...
 
no je mag niet met je 15e in nl rijde , k kwam zelf uit usa en had auto rebewijs was 17 hiero en mocht geen auto rijde :(

gelukkig niet...

als ik zie wat voor gekken hier al rijden terwijl ze al 18 zijn , met 18 hebben de meesten nog lang geen verantwoordingsgevoel en rijden dus als een kip zonder kop..

ik rijdt zelf ook niet als een modelburger , maar ik rijdt dan ook al jaren ,en weet dus wat er wel en niet kan..

ik zie regelmatig gasten in de auto die net 18 zijn en direct wel even zullen laten zien wat ze kunnen (zogenaamd) , terwijl ze eigenlijk helemaal niks van het hele verkeer weten..

ik vind het dan ook verkeerd dat je met je 16e al mag autorijden..

en zeker niet in het drukke verkeer hier in nederland

en op brommer is vaak ook niet verantwoord met 16 jaar , ze beseffen vaak helemaal niet waar ze mee bezig zijn...
 
Last edited:
Is je "brommer" een zware motorfiets? Dat kan hier in nederland zelfs al vanaf je 21e zonder ervaring he ;)

Als je doelt op die 125cc 80km/u dingen, ik geloof (maar weet het niet zeker!) dat je daar een rijbewijs voor moet halen, dus met praktijktest enzo.

Edit, ik lees de link nu ff, je moet dus gewoon je motorrijbewijs halen voor zo'n 125cc/80km/u ding. T mooie in Duitsland is, is dat dit al op je 16e kan en dat je dus na een fatsoenlijke rijopleiding steeds na 2 jaar een stapje sneller mag...

ik vind een "stappenplan idd ook veel mooier , zo kan het geleidelijk opgebouwd worden..
 
ik heb een 70cc puch maxi radical. Loopt ongeveer 65. Ik zou er in duitsland 45 of 25 mee kunnen gaan rijden, dan betwijfel ik, als ik me gewoon aan de regels hou, of ze mij aanhouden. O-)
 
gelukkig niet...

als ik zie wat voor gekken hier al rijden terwijl ze al 18 zijn , met 18 hebben de meesten nog lang geen verantwoordingsgevoel en rijden dus als een kip zonder kop..

ik rijdt zelf ook niet als een modelburger , maar ik rijdt dan ook al jaren ,en weet dus wat er wel en niet kan..

ik zie regelmatig gasten in de auto die net 18 zijn en direct wel even zullen laten zien wat ze kunnen (zogenaamd) , terwijl ze eigenlijk helemaal niks van het hele verkeer weten..

ik vind het dan ook verkeerd dat je met je 16e al mag autorijden..

en zeker niet in het drukke verkeer hier in nederland

en op brommer is vaak ook niet verantwoord met 16 jaar , ze beseffen vaak helemaal niet waar ze mee bezig zijn...

Dat ben ik voledig met je eens hoor Melf,
Heb zelf ook net mijn autorijbewijs, en merk dat in je eentje autorijden best pittig is :p
 
ik heb een 70cc puch maxi radical. Loopt ongeveer 65. Ik zou er in duitsland 45 of 25 mee kunnen gaan rijden, dan betwijfel ik, als ik me gewoon aan de regels hou, of ze mij aanhouden. O-)

Daar letten ze ook op je geluid uitlaat en luchtfilter zelfs.
Ze zijn daar erg streng mee.
Je word al aan de kant gezet met een niet standaard uitlaat.
 
ik heb een 70cc puch maxi radical. Loopt ongeveer 65. Ik zou er in duitsland 45 of 25 mee kunnen gaan rijden, dan betwijfel ik, als ik me gewoon aan de regels hou, of ze mij aanhouden. O-)

in duitsland wel , en daar krijg je punten , 2 of 3 keer oid zulke geintjes en je krijgt gewoon een rijverbod , rijbewijs ingenomen , klaar...

daar zijn ze wat dat betreft iets meer lik op stuk dan hier ;)
 
Daar letten ze ook op je geluid uitlaat en luchtfilter zelfs.
Ze zijn daar erg streng mee.
Je word al aan de kant gezet met een niet standaard uitlaat.

Als je uitlaat niet gekeurd is word je er naast gezet :) en alle extra's, wat jij doed veranderen aan moter en of auto moet normaal in de papieren worden ingevult. Weet alleen niet of dit ook voor scooters geld.
 
Back
Top