mengsel

six-o

werken..'s nachts ?
aerox-evo70 hier, ik heb mijn zuigertje eruit gehaald en toen kwam ik dit tegen...

nou vroeg ik me af waardoor de donkere vlekken komen ?
- verkeerd mengsel (te rijk)
- teveel olie
- iets anders ?

waardoor is ie op sommige plaatsen wel mooi schoon?
 

Attachments

  • zuiger 2.jpg
    zuiger 2.jpg
    55.7 KB · Views: 1,636
  • zuiger.jpg
    zuiger.jpg
    71.3 KB · Views: 1,640
Advertisement - register to remove this

zo kan je je spoelbeeld goed zien, ik vind het er goed uitzien. miss iets te rijk
die plekken komen gewoon door de verbranding.
 
zo kan je idd je spoelbeeld zien, de verse benzine spoelt je zuiger "schoon". De koolaanslag is gewoon normaal. Olie blijft olie, en zal nooit helemaal verbanden. Zelfs viertakt zuigers zijn pikzwart als je ze na zoveel k kilometer eruit haalt, is dus gewoon normaal.
 
ok, maar ik heb hem natuurlijk niet voor niks in het proforum gezet :)

deze zuiger is imo nog niet zo oud, en ik ham m nog wat schoner gewilt.

- wat kan ik doen om de roetaanslag tegen te gaan ?
- maar vooral: hoe zou ik de spoeling kunnen verbeteren ?
 
Om roetaanslag tegen te gaan kan je ervoor zorgen dat het roet minder/geen grip op het oppervlakte heeft.
M.a.w. ervoor zorgen dat de bovenkant van de zuiger compleet egaal glad is.
Maar, aangezien de structuur/ruwigheid van de zuiger ook aan het homogeniseren van het mengsel bijdraagt (vooral in de squishband) kan het je vermogen (marginaal) negatief beinvloeden.
Tevens zorgt een gladder oppervlak voor minder warmte-uitwisseling, waardoor het allemaal iets warmer zou kunnen worden.

Je spoeling wordt primair bepaald door je cilinder cq. hoe de (spoel)poorten liggen en hoe ze gericht zijn, m.a.w. alleen direct te verbeteren door je cilinder aan te passen.
 
Wat aanvullende lectuur:

tz-12.jpg


tz-13.jpg
 
Met een lagere warmtegraad bougie stuigt de temperatuur in je verbrandingskamer tussen de 70 en 100 graden, Onder een hogere temperatuur verbranden de olieresten beter. Of dat nodig is is een tweede..
 
in principe mag je van die 2 plaatjes aannemen dat hij valt als 1e of 3e plaatje van bovenste picca..
dan mag je daaruit aflijden dat je een "new piston" hebt of dat het een "ideal mixture" is..
of iig goed in de buurt daarvan.. :)
 
En hoe rijk je mengt, want misschien zijn deze foto's wel genomen in een heel andere mengverhouding als de meeste mengen en dan heb je het nog niet eens over de verschillende soorten olie.
 
ThaZippa said:
En hoe rijk je mengt, want misschien zijn deze foto's wel genomen in een heel andere mengverhouding als de meeste mengen en dan heb je het nog niet eens over de verschillende soorten olie.

Inderdaad , zit wat in..

Je mengverhouding , bijvoorbeeld 1 op 45 , 1 op 35 , mischien wel 1 op 30 ? wie zal het zeggen? Afhankelijk van het bepaald soort olie , de 1 verbrand beter en de ander verbrand minder , de ene olie is dikker de andere dunner , Ook de verbadings temperatuur is afhankelijk natuurlijk (lees :bougie , hittegraad ) enz..

Je kan dus niet zo 1,2,3 zeggen hoe je die zwarte aanslag (voor een gedeelte) tegen kunt gaan
 
Meestal ligt het aan het soort olie wat je gebruikt en de hoeveelheid idd. Ik kan ook aan olie komen die 40 euro per liter ong. kost (7.90 per 200ml) er staat bij dat hij een betere bescherming en verbranding heeft onder alle omstandig heden en heeft een gegarandeerde smering tot 25.000 toeren per min. laat géén koolaanslag achter op zuiger, cilinder en uitlaat. door de unieke samenstelling en perfecte afdichting van de zuiger/zuigerveer en cilinder geeft deze olie meer vermogen en blijft slijtage tot een miniumum beperkt. Dus misschien wel leuk om mee te testen lijkt me. (ga ik ook waarschijnlijk nog wel doen)
 
$aint said:
Om roetaanslag tegen te gaan kan je ervoor zorgen dat het roet minder/geen grip op het oppervlakte heeft.
M.a.w. ervoor zorgen dat de bovenkant van de zuiger compleet egaal glad is.
Maar, aangezien de structuur/ruwigheid van de zuiger ook aan het homogeniseren van het mengsel bijdraagt (vooral in de squishband) kan het je vermogen (marginaal) negatief beinvloeden.
Tevens zorgt een gladder oppervlak voor minder warmte-uitwisseling, waardoor het allemaal iets warmer zou kunnen worden.

zie saint ze post
 
misschien oud en niet echt pro forum meer...
maar als je de zuigerkop en cilinderkop polijst, raak je minder warmte kwijt door koeling en wordt de uitlaat heter, imo krijg je dan een hoger rendement.
 
Aerox-Evo70 said:
misschien oud en niet echt pro forum meer...
maar als je de zuigerkop en cilinderkop polijst, raak je minder warmte kwijt door koeling en wordt de uitlaat heter, imo krijg je dan een hoger rendement.

Uitgaande van een bepaald, in dit geval, constant evenwicht?

Klinkt misschien stom, maar als je blok te "koud" draaide, zal het wel opgaan.
Was het bij toerental X al het geval dat de temp te hoog was, ongeacht de reden daarvoor, zal minder warmteafgifte het rendement dan nog goed doen?
 
Back
Top