Membranen tunen en testen.

Tom.#86

TKT!
Ok hier een een inleiding van wat ik van plan ben:

IK ben van plan om een aantal membranen te gaan testen, maar daarvoor eerst aantepassen. Ik denk dan aan:
- Inlaat aanpassen aan spruitstuk (in mijn geval aan een wig), de juiste opp.
- Dode punten opvullen
- Doorlaat van de kleppen aanpassen aan oppervlakte van de carb.

Aanpassen gebeurt met bison kneedbaar staal

Toch loop ik dan tegen een aantal theoretische problemen aan. Althans dingen die ik niet meer weet.

Dit is wat ik d8:
- Inlaat membraan 110/115% van oppervlakte van carb (net als spruitstuk).
- Doorlaat (oppervlakte) van de kleppen 90% van opp. van de carb.
- De "klepjestegenhouders" zijn niet noodzakelijk en kunnen verwijderd worden omdat de klepjes dat tegen de binnekant van het carter komen.

Nou wil ik duz de volgende membranen aanpassen:
- Origineel
- vl14
- Polini (maar die ga ik niet aanpassen omdat ik die leen)
- Doppler (heb ik nog niet, iemand die hem wil uitlenen of tekoop heeft?)
- Hebo (heb ik nog niet, iemand die hem wil uitlenen of tekoop heeft?)
-....

Het zal nog wel ff duren voordat de echte test gaat gebeuren omdat me blok nog uit elkaar ligt.

Iemand een tip een een goed idee, of andere theorretische feiten, laat het horen.

p.s.: Mensen die een membraan beschikbaar stellen zijn welkom, ook zal het aangepaste membraan trug gestuurd worden.
 
Advertisement - register to remove this

sr-rodetop-race said:
ken ik men orginele achterlaten bij jou?


het is niet de bedoeling dat ik nou iedereen zijn membraan ga tunen, een originele heb ikal. Maar de laatse regel fungeerde voor de mensen die een hebo dopper membraan hebben of die niet in het rijtje staat aan willen bieden.
 
Last edited:
Als je de beide Malossi versies test(Vl12/14), houdt de doorlaat(opp) dan hetzelfde. Lees, gebruik dezelfde stuffer..
Ik ga zsm testen, met Vl12/Vl14, Std, Std aangepast..
Oppervlakte doorlaat stuffer ga ik 100% en 110% testen...

Jij hebt het volgens mij wel door. Maar voor de mensen die het niet weten, ik spreek over Oppervlaktes en niet over Afmetingen...

En als je alles gaat testen, dan zou ik direct wat spelen met het cartervolume/druk.
Fix wat ophoogplaatjes van 10/15/20mm oid, en test dat...

Ik ben iig benieuwd 8)
 
Mike@Rox said:
Als je de beide Malossi versies test(Vl12/14), houdt de doorlaat(opp) dan hetzelfde. Lees, gebruik dezelfde stuffer..
Ik ga zsm testen, met Vl12/Vl14, Std, Std aangepast..
Oppervlakte doorlaat stuffer ga ik 100% en 110% testen...

Jij hebt het volgens mij wel door. Maar voor de mensen die het niet weten, ik spreek over Oppervlaktes en niet over Afmetingen...

En als je alles gaat testen, dan zou ik direct wat spelen met het cartervolume/druk.
Fix wat ophoogplaatjes van 10/15/20mm oid, en test dat...

Ik ben iig benieuwd 8)


Zover ik weet zijn de vl12/vl14 exact hetzelfde , op de kleppen en "tegenhouders" na, en over die ophoogplaatjes, bedoel je bv. een de basis van een afgeszaagt membraan ofzo?
 
Vl12 en Vl14 gewoon testen zoals ze uit de fabriek komen, leuk om te zien wat beide doen op de bank...
Je zou daarnaast ook nog wel een Vl12+14 kunnen testen zonder spijltje....

Als ophoogplaatje zou je idd een oud membraan kunnen gebruiken...
 
Enrico@Sprinter said:
Voor zover je er wat aan hebt, mijn membraan is ook helemaal aangepast met defcon.. Ik plaats alleen liever geen fotoos op het forum..
Misschien kun je wel wat vertellen over de Opp doorlaat?
Of is dat ook beroepsgeheim..
 
Enrico@Sprinter said:
Voor zover je er wat aan hebt, mijn membraan is ook helemaal aangepast met defcon.. Ik plaats alleen liever geen fotoos op het forum..

en waarom geen pics ???

dan had je d 'er toch beter niet over gesproken (geschreven) !!!
 
C4rN said:
het is niet de bedoeling dat ik nou iedereen zijn membraan ga tunen, een originele heb ikal. Maar de laatse regel fungeerde voor de mensen die een hebo dopper membraan hebben of die niet in het rijtje staat aan willen bieden.


kun je anders als je klaar bent laten zien wat je hebt gedaan en wat voor effect het geeft?

btw--srry verkered begrepen ik dacht dat iedereen zen membraam toe mocht sturen
 
C4rN said:
- De "klepjestegenhouders" zijn niet noodzakelijk en kunnen verwijderd worden omdat de klepjes dat tegen de binnekant van het carter komen.

Ehm... dit gaat dus niet op. De "reedstop" zomaar verwijderen of aanpassen (openbuigen) kan je zo enkele pk's kosten.
Het is juist iets wat je mee zou kunnen nemen in je test, maar zeker niet bij voorbaat allemaal verwijderen!!
 
Joël said:
Ehm... dit gaat dus niet op. De "reedstop" zomaar verwijderen of aanpassen (openbuigen) kan je zo enkele pk's kosten.
Het is juist iets wat je mee zou kunnen nemen in je test, maar zeker niet bij voorbaat allemaal verwijderen!!


ok dat snap ik dus niet. Waarom zit er dan op een vl14 geen?


net wat jij zegt over de pk's die het kan schelen, daarom vind ik het ook interestant om te testen :)
 
Ik denk omdat een VL14 2 grote kleppen heeft en dus minder ver doorbuigen van zichzelf, dus stugger zijn. Plus waar je ze vast schroeft zit wel z'n stalen plaatje. Vlgs mij is dat die reedstop.
 
C4rN said:
ok dat snap ik dus niet. Waarom zit er dan op een vl14 geen?

Omdat een VL13/VL14 door de afmetingen en de stugheid van de kleppen geen reedstop nodig heeft om de maximale uitslag te begrenzen.
Maar doe je dat met elk ander membraan dan weet ik zeker dat je pk's gaat verliezen.
 
Back
Top