mega afstelproblemen

Mr.Towel

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een peugeot buxy en krijg hem maar niet zo dat hij lekker blijft rijden.
set up:
stand cilinder
stand carb
varioring eruit
snelle terugloop uitlaat
groene drukveer
blauwe rolletjes ??gram (elk rolletje heeft op een bepaalde plek een platte kant gekregen)

hij vertoond meerdere kwalen:

Koude motor: trekt van 0 naar 20 goed maar naar top van 50 duurt nog steeds lang.
Naarmate ik er steeds meer op heb gereden trekt hij steeds slechter. Met warme motor wil hij moeilijk wegrijden en nog langer over het trekken naar z'n top doen. Het is aan het einde van de dag als ik er al wat km erop heb zitte zo erg dat ik echt moet spele met me gas om hem rijdende te houden zodat ie niet uit valt.
De bougie blijft elke keer wit worden.

Wat ik heb geprobeerd is in eerste instantie de benzine lucht verhoudingen. van een 50 sproeier ben ik naar een 74 gegaan en toen reed die wel weer lekker voor een paar dagen. vervolgens heb ik weer de 50 erin gedaan en hem de helft minder lucht gegeven door de luchtinlaat voor de helft af te sluiten. hij reed weer een paar dagen lekker. vervolgens heb ik een carburateur van een zenith afgehaalt ook standaard en die erop gezet met 50 sproeier. Nu moest ik de blokkering voor de luchtinlaat er weer afhalen en reed hij weer een paar dagen goed. elke keer ging het van goed rijden naar steeds slechter rijden/ slechter optrekken met als gevolg weer een witte bougie. nou ben ik al gaan zoeken naar plekken waar valse lucht zit maar nog niet gevonden.
Nu is het oliepompje niet in gebruik en moet ik telkens mengsmering tanken. Deze heb ik wel geprobeerd weer in te schakelen en hij stroomde wel door in de carb maar omdat het zo moeilijk te checke is of hij het goed doet heb ik hem weer afgesloten. misschien dat dit ook invloed had op de te witte bougie?
Verder is de zuiger niet echt mooi meer en zit er in de cilinder inlaten aan één kant donkere bruine plekken.

Ik ben ten einde raad. Kan iemand mij vertellen welke stappen ik moet ondernemen en welke onderdelen ik het beste kan vervangen?

bij voorbaat dank
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Denk dat je wel meer mag vervangen, de cilinder of zowiezo de zuiger lijkt me wel overleden met een hele middag rijden op een witte bougie.
Want jij ook beschrijft dat ie steeds minder begint te trekken hoort ook als een lichte warmloper.

Dus ik zou maar eens naar de cilinder kijken en ook sowieso een keer de rollen natuurlijk, want die vlakke kantjes is gewoon slijtage.
Maar das niet de reden om echt min te op te trekken en als ie dat er al door zou doen was dat wel continu geweest en niet alleen naar een stuk rijden.
 
Back
Top