Meer trekkracht maar toch max 43 km/h ?

Stadscooter

Well-Known Member
Hallo members, hier een scooter (forum) newbie met wat vragen.

NB: Als dit niet het juiste topic is voor deze vragen let me know dan verplaats ik...

Ik heb gisteren een 3 maanden (2300 km) oude Kymco Like overgenomen. Het is er een met blauw kenteken en het eerste wat mij opviel bij de testrit is dat hij bijna 50 op de teller loopt terwijl ik hooguit 30 had verwacht.

Volgens de verkoper zou het gaan om max 43 echte km/h hetgeen 'gedoogd' zou zijn ivm. correcties. Ik heb hem hierin maar geloofd (en vind het ook prima *D) maar toen ik vanmiddag aan de overkant van een plein de politie met een trits rollenbanken zag staan kreeg ik toch wat stress. Kan iemand me hier iets meer over uitleggen, wat zijn mijn risico's hiermee ook bv. qua verzekering bij een ongeluk?

Tevens start hij niet zonder gas bij te geven na een stuk rijden, is dit normaal? Bij een koude start doet hij het namelijk meteen zonder gas... (Fyi bij mijn auto is het verboden om gas te geven tijdens starten).

Derde en laatste vraag, is het mogelijk hem zo op te voeren dat hij sneller optrekt (met name met 2 personen erop mag het wel wat vlotter), maar dan dusdanig dat hij niet boven die 'gedoogde?' 43 km/h uitkomt? Bv. een grotere cilinder erop voor de trekkracht en dat de versnellingsbak of iets electronisch dan de topsnelheid beperkt?

Ik ben verder overigens zeer tevreden over deze scooter, rijd perfect door de stad en over de grachten (klinkers, kuilen) met een handje aan het stuur, veercomfort is erg relaxed, precies wat ik zocht. Past ook veel bagage in en de 12V aansluiting in combi met een telefoon en houdertje op het dash werkt super qua navigatiesysteem.

Hoop dat jullie me even verder op weg kunnen helpen met mijn vragen, alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Wat ik je kan vertellen is dat de verzekering niet zo moeilijk zal doen. Vaak controleren ze niet bij een ongeluk. Controleren ze wel, en loopt hij echt veel harder dan zul je niks vergoed krijgen en als je iemand dood rijd ben je FLINK de lul. Gelukkig gebeurd dit niet vaak.

Helaas gaat trekkracht altijd gepaard met snelheid en zul je dus ook sneller gaan met een grotere cilinder. Hier kun je echt niks aan doen.

Ook wil ik je even wijzen op de regels hier, en dat is dat wij niet helpen bij snortuning.
Waarom niet? Omdat het levensgevaarlijk is, wil je harder, hoop een snor wees verstandig en draag een helm.
 
Kleine toevoeging nog.

Als je een ongeluk maakt, en ze controleren je snelheid, dan maakt het niet uit of je 1 of 100 km te hard gaat, je bent dan gewoon niet meer verzekerd.
En als je dus iemand letsel toebrengt, dan mag je alles zelf betalen.

Ook, mag een snor 25 volgens de NL wetgeving, nu doen ze gedoogen tot 30 km/u, en er gaat natuurlijk altijd 5 km correctie af.
Dus bij 35 km/u krijg je een boete, bij 34 niet.
 
Dank voor de info Mafs en Tinus. Wel raar verhaal dan van die verkoper wbt de snelheid. Ik heb de scooter zo gekocht bij De Fietsfabriek, zij hebben meerdere filialen. Je zou toch denken als het niet mag dat juist zij het niet zouden verkopen!

En nu, iemand nog een tip om niet op- maar af te voeren zodat ie 30 gaat? Dat verzekeringsverhaal moet gewoon goed zitten, geen zin in ellende.

Wat betreft snelheid/helm, ik ben me hiervan bewust (vroeger meerdere ongelukken overleefd met een 110 cc Honda MTX), ik rijd dan ook nauwelijks volgas met de scooter zonder helm.
 
idd lekker relaxed op zoon ding rijden ;) je kan hem terug begrenzen door je uitlaatmond wat kleiner te maken (bv met een dun rond ijzeren plaatje) maar daar moet je echt de tijd voor nemen en testen etc en met goed gereedschap sleutelen. :) maar dat zal je wel weten als je al een mtx hebt gehad.
 
Je zou uit moeten vinden waar de begrenzers origineel zitten op dat ding.
En dan deze onderdelen nalopen en kijken of de begrenzer er nog wel of niet zit.

Waar ze bij jou scooter zitten zou ik helaas niet weten, maar zoals 491GT zegt, bij de uitlaatmond.
Daar zit voor 90 % zeker normaal een begrenzer.
 
heb zelf nog in de 'KW's' tijd een aanrijding met een fietser gehad. Scooter liep toen 65 km/h en had 1,0 op de rollerbank. Moest er dus wel op, agenten hebben er alleen geen aantekening van gemaakt. Dus soms heb je geluk.
 
Kymco Like is een 4-takt scooter en heeft dus geen begrenzing bij de uitlaatmond.

Edit: gas bij geven tijdens starten met warme motor is normaal ja.
 
Kymco Like is een 4-takt scooter en heeft dus geen begrenzing bij de uitlaatmond.

Edit: gas bij geven tijdens starten met warme motor is normaal ja.

Als de motortje nog warm is moet je idd gas geven. Als de motor koud is moet je noooit gas gaan lopen geven. Maaar geef altijd een klein beetje gas als de motor warm is.
 
Als de motortje nog warm is moet je idd gas geven. Als de motor koud is moet je noooit gas gaan lopen geven. Maaar geef altijd een klein beetje gas als de motor warm is.

waarom dan?.. als ie koud staat ga je zonder gas geven moeilijk vooruit hoor:!
 
mja doelde er alleen maar op dat even volgas met een koude motor eigenlijk helemaal niet zo erg is.. :)

Gasgeven tijdens het starten, lees nogmaals eens goed, of ga Nederlands leren. Tijdens het starten. Dus niet na het starten maar tijdens.

PS: Tinus, jij kan je bijdehante opmerkingen voortaan thuis laten.
 
Je zou nooit gas moeten geven tijdens het starten. Koud niet lauw niet warm niet. Hij moet gewoon zo starten.

Als je koud een tikje gas geeft omdat hij dan net wat makkelijker blijft draaien daarna, ala, maar als je echt gas moet geven om hem aan te krijgen is dat niet goed. Dan is hij slecht afgesteld, of slechte compressie, of ergens een lek, etc. In elk geval hoort het niet.

Ga maar na, is bij een nieuwe scooter toch ook niet zo..
 
Back
Top