Meer trekkracht, geen hogere topsnelheid gewenst.

sprinting onion

New Member
Vraag zal best een x eerder gesteld zijn, maar ik kan het zo snel niet vinden, of het kwam net niet overeen.

Ik heb een Vespa Sprint ( snor) 4t2v bj 2016 met 2.000km op de teller.
motorisch geheel origineel.
Recent aangekocht, scooter heeft z'n laatste beurt op 1.000km gehad (gecontroleerd).
Onderhoud laat ik doen.


Daar komt m'n vraag,
Hoe krijg ik meer trekkracht, zonder daarbij zo'n veel hogere topsnelheid te bereiken dat ik een WOK status kan ontvangen?
 
Advertisement - register to remove this

Op vespa sprint trekkracht vind je niks. Op Vespa trekkracht vind je wel wat, maar ik ben niet voornemens enorme motorische veranderingen te gaan verrichten. Verder zie ik vooral topics voorbij komen waarbij een toename van de topsnelheid gewenst was, dat is bij mij niet het geval.
maar in ieder geval bedankt voor je tip.
 
Men kan wel wat winnen met bijvoorbeeld een andere variateur i.c.m. een 35 km-Cdi.
Maar de kans is erg groot dat het maar minimaal is..., en zeer waarschijnlijk verwaarloosbaar!
Opnieuw afstellen is dan wel noodzakelijk.., rollen en sproeier. Top blijft wel idem.

In tegenstelling tot de 2 takt motoren is er bij een 4 takt variant een cilinder gewenst met wat meer inhoud/cc's om de trekkracht te verbeteren. Ook hier is een andere afstelling noodzakelijk.
Echter gaat hierdoor ook de top aardig omhoog wat weer resulteert in een prent of wok!
 
Last edited:
Men kan wel wat winnen met bijvoorbeeld een andere variateur i.c.m. een 35 km-Cdi.
Maar de kans is erg groot dat het maar minimaal is..., en zeer waarschijnlijk verwaarloosbaar!
Opnieuw afstellen is dan wel noodzakelijk.., rollen en sproeier. Top blijft wel idem.

In tegenstelling tot de 2 takt motoren is er bij een 4 takt variant een cilinder gewenst met wat meer inhoud/cc's om de trekkracht te verbeteren. Ook hier is een andere afstelling noodzakelijk.
Echter gaat hierdoor ook de top aardig omhoog wat weer resulteert in een prent of wok!

Je kan op een 4 takt wel een grotere cilinder monteren zonder de topsnelheid te verhogen, als je de snelheidsbegrenzers maar op z'n plek laat. Vaak loop je dan alsnog redelijk dezelfde snelheid.

Met de originele CDI en varioring is ie in snelheid begrenst dmv toeren, ook al installeer je een 200cc cilinder, als die dezelfde hoeveelheid toeren maakt dan gaat de scooter niet sneller. 8000rpm met 10pk of 8000rpm met 3pk, dat maakt niet echt uit. 8000rpm = 8000rpm. De varioring zorgt ervoor dat ie gearing-limited is, en de CDI begrenst vervolgens hoe hoog de toeren kunnen gaan (tot op een bepaald limiet natuurlijk) en dat bepaald de begrensde topsnelheid.

Als de nieuwe cilinder met dezelfde CDI en varioring toch meer toeren kan maken, dan zal de scooter hierdoor alsnog sneller lopen, dit maakt het uiteindelijk niet makkelijk en ook niet gegarandeerd. Een grotere varioring plaatsen kan dan helpen, dit verplaatst het moment waar de toeren gaan stijgen.

Alhoewel een 80cc op een snorscooter installeren... Ik weet 't niet hoor, ik zou 't niet doen.
 
Een andere cylinder lijkt me wat overdreven, het gaat mij slechts om 2 dingen, meer trekkracht, en geen (te) hoge top snelheid.
Niet om 't 1 of ander maar ik had eigenlijk wel verwacht dat er wat bekende gouden combi's zouden bestaan maar helaas is het dus niet zo simpel.
 
Het probleem is dat je uit een viertakt vrij lastig meer trekkracht kan halen zonder een andere cilinder te installeren. Vaak gaat het dan maar om hele kleine verschillen, behalve als je een bami scooter hebt die uit de fabriek al ruk afgesteld staat met veel te zware rolletjes etc.

Door je snorscooter om te bouwen tot bromscooter zal ie automatisch beter trekken omdat een snorscooter vaak zeer begrenst wordt in de toeren, maar dan loopt ie ook meteen een stuk sneller.

Om met hetzelfde toerental beter te kunnen trekken, zal je de cilinder aan moeten passen (of cilinderkop).

Je zou kunnen proberen te werken met sterkere trekveertjes en lichtere rolletjes, maar gezien een snorscooter zo beperkt is in z'n toeren denk ik dat het verschil erg weinig zal zijn. Vaak worden de toeren al afgekapt voordat de motor in z'n powerband komt, waardoor de motor z'n vermogen dus niet kwijt kan.


Hoe je je toeren hoger zou kunnen maken zonder dat de scooter te snel loopt... Dan moet je de vario echt veel harder gaan begrenzen en dan een andere CDI installeren die een hoger toerental toestaat. Zelfde varioring maar meer toeren betekend een hogere snelheid, dan zal je de vario dusdanig moeten begrenzen dat ie het hogere toerental alsnog niet sneller kan. Dit zou je kunnen doen met een extra brede varioring waardoor de scooter als het ware permanent in de "eerste versnelling" staat en niet meer "overschakeld" (de vario varieert bijna niet meer omdat ie dan al tegen de varioring aanloopt). Het is mogelijk, maar erg geweldig is het niet. De scooter zal dan ook op de top van 25-ish kmh een stuk meer toeren maken door de extra brede varioring.

Een andere manier om de scooter wel meer toeren te laten maken zonder dat ie harder loopt, weet ik niet.


Het hele snorscooter idee is sowieso al een beetje een vreemd iets, want je probeert een al begrenste bromscooter nog verder te begrenzen. Je bouwt een apparaat dat capabel is om ~70/80kmh te gaan nu helemaal af tot ie nog maar 25-ish kan. Dat is al best knap op zich. Het is lastiger om hem langzaam te laten lopen dan om hem sneller te laten lopen.
 
Helaas zit dit op de lijn van snor opvoeren.. Ook al wil je niet sneller, maar dan voer je hem wel op door hem meer vermogen te geven..

Enigste wat ik kan zeggen, met een 50cc zal die nooit harder trekken. Verder theorieen kan je prima met bijvoorbeeld google vinden.

Een andere cylinder lijkt me wat overdreven, het gaat mij slechts om 2 dingen, meer trekkracht, en geen (te) hoge top snelheid.
Niet om 't 1 of ander maar ik had eigenlijk wel verwacht dat er wat bekende gouden combi's zouden bestaan maar helaas is het dus niet zo simpel.

Wat jij wilt dat gaat niet.. Een snor cdi is veel zwaarde begrensd.. Om toch meer vermogen te krijgen, zal je een bromscooter moeten kopen.
En als je cdis gaat wisselen zal die snor alleen maar veelste snel lopen..
 
en toch heb ik een jaar of 5 terug een witte vespa lx 50 4t2v gehad, die liep uiteindelijk een krappe 40, maar trok wel behoorlijk. wat daar toen inzat weet ik niet meer, maar dat liep prima.
laat ik voorop stellen, ik ben niet opzoek naar een racemonster, ik ben gewoon opzoek naar iets meer power, want standaard zit er weinig pit in.
 
en toch heb ik een jaar of 5 terug een witte vespa lx 50 4t2v gehad, die liep uiteindelijk een krappe 40, maar trok wel behoorlijk. wat daar toen inzat weet ik niet meer, maar dat liep prima.
laat ik voorop stellen, ik ben niet opzoek naar een racemonster, ik ben gewoon opzoek naar iets meer power, want standaard zit er weinig pit in.
Maar dan loopt ie dus 40, wat te snel is..
Zo kan ik 't ook... Als het geen punt is dat je snor boven de maximale snelheid loopt, kan ik je een hele snelle snor bouwen. Ik ben alleen van mening dat een snorscooter opvoeren naar een hoge topsnelheid een achterlijk idee is en je dan maar gewoon een bromscooter moet kopen.

Als je 'm 25/30 wilt laten lopen en snel op wilt laten trekken, dat wordt een lastige opgave.

CDI die hoger toerental toestaat + dikkere varioring, en dan de vario opnieuw afstellen (veertjes, rolletjes) lijkt me de beste manier om te behalen wat jij graag wilt.
Ik kan geen andere manier verzinnen hoe je meer koppel uit je blok kunt halen zonder dat ie te snel loopt.

Ja een grotere cilinder...



Je kunt beginnen met strakkere trekveertjes en lichtere rolletjes, misschien dat ie daar wat beter door trekt, maar je blijft tegen die CDI begrenzing aan haken... Als het toerental niet hoger kan, dan gaat de scooter nooit echt beter trekken want een snor is gewoon op een enorm laag toerental begrenst.


Kortom, je gaat een manier nodig hebben om je toeren te verhogen zonder de topsnelheid te verhogen.
 
Ja dat was "vroeger". Eerst liep ie nog harder, maar dat vond ik sowieso van de zotte, het idee is altijd geweest een toename van trekkracht, en niet van topsnelheid. Ik ben geen tiener meer en kan me prima inhouden, hij kon dus flink harder maar reed dat zelden.
en helemaal nu, met dat wok-gezeur, wil ik graag dat er meer trekkracht komt, iets toename van topsnelheid valt te overzien als je nog onder de wokgrens blijft, maar als ie beter trekt en niet harder gaat dan 25 vind ik dat ook best.

Maar is mijn wens wel mogelijk met een grotere cylinder (meer trek, niet harder dan +-30)?
 
Met een grotere cilinder zal het wel lukken, dan heb je ook meer koppel in de lage toeren en zal ie beter trekken.

Het is dan nog steeds een beetje zonde als je het mij vraagt, want je kunt nooit de volledige kracht van die grotere cilinder gebruiken maar je zult er wel sneller door trekken.

Het is niet echt een gewenste oplossing en ik weet niet precies hoe veel de winst zal zijn, kan zijn dat dat best tegenvalt, maar je zult er zeker sneller door gaan trekken.

Heel misschien dat je nog een dun extra ringetje in je vario moet stoppen om de paar extra gewonnen kilometers weer te begrenzen mocht de grotere cilinder desondanks de toerenbegrenzing toch nog wat extra toeren willen maken.
 
Back
Top