Meer regelgeving niet de oplossing!

Deze week wordt er gestemd over een aantal moties die vragen om aanpassing van de wetgeving voor brom- en snorfietsen. RAI Vereniging afdeling Gemotoriseerde Tweewielers verbaast zich als belangenbehartiger van de fabrikanten en importeurs van deze voertuigen over de voorgestelde aanpassingen, waaronder proeven waarbij de snorfiets naar de rijbaan wordt verbannen.
8faf374337.jpg


De secretaris van afdeling Gemotoriseerde Tweewielers, Gemma Warmerdam, zegt hierover:"Er wordt steeds gesproken over de term 'scooteroverlast', welke niet klopt. De ervaren onveiligheid komt niet voort uit het voertuig, maar uit het overtreden van de regels.

Nieuwe regels zijn daarom geen oplossing, de bestaande regels moeten gehandhaafd worden. De politie zal dan wel de beschikking moeten krijgen over apparatuur die nauwkeurig kan meten. Daar kan de Tweede Kamer wellicht nog een bijdrage leveren. Daarmee is de verkeersveiligheid meer gediend dan met moties ter ondersteuning van proeven waarbij snorfietsen een helmplicht krijgen en vervolgens tussen de auto's op de rijbaan moeten rijden terwijl zij veel langzamer gaan.

De huidige wetgeving is zorgvuldig tot stand gekomen, laten we die naleven alvorens we andere initiatieven gaan ontplooien.

bron rai vereniging
 
Advertisement - register to remove this

Dat snorscooter rijders een helm op moeten en vervolgens ook over de rijbaan moeten kan het hele snor systeem van mij worden achtergelaten.
Gewoon met of zonder helm en dan mooi 50km max.
Ik heb zelf ook een snor en heb gemerkt dat vrijwel iedereen inclusief mijzelf, die een snorbrommer of scooter heeft die toch wel harder loopt als de toegestane rollerbanksnelheid van 38km/h.
Laten ze de regels dan zo maken dat snorscooters zonder helm tot max 45km/h op de rijbaan moet rijden. 25 tot 38km/h is echt te langzaam voor de smalle straatjes
 
Zoals in het artikel gezegd wordt, denk ik ook dat handhaving meer effect heeft dan meer regels. Naar de rijbaan KAN sowieso niet, wat moet je daar met je 30km/uur..

Snorfietsen afschaffen of minimum leeftijd 18 maken lijkt me een stuk effectiever overigens, je hebt geen helm op die bedekt hoe oud je bent
 
iedereen die kan opvoeren kan ook weer afvoeren.
klopt! maar het brengt altijd weer extra kosten met zich mee waar door het opvoeren al stuk minder uitnodigd.
Ik denk zelf dat een apk de overlast en ongelukken van scooter terug zal bregen.
 
Op welke manier dan? De verkoop van knipperlicht relais, banden en varioringen zal wat toenemen, daarmee is het denk ik ook wel gedaan.

Nogmaals het probleem zit hem in de mensen die erop rijden, niet in de machines zelf imo. Ken zat mensen die met een afgeragde scooter veilig rijden, en zat die er met een spiksplinternieuwe begrensde al een carmageddon van weten te maken.
 
Denk zelf dat het een combo van beiden is.
Hoe vaak wij wel niet zien scooters zonder remmen,slechte banden geen verlichting slechte uitlaat etc.. die door zulke gebreken in de problemen komen.
Omdat vaak de bestuurder te laks is om maar 1 euro in de veiligheid van ze scooter of brommer te stoppen.
Door middel van een APK is mijn mening dat de verkeersveiligheid van scooter er beter op word en dat de zogenaamde geluids overlast stukke minder zal worden.
 
Zie dat het al bijna een verjaard topic is, maar toch.
Ik ben nog uit het tijdperk met 80 km/u met een Honda MT over het fietspad (22 jaar geleden).
Nu vind ik dat natuurlijk veel te hard en is mijn scootertje netjes origineel.
Maar ik vind het doodeng op bepaalde stukken waar ik op de rijbaan moet met dat ding.
Vooral als ik een merknaam als SCANIA in spiegelbeeld kan lezen, dan ga ik vurig hopen dat ik niet onderuit ga. Gebeurt meestal ook niet, maar ik vind zo'n 30-tonner op 10-15 meter achter me niet je-van-het.
Ik vind een brommer dan ook niet op de rijbaan thuis horen. Terug op het fietspad met dat ding en gewoon harder handhaven op snelheid
 
Ik vind een brommer dan ook niet op de rijbaan thuis horen. Terug op het fietspad met dat ding en gewoon harder handhaven op snelheid

Niet echt slim met fietsers die maar 15 km gaan en jij komt er aan met 50..
 
Je mag en mocht daar maar 30 hè binnen de bebouwde kom...
Vandaar handhaven, tegenwoordig zit er toch een kenteken op *flits*.
O nee, die zie je niet meer :p
er is ook nog zo'n verkeersregel die zegt dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. Dus niet 50 km/u op 5cm afstand langs een fietser is daar dus al een voorbeeld van. Getuigt ook van fatsoen als je ze met aangepaste snelheid inhaalt
Als je met je auto achter een slome duikelaar rijdt en je kunt er niet voorbij, doe je dat toch ook niet? En desnoods rem je bij. Met een scooter kun je ook remmen hoor.
Heb ik vanmorgen zelf gemerkt. Gelukkig reed er toen geen vuilniswagen achter me om maar eens een eng maar zeer mogelijk voorbeeld te noemen.
 
Last edited:
Back
Top