Meer lawaai gashendel volledig open

Speedfight038

Well-Known Member
Hallo allen,

Het is voor mij nu alweer 10 jaar geleden dat ik een scooter heb gehad (toen 2takt). Dus ook voor het eerst dat ik hier weer op het forum ben. Wellicht dat iemand mij wat raad kan bieden bij het volgende:

Ik heb een aantal weken geleden een Peugeot New VivaCity 4takt (snor) gekocht uit 2012. Km-stand: 10.700. Scooter loopt 29 op GPS.

Helaas bleek uiteindelijk de uitlaat lek te zijn, dus die is bij een dealer vervangen door een nieuwe, maar wel dezelfde uitlaat (uitlaat voor een Sym).

Hetgeen waar ik tegenaan loop ondervond ik ook al bij het aanschaffen (dus tijdens de vorige lekke uitlaat) en heb ik nu nog steeds (ook bij de nieuwe uitlaat), namelijk: wanneer ik mijn gashendel volledig open zet, maakt hij veel meer lawaai dan wanneer ik hem iets minder ver open zet, maar wel dezelfde snelheid behaal (29km). Of ik hem nou wel of niet volledig open gooi, de max blijft 29km, alleen bij volledig open gooien maakt hij dus (ook met de nieuwe uitlaat) meer lawaai. Voor mij is het geen probleem om dan de gashendel minder ver open te gooien, maar mocht ik ooit op de rollerbank moeten, dan heb ik hierin dus geen keuze natuurlijk. Uiteraard wil ik geen WOK of dat ik ‘weer’ extra kosten kwijt ben.

Heeft iemand een idee hoe dit kan en of dit op te lossen is? Ik had bij mijn 2takt hier geen last van. Dat was open = sneller, minder ver open = minder snel, ook minder geluid.

Alvast dank voor jullie moeite!
 
Advertisement - register to remove this

Komt door je begrenzing denk ik, bij mijn sym rijd ik ook topsnelheid met iets meer dan halfgas. Geef ik meer gas maakt hij ook alleen meer geluid, optrekken doe ik alleen volgas.
 
Zit de luchtfilterbuis goed aangesloten op de carburateur?
Deze kan losgeschoten zijn en dan maakt de scooter ook meer herrie als je het gas open draait.
 
Komt door je begrenzing denk ik, bij mijn sym rijd ik ook topsnelheid met iets meer dan halfgas. Geef ik meer gas maakt hij ook alleen meer geluid, optrekken doe ik alleen volgas.
Dat zou goed kunnen. Voor mezelf vind ik het ook geen probleem. Ik vraag me alleen af wat ze daarvan vinden op de rollerbank? Heb jij daar ervaring mee? Het zou een beetje lullig zijn als je overal aan kan voldoen incl. begrenzing en dat je dan hier voor beboet wordt?
Post automatically merged:

Zit de luchtfilterbuis goed aangesloten op de carburateur?
Deze kan losgeschoten zijn en dan maakt de scooter ook meer herrie als je het gas open draait.
Dat had gekund inderdaad. Die zit er gewoon nog goed op. Ik heb ook het idee dat het geluid luider wordt bij mijn uitlaat. Het gevoel ‘we willen harder, maar dat gaat niet door de begrenzing’. Ik vraag me dan af of dit ‘er gewoon bij hoort’ en dat ik daar niet schuldig aan kan zijn? Of dat er toch een andere oplossing is?
 
Ik heb nooit problemen op de rollerbank, gewoon 53 km/u.
Oke en daaruit begrijp ik ook dat je geen probleem had qua geluid/decibel? Want ik neem aan dat jouw scooter ook meer geluid maakt als je de gashendel volledig open gooit (zonder dat hij harder gaat)?

Nu we het er toch over hebben… die van jou gaat 53km/u op de rollerbank zeg je. Ik ben enorm nieuwsgierig wat jouw GPS (app op de telefoon etc) dan zegt qua km/u? Komt het overeen met elkaar?

2 vragen, maar alvast dank!
 
Oke en daaruit begrijp ik ook dat je geen probleem had qua geluid/decibel? Want ik neem aan dat jouw scooter ook meer geluid maakt als je de gashendel volledig open gooit (zonder dat hij harder gaat)?

Nu we het er toch over hebben… die van jou gaat 53km/u op de rollerbank zeg je. Ik ben enorm nieuwsgierig wat jouw GPS (app op de telefoon etc) dan zegt qua km/u? Komt het overeen met elkaar?

2 vragen, maar alvast dank!
Nee geen probleem, ik heb net een beurt gedaan en nu rijd hij op maps 54/55 na een paar honderd km zakt hij terug naar 52/53. Ik woon bij een middelbare school waar ze vaak staan.
Het komt vrij goed overeen GPS en de rollerbank.
Bij mij in het Sym boekje staat ook dat je niet volgas hoeft te rijden en dat je onderdelen dan ook sneller slijten.
Maar ik ken jouw scooter niet, alleen dat het vrij goed overeen komt met mijn scooter, misschien kan je een filmpje uploaden.
 
Nee geen probleem, ik heb net een beurt gedaan en nu rijd hij op maps 54/55 na een paar honderd km zakt hij terug naar 52/53. Ik woon bij een middelbare school waar ze vaak staan.
Het komt vrij goed overeen GPS en de rollerbank.
Bij mij in het Sym boekje staat ook dat je niet volgas hoeft te rijden en dat je onderdelen dan ook sneller slijten.
Maar ik ken jouw scooter niet, alleen dat het vrij goed overeen komt met mijn scooter, misschien kan je een filmpje uploaden.
Oke dat is goed om te weten qua snelheid, bedankt!

Oke, ja van die onderdelen dat scheelt dan inderdaad. Maar goed, jij hebt dus geen problemen ondervonden qua geluid als ze hem volledig open gooien op de rollerbank begrijp ik hieruit? Want ik neem aan dat jouw scooter ook meer lawaai maakt bij gas volledig open? Qua lawaai bedoel ik dat hij wat steviger/zwaarder klinkt bij de uitlaat, alsof de scooter nog even wat meer vermogen er doorheen wilt knallen, maar al op zijn max zit.

Ik kan er verder ook vrij weinig aan doen overigens. Scooter is origineel/begrenst. Als jij dit ook herkent bij volledig open dan zal het denk ik zo horen. Ik wacht je antwoord nog eventjes af, dank!
Post automatically merged:

Zit de uitlaatring er ook in ? die ring die je over de uitlaatbocht schuift , en die in de Cilinderkop uitlaatmond valt.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb de uitlaat laten vervangen bij een dealer. Geen idee wat ze daar dan mee doen?
 
"Qua lawaai bedoel ik dat hij wat steviger/zwaarder klinkt bij de uitlaat, alsof de scooter nog even wat meer vermogen er doorheen wilt knallen, maar al op zijn max zit."

Precies wat je zegt heb ik ook, mijne is ook origineel. Ik heb ook een onbegrensde cdi en dan heeft hij het niet, ik heb hem niet getest met GPS daarmee maar dan gaat de naald voorbij de 80, zal wel 65 zijn oid.
 
Controleer eens of die Koekenbakkers die Pakking hebben geplaatst .
Ik vind het een vreemd verhaal ,
Mijn Speedfight 3 -4-takt , heeft een Sym 6-deukjesblok , ( 6 deukjes in de Carterkap ) , ik rij met een Jamarcol uitlaat ( Akrapovic Model ).
en half gas , of vol gas ... mijn Scooter maakt weinig Kabaal , moet wel zeggen dat ik de Decibelkiller heb aangepast.


uitlaatpakking , KLIK HIER.
 
Controleer eens of die Koekenbakkers die Pakking hebben geplaatst .
Ik vind het een vreemd verhaal ,
Mijn Speedfight 3 -4-takt , heeft een Sym 6-deukjesblok , ( 6 deukjes in de Carterkap ) , ik rij met een Jamarcol uitlaat ( Akrapovic Model ).
en half gas , of vol gas ... mijn Scooter maakt weinig Kabaal , moet wel zeggen dat ik de Decibelkiller heb aangepast.


uitlaatpakking , KLIK HIER.
Mijne maakt ook weinig kabaal, het is alleen dat hij na topsnelheid alleen meer geluid/toeren maakt en niet harder gaat hoe meer gas je geeft.
Als het echt klereherrie is dan is het andere koek.
 
Hallo allen,

Het is voor mij nu alweer 10 jaar geleden dat ik een scooter heb gehad (toen 2takt). Dus ook voor het eerst dat ik hier weer op het forum ben. Wellicht dat iemand mij wat raad kan bieden bij het volgende:

Ik heb een aantal weken geleden een Peugeot New VivaCity 4takt (snor) gekocht uit 2012. Km-stand: 10.700. Scooter loopt 29 op GPS.

Helaas bleek uiteindelijk de uitlaat lek te zijn, dus die is bij een dealer vervangen door een nieuwe, maar wel dezelfde uitlaat (uitlaat voor een Sym).

Hetgeen waar ik tegenaan loop ondervond ik ook al bij het aanschaffen (dus tijdens de vorige lekke uitlaat) en heb ik nu nog steeds (ook bij de nieuwe uitlaat), namelijk: wanneer ik mijn gashendel volledig open zet, maakt hij veel meer lawaai dan wanneer ik hem iets minder ver open zet, maar wel dezelfde snelheid behaal (29km). Of ik hem nou wel of niet volledig open gooi, de max blijft 29km, alleen bij volledig open gooien maakt hij dus (ook met de nieuwe uitlaat) meer lawaai. Voor mij is het geen probleem om dan de gashendel minder ver open te gooien, maar mocht ik ooit op de rollerbank moeten, dan heb ik hierin dus geen keuze natuurlijk. Uiteraard wil ik geen WOK of dat ik ‘weer’ extra kosten kwijt ben.

Heeft iemand een idee hoe dit kan en of dit op te lossen is? Ik had bij mijn 2takt hier geen last van. Dat was open = sneller, minder ver open = minder snel, ook minder geluid.

Alvast dank voor jullie moeite!
Bij Chinese 4taktjes is het vrij normaal dat je bij een snor met kwart gas al 30 haalt en je bij volgas meer geluid hoort terwijl je niet harder gaat.
Zon blokje maakt bij kwart/half(30) gas aanzienlijk minder geluid dan volgas(55).

Ik persoonlijk vind het vrij kansloos. Op langere stukken is het niet ideaal om je gas te moeten doseren.
Het is iig bij deze non injectie oude blokjes zo.
Je kan evt. je gashendel begrenzen, maar dat is minder ideaal wanneer je heuvel op, wind tegen gaat.
 
"Qua lawaai bedoel ik dat hij wat steviger/zwaarder klinkt bij de uitlaat, alsof de scooter nog even wat meer vermogen er doorheen wilt knallen, maar al op zijn max zit."

Precies wat je zegt heb ik ook, mijne is ook origineel. Ik heb ook een onbegrensde cdi en dan heeft hij het niet, ik heb hem niet getest met GPS daarmee maar dan gaat de naald voorbij de 80, zal wel 65 zijn oid.
Bedankt voor je antwoord. Goed om te horen dat ik niet de enige ben, dan zal het misschien wel zo horen bij dit soort 4takt scooters…
Post automatically merged:

Controleer eens of die Koekenbakkers die Pakking hebben geplaatst .
Ik vind het een vreemd verhaal ,
Mijn Speedfight 3 -4-takt , heeft een Sym 6-deukjesblok , ( 6 deukjes in de Carterkap ) , ik rij met een Jamarcol uitlaat ( Akrapovic Model ).
en half gas , of vol gas ... mijn Scooter maakt weinig Kabaal , moet wel zeggen dat ik de Decibelkiller heb aangepast.


uitlaatpakking , KLIK HIER.
Bedankt voor je bericht. Ja ik zelf was er ook niet bekend mee. Ik had 10 jaar geleden een Speedfight 2 (2takt) en daarbij was vol gas ook naar je max gaan i.p.v. half gas/ 3/4 gas en al op je max zitten. Ik ben bang dat het door die begrenzing komt. Scooter geeft in principe aan dat er nog speling is, maar dat wordt dus begrenst (mijn eigen theorie haha).

Maar goed, hij loopt 29km/u op GPS, ik zou 34km/u mogen gaan qua constructiesnelheid, maar ben bang dat het een heel gepriegel wordt voor die 5km/u extra en of je daarmee het ‘probleem’ oplost??
Post automatically merged:

Mijne maakt ook weinig kabaal, het is alleen dat hij na topsnelheid alleen meer geluid/toeren maakt en niet harder gaat hoe meer gas je geeft.
Als het echt klereherrie is dan is het andere koek.
Ja precies. Hmm… klereherrie wil ik nog niet zeggen, dat had ik meer met die vorige lekke uitlaat. Beetje alsof je er een laken/deken overheen legt en hem er plotseling vanaf trekt. Het geluid wordt wat steviger/zwaarder, terwijl je dus niet sneller gaat
Post automatically merged:

Bij Chinese 4taktjes is het vrij normaal dat je bij een snor met kwart gas al 30 haalt en je bij volgas meer geluid hoort terwijl je niet harder gaat.
Zon blokje maakt bij kwart/half(30) gas aanzienlijk minder geluid dan volgas(55).

Ik persoonlijk vind het vrij kansloos. Op langere stukken is het niet ideaal om je gas te moeten doseren.
Het is iig bij deze non injectie oude blokjes zo.
Je kan evt. je gashendel begrenzen, maar dat is minder ideaal wanneer je heuvel op, wind tegen gaat.
Nou precies wat je zegt! Nu heb ik een Peugeot 4takt, maar misschien is dit wel hetzelfde principe. En inderdaad bij een flinke heuvel op geef ik vaak net even wat meer gas waardoor hij niet terug valt qua km/u, uiteraard met iets meer geluid dan. Eenmaal op de heuvel/brug haal je dan dezelfde km/u weer met minder gas.
 
Last edited:
Back
Top