This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Meer brandstofverbruik (door kou)

Andre1981

New Member
Beste mensen,
ik heb het idee dat ik meer benzine aan het stoken ben door deze huidige kou. Ondanks ik maar tot 10/15 km per uur rijdt door de gladheid. Kan het kloppen dat de temperatuur hier op invloed heeft?
 
Dat gevoel had ik vandaag ook. Aangezien mij tomos snor , waarvan de tank nog op z'n minst half vol zat, na hooguit 30km al naar reserve moest. Normaal zou dat veel langer mee gaan. Kan ook komen door de brom cilinder die er nog maar kort op zit (dus heb nog geen goede meting qua verbruik kunnen maken)
 
Dat is bij mij dus ook. Heel erg snel naar z,n reserve gezakt. Terwijl ik heel voorzichtig en langzaam moet rijden
 
Ja, dit komt doordat men maar een fractie van het gas geven gebruikt.
Met de snelheid die je aangeeft zit men nog onder een kwart van volledig gas geven.
De carburateur gebruikt (zuigt) dan brandstof op uit beide aanvoer kanalen.

Stationair en hoofdsproeier circuit van de carburateur laten dan iets te veel brandstof door dan noodzakelijk is.
Dit is zowel bij een 2 als 4 takt motorblok hetzelfde, echter verbruikt een 2 takt wel iets meer.
 
Daarbij denk ik, naast een toename aan efficiency bij hogere toerentallen ook aan;
Stel je rijdt met 8000rpm een half uur naar een vriend. Door de gladheid rijdt je een uur met 6000rpm. Dat is toch een half uur lang gemiddeld 2000rpm meer brandstof nodig, klopt mijn gedachte?
Groet,
 
Bovendien duurt het langer voordat de elektrische choke zijn werk heeft gedaan.
Dit omdat het simpelweg langer duurt voordat het uitzetelement volledig is uitgezet.

Bij relatief korte ritjes zul je hierdoor het aantal gereden km's per liter verminderen.
 
Met andere woorden tel alles bij elkaar op en 1 en 1 is 11. En het klopt wel.
Dus conclussie gewoon planken of laten staan.

Het zit ook wel in variëren van het gas waar ik mij zellf op betrap.
Optrekken kost altijd het meeste.

Constant idd een bepaald aantal rpm en kmh is altijd het zuinigste.