Meedenkers gevraagd: teveel geluid en matig starten

Het was bijna niet op te merken, maar ik zag na meer dan duizend kilometer rijden wat roet tussen de cilinderkop en de cilinder. Toen heb ik er wat sopwater over de hele motor gespoten en toen de motor gestart en een paar keer flink gas gegeven. Toen zag ik het bubbelen aan de bougie-kant van de motor. Eigenlijk hetzelfde als een lekke band :)

Na het demonteren van de kop was ook duidelijk zichtbaar waar de uitlaatgassen aan het ontsnappen waren.

Misschien heb je hetzelfde probleem maar minder erg! Die van mij was uiteindelijk ook behoorlijk lek, alhoewel ik tijdens een compressietest wel nog 12 bar aan compressie kreeg (47mm cilinder + std kop).
 
Oké dank, hier heb ik absoluut wat aan. Die sop test had ik trouwens ook gedaan maar aan de onderkant lukt dat niet. Maar ik ga heel goed letten op roetsporen op pakking / cilinderrand / koprand.
 
Heb eindelijk de cilinderkop en cilinder gedemonteerd. Tot nog toe weinig spannends ontdekt maar moet het nog beter gaan onderzoeken. Alvast deze punten:
  1. Pakking van kettingspanner kwam er in 2 stukken vanaf.
  2. Cilinderkop moeren zaten wel errug vast!
  3. Jezusmina wat een stomme constructie bij People S! Kop komt zodanig tegen frame dat ie er heel moeilijk vanaf te krijgen is.
  4. Voetpakking helemaal gedesintegreerd. Ben benieuwd hoe ik die resten van het carter af krijg zonder de rommel in het carter te laten vallen. Tuurlijk prop ik er een doek in maar dan nog...
  5. Koolaanslag op zuiger en kop, weet niet hoeveel na 15000 km normaal is.
  6. Zuigerveren openingen zaten bijna boven elkaar ipv verschoven. Weet niet of dat nou echt veel uitmaakt eigenlijk. Mij lijkt dat ze toch niet op hun plek blijven als de motor loopt. Ik ga sowieso wel nieuwe erop zetten.
  7. Kan met blote oog geen lekkage sporen ontdekken langs koppakking.
Wordt vervolgd.
 
Heb eindelijk de cilinderkop en cilinder gedemonteerd. Tot nog toe weinig spannends ontdekt maar moet het nog beter gaan onderzoeken. Alvast deze punten:
  1. Pakking van kettingspanner kwam er in 2 stukken vanaf.
  2. Cilinderkop moeren zaten wel errug vast!
  3. Jezusmina wat een stomme constructie bij People S! Kop komt zodanig tegen frame dat ie er heel moeilijk vanaf te krijgen is.
  4. Voetpakking helemaal gedesintegreerd. Ben benieuwd hoe ik die resten van het carter af krijg zonder de rommel in het carter te laten vallen. Tuurlijk prop ik er een doek in maar dan nog...
  5. Koolaanslag op zuiger en kop, weet niet hoeveel na 15000 km normaal is.
  6. Zuigerveren openingen zaten bijna boven elkaar ipv verschoven. Weet niet of dat nou echt veel uitmaakt eigenlijk. Mij lijkt dat ze toch niet op hun plek blijven als de motor loopt. Ik ga sowieso wel nieuwe erop zetten.
  7. Kan met blote oog geen lekkage sporen ontdekken langs koppakking.
Wordt vervolgd.

Punt 6 kan de oorzaak van je probleem zijn. Aangezien je ook druk kon waarnemen via je carterontluchting. En voor het verwijderen van de oude pakking kun je het beste een pakkingschraper gebruiken. Ga niet met een schroevendraaier ofzo aan de gang. Dat maakt alleen maar groeven.
 
Stofzuiger erbij houden is inderdaad goeie tip, bedankt.

Ja ik had inderdaad al eerder geconcludeerd dat er flink wat compressie verloren gaat via zuigerveren. Maar wat normaal is weet ik niet.
Ik zal ook nog met de loep op zoek gaan naar scheurtjes en de wasbenzine test doen.
 
Ben eindelijk weer verder gegaan met dit project. Dit topic is voor mijzelf nu ook handig omdat ik al paar dingetjes vergeten was.

Wat ik afgelopen najaar nog had gedaan is een lektest van de kleppen. Eerst met wasbenzine erop, daar gebeurde niks mee. Toen met water erop en dan vanaf de poorten compressed air erin spuiten. Na wat goochelen met de richting, zag ik bij inlaat wel belletjes. Echt weinig, dat wel. Het zou wel een verklaring kunnen zijn voor die opgeblazen condoom na 3 minuten (zie uitleg en foto vorige bladzijde).

Inmiddels alle koolaanslag verwijderd (dat was toch wel behoorlijk veel).

Nog uren zoet geweest om uit te dokteren wat de bovenkant van m'n oude zuigerveren is (markering is eraf natuurlijk). En ja, ik weet wat jullie gaan adviseren maar voorlopig wil ik de oude terugzetten, tenzij die erg versleten zijn (weet iemand hoe groot de spleet mag zijn als de veren in de cilinder zijn geduwd?).

Het plan is om deze week de kleppen te gaan slijpen.
 
Hierbij de beschrijving van de motor , op pag 66 staat de maat van de piston ring gap max 0,45 mm . In de cil plaatsen en dan met de zuiger iets naar beneden duwen zodat hij recht in de cil zit. Staan ook filmjes van op you tube . Zo heb je ook alle aanhaal momenten .
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 3
Oh dankjewel zeg, deze had ik nog niet. Ik gebruik wel het werkplaatshandboek van People S en hou soms die naast die van Agility / Super8 / Vitality omdat er zo ontzettend veel fouten in staan. Die gap staat daar misschien ook wel in maar ik was een beetje lui gisteren.
 
Kleppen geslepen. Dat was nog een fikse klus voor de perfectionist die ik ben. Die standaard potjes slijpsel vind ik veel te grof voor onze miniatuur 4t motorjes. Dus ik ben zelf slijpzalfjes gaan maken. Lijkt allemaal wel goed gelukt te zijn.

De uitdagingen waar ik nu voor sta: 1: de kleppen weer monteren zonder speciaal gereedschap.... 2: De voetpakking van het carter verwijderen. Die zit zo muurvast, niet te geloven. Het verwijderen van de voetpakking resten van de cilinder heeft me anderhalf uur gekost en daarbij waren wat krasjes onvermijdelijk. Maar dat carter kan ik niet eens fatsoenlijk bij. Ik zal eerst de draadeinden er maar uit gaan halen denk ik. Tips zijn welkom.
 
Met een krabbertje voor een kookplaat gaat het misschien beter , daar zit een scheermesje in , is niet zo grof. Tip van stofzuiger zou ik zeker doen.
Kleppen monteerde ik ook weleens met een moer onder de klep en op de werkbank ,
zodat deze niet naar beneden kan . Dan de beide spieen in de schotel en deze met een passende dop naar beneden duwen , negen van de tien keer vielen de spieen goed in hun zitting. Wel voorzichtig met loslaten dat ze niet wegspringen. Monteer wel nieuwe klep seals gelijk.
 
Dank voor de tips.

Ik ben uiteindelijk aan de gang gegaan met een vlijmscherp geslepen beiteltje. Daarmee had ik weinig kracht nodig (dat was de bedoeling) maar ik kon niet vermijden dat daarbij veel krassen zijn ontstaan. Nu maar hopen dat er geen olie door zal sijpelen. En anders moet ik er nog maar wat vloeibare pakking tussen doen.
Een stofzuiger was niet te doen want ik had beide handen nodig. Heb zo goed mogelijk de gaten dichtgepropt voor ik begon. Ik wilde de draadeinden verwijderen voor ik begon maar die zitten muurvast, dus heb er maar omheen gewerkt. Nu even pauze en straks ga ik nog proberen met een oplosmiddel de laatste resten te verwijderen.
 
Top-end revisie gereed en alles weer in elkaar gezet. Was even spannend maar startte vrijwel direct. Rijdt ook prima, nog iets scherper dan voorheen (maar weinig verschil want hij reed al goed). Maar het slechte nieuws: het oorspronkelijke probleem, dat harde geluid bij gasgeven, is NIET verholpen. Ben erg teleurgesteld. Alles rondom de motor al een keer vervangen geweest. Het kan nu eigenlijk alleen nog aan krukas of ophanging liggen. Maar het klinkt echt niet als versleten lager. Kan ook haast niet. Hij maakte dit geluid al vanaf dat ik hem kocht met slechts 4000 km op de teller en het geluid is niet erger geworden afgelopen 7000 km. Het is geen "schadelijk" of versleten geluid. Maar gewoon te luid. Ik weet hoe een People S hoort te klinken. Niet zo dus. Ik ga misschien toch maar es een opname ervan maken.

Of de koude start nu beter is heb ik nog niet getest. Morgen weer een dag.
 
Ik verwacht niet dat je al m'n berichten uit je hoofd hebt geleerd dus het is je vergeven. Het is veel tekst. Ik had nl al aangegeven dat ik m'n SLS had gewisseld (inclusief het hele kleppendeksel en ALLE slangen). Bovendien met beide SLS geactiveerd en gedeactiveerd gereden. 4 variaties dus. Het maakt niets maar dan ook niets uit.

Het feit dat ie verder goed rijdt, heeft me tot nu toe weerhouden om hem te openen maar toch is er iets aan de hand. Om het verhaal nog compleet te maken is er nog wel een derde probleempje, ook vrij klein maar toch irritant. Of het gerelateerd is weet ik niet maar daarom wil ik eerst uitzoeken waarom hij zo matig start en zo'n hard geluid maakt bij optrekken. Ik wou het verhaal niet ingewikkelder maken dan nodig maar nu ga ik het toch vertellen: Het rijprobleempje is een kort hikje (verslikken?) rondom hoge snelheden en dan ineens volgas. Dus bv: vanaf topsnelheid (70 @teller) gas los, dan bij 60 weer volgas. Hij houdt dan ineens een halve seconde in. Idem als ik constante snelheid rij van 60 en dan volgas geef. Bij tegenwind doet het probleem zich niet of nauwelijks meer voor. Bij meewind des te meer. Carburatieprobleem zou je denken toch? Iets met acceleratiepompje (uit / aan), naald, gasschuif, zoiets. Guess what: ik ben al 2 maanden bezig met 4 gereviseerde carburateurs (!) om dit hikje op te lossen en zonder resultaat. Met alle 4 de carbs heb ik het probleem in meer of mindere mate. Om de carbs op de tweede scooter te testen zou ik de vario moeten overzetten en dat heb ik nog niet gedaan. Maar met 1 carb had ik ook al een keer het probleem op de andere scooter. Ik ga haast denken dat er een ONTWERP fout in de carb zit! Ben wel zover dat het zeer waarschijnlijk een rich-bog betreft. Want armer afstellen vermindert het probleem (maar het gaat niet helemaal weg tenzij ik veel te arm afstel). Wellicht helpt een langere naald maar die zijn niet verkrijgbaar voor deze Keihin en de naald is niet verstelbaar. Anyway, ik heb dit even losgelaten omdat ik niks meer kon bedenken en wil nu eerst de matige start en het harde geluid proberen op te lossen. Hopend dat het hikje gerelateerd is en dan ook is opgelost. Maar stel dat ik de start en geluid problemen kan oplossen en m'n hikje blijft, dan ga ik maar es hele andere carbs erop zetten of m'n carb drastisch modificeren of zo. Beetje ten einde raad moet ik bekennen. Of misschien moet ik een e-scooter kopen of zo :unamused:

Dat korte hikje kan alleen de acceleratie pomp zijn (als die tenminste een carburateur heeft)

Komt vaker voor als de sproeier iets te ruim staat en die acceleratie pomp ook nog eens in werking treed.
Hij verzuipt dan even. 4takt is hier best gevoelig mee.

Ik heb het zelf ook met mijn new fly. Zit nou sproeier 82 in. Maar met 80 zal die beter lopen en sneller reageren. Met 82 werd die meer lui.
 
Dat korte hikje is een bericht van vorig jaar. Maar uiteraard heb ik de acceleratiepomp gecheckt (uit / aan / hard / zacht) en dat is het niet. Je wilt niet weten wat ik allemaal heb geprobeerd. Uiteindelijk zelfs met 4 verschillende carbs bezig geweest vorige zomer.

Ben nu na die topend revisie wel benieuwd of het probleem zich nog voordoet. Heb dat nog niet kunnen testen omdat ik hem toch een beetje wil inrijden eerst.
 
Heb eindelijk de cilinderkop en cilinder gedemonteerd. Tot nog toe weinig spannends ontdekt maar moet het nog beter gaan onderzoeken. Alvast deze punten:
  1. Pakking van kettingspanner kwam er in 2 stukken vanaf.
  2. Cilinderkop moeren zaten wel errug vast!
  3. Jezusmina wat een stomme constructie bij People S! Kop komt zodanig tegen frame dat ie er heel moeilijk vanaf te krijgen is.
  4. Voetpakking helemaal gedesintegreerd. Ben benieuwd hoe ik die resten van het carter af krijg zonder de rommel in het carter te laten vallen. Tuurlijk prop ik er een doek in maar dan nog...
  5. Koolaanslag op zuiger en kop, weet niet hoeveel na 15000 km normaal is.
  6. Zuigerveren openingen zaten bijna boven elkaar ipv verschoven. Weet niet of dat nou echt veel uitmaakt eigenlijk. Mij lijkt dat ze toch niet op hun plek blijven als de motor loopt. Ik ga sowieso wel nieuwe erop zetten.
  7. Kan met blote oog geen lekkage sporen ontdekken langs koppakking.
Wordt vervolgd.
Zuiger veer opening hoort 120 graden van elkaar verdraait te zijn.
Post automatically merged:

Dat korte hikje is een bericht van vorig jaar. Maar uiteraard heb ik de acceleratiepomp gecheckt (uit / aan / hard / zacht) en dat is het niet. Je wilt niet weten wat ik allemaal heb geprobeerd. Uiteindelijk zelfs met 4 verschillende carbs bezig geweest vorige zomer.

Ben nu na die topend revisie wel benieuwd of het probleem zich nog voordoet. Heb dat nog niet kunnen testen omdat ik hem toch een beetje wil inrijden eerst.
Misschien is er ook wel aan de stationair sproeier gerommelt (te grote sproeier in gezet) dan blijft het hik probleem ook aanwezig.

Eigenlijk moet je alles afstel delen nalopen en zien of dat deze geweizigd zijn.
 
Trouwens leuk dat je ook nog actief bent hier @eurokit

Yep, zuigerveren heb ik netjes "geklokt" nu.

Ook met stationairsproeiers geëxperimenteerd. Dat is het allemaal niet. Heb div geprobeerd maar het heeft er ook geen invloed op. Rij nu met originele 35S. Ook luchtschroef (eigenlijk: mixschroef) hoef je niet te noemen. Ik kom er nog wel es op terug als ik dit weer beter kan testen.

Belangrijker op dit moment vind ik het onverklaarbare harde geluid.
 
Ik heb veel tekst gelezen, maar ben nog steeds niet achter hoe het geluid moet klinken.

Top end is alleen de cilinder neem ik aan.

Misschien is er wel iets mis met de ketting spanner of de stuur ketting zelf.
Kan zelfs eventueel de krukas(lagers) zijn.

Vertanding ook al eens nagekeken?

Weet je ook zeker dat je geen slag in het koppelings huis hebt of de achterpoelie)
 
Top dat je wilt meedenken. Ik ben echt wel ten einde raad. Ben zelfs aan het overwegen om een andere te nemen, ook al rijdt deze hartstikke goed. Kan het gewoon niet uitstaan (autistisch trekje). Het hóórt niet.

Geheel terecht wat je zegt, met tekst is geluid erg lastig te beschrijven. Ik ben dan ook van plan een opname te gaan maken. Met m'n 2007 People S ernaast om het verschil te laten horen (die klinkt wel normaal en ik heb diverse People S gehad afgelopen 8 jaar dus weet precies hoe die moet klinken).

Maar toch nog weer even wat tekst pogingen plus samenvatting zolang ik die opname nog niet heb gemaakt:
  • Het is een "rpm" geluid. Dus het "klopt" of "dreunt" met het ritme van de toeren. Het klinkt in die zin dus ook normaal maar gewoon te hard.
  • Het is regelmatig en netjes. Iemand die de Kymco's niet kent, zal er niks bijzonders aan opmerken. Ik liet het zelfs een keer horen aan een Kymco dealer (geen hoogvlieger, sorry) en die vond er niks op aan te merken.
  • Het treedt alleen op bij gasgeven (dus belasting). Stationair of constante snelheden klinken wel normaal. Daarom ging ik lang uit van compressielek maar dat is nu nagenoeg uitgesloten na revisie en klepslijpen en alle speling enz checken.
  • Het klinkt niet scherp, niet rammelig, niet ratelig, niet tikkend, niet schadelijk. Het is 100% zeker geen pingelen. En 100% zeker geen klepspeling.
  • Ik weet hoe versleten lagers klinken. Dit lijkt er niet eens op. Heb bovendien de krukas kunnen voelen, geen speling.
  • Het is gewoon dkdkdkdkdk wat élke motor maakt. Een stevig degelijk geluid maar dan te hard. Het lijkt nog het meest op een ietsje lekke uitlaat(pakking) maar dat is het dus niet.
  • Nogmaals: ik heb ALLES rondom de motor reeds gewisseld met die van m'n 2007 model die het probleem niet heeft. Zelfs de complete SLS inclusief kleppendeksel. En dus onlangs de kop koolvrij gemaakt, kleppen geslepen, alle pakkingoppervlakken minutieus schoongemaakt, alle pakkingen vervangen, kop ietsje gevlakt (was amper nodig), alles met juiste aanhaalmomenten vastgezet.
  • Hij maakt dit geluid al vanaf 4000 km toen ik hem kocht. Nu, 7000 km later is het geluid niet erger geworden. Ik ben er nagenoeg zeker van dat er géén belangrijk probleem aan de hand is. Hij rijdt ook gewoon hartstikke top.
  • Ik merk niet meer trilling dan normaal.
Vertanding niet nagekeken maar dat is het niet. Dat klopt niet met het type en ritme van het geluid. Bovendien treedt het probleem al op voordat het achterwiel in beweging komt.

Met top-end bedoelde ik vooral de kop maar heb uiteraard ook cilinder met de loep bekeken (is perfect). Ook nergens haarscheurtjes ontdekt (met extra aandacht voor bougiegat en uitlaat). Heb zuigerveren opgemeten (in orde, gap: 0,25 en 0,35). Nergens noemenswaardige speling. Compressie goed (10 bij koude motor voor de revisie, zal het binnenkort weer opmeten om te zien of revisie nog iets verbetering heeft gebracht maar dat verwacht ik niet of nauwelijks, 10 is al prima).

Ketting of spanner niks mis mee, dit zou ook een totaal ander geluid veroorzaken en waarschijnlijk ook rij problemen.

Slag in koppelingshuis, dat vind ik een inventieve. Maar toch ook niet plausibel want zoals ik zei: het is een rpm geluid en koppeling draait met andere snelheden. Bovendien zou het geluid dan voortdurend moeten optreden en niet alleen bij gasgeven.

In mijn eerdere posts zei ik dat het een gas-geluid was. Maar dat moet ik loslaten. Is gewoon bijna uitgesloten, al zou ik voor 100% zekerheid de hele cilinder en kop moeten omruilen.

Eigenlijk kan ik nog maar één ding bedenken: de ophanging. Die probeer ik te snappen. Ik zie er niks raars aan tot nu toe. Harde rubbers niet waarschijnlijk zoals ik al eerder betoogde, dat resulteert vooral in trillen, niet in zulk geluid (heb daar ervaring mee). Heb ook geen loszittende bouten of moeren ontdekt daar, al moet ik dat nog es beter checken. Ik kan er zo moeilijk bij, heb geen brug. Ik denk dat ik es ga bellen naar wat Kymco dealers voor hulp, dit kan ik niet alleen. Of misschien moet ik een beloning uitloven hier op het forum?? (Ik woon in Haarlem). Ik heb er onderhand al zo'n 100 a 150 uur tijd in gestoken schat ik. Ben er wel een beetje zat van :(
 
Last edited:
Back
Top