Meedenkers gevraagd: teveel geluid en matig starten

Flof

Active Member
Mijn Kymco People S maakt teveel geluid. Al jaren maar nu wil ik het toch es oplossen. Geen mechanisch of schadelijk geluid maar meer een "lekker" geluid maar wel te hard. Alsof de uitlaat of inlaat lekt. Ik weet hoe een People S moet klinken, heb er meerdere gehad. Heb er nu ook twee en slechts één heeft dat probleem. Dat is fijn want dan kan ik onderdelen omwisselen zoveel ik wil.

Inmiddels heb ik ALLES rondom de motor al een keer gewisseld. Dus heel veel al kunnen uitsluiten. Het is dus ook niet de uitlaat of uitlaatpakking (die was het meest verdacht). Ook hele luchtfilterhuis gewisseld gehad (met daarin originele nieuwe luchtfilters), het SLS systeem, bougie, kleppendeksel, de carburateur (heb er 4 geprobeerd), ALLE slangen en zelfs het spruitstuk incl isolator en O-ringen. Een vacuümlek is hiermee ook uitgesloten (en ook de remmenreiniger spuit test is negatief). Uiteraard de kleppen goed gesteld (en meerdere waarden geprobeerd). Niets maakt verschil!!

Ik moet er nog bij vertellen dat hij een snelle vario heeft, verder helemaal standaard. Die vario is het ook zeker niet, hij maakte dat geluid al toen ik hem kocht en dat was nog met de standaard vario.

Wat me ook opvalt: hij start matig. Heeft altijd wel seconde of 5 a 10 nodig. Ook dit is NIET te verhelpen met wat dan ook rondom de motor. Die andere People S start letterlijk binnen 1 seconde (met alle 4 de carbs). En nee, het is ook niet de accu, niet de startmotor en niet de CDI. Dit startprobleem kon dus wel es gerelateerd zijn aan het geluid probleem. Verder rijdt hij prima! Ook geen last van olieverbruik. Bougie ziet er normaal uit. Er lijkt dus niet zoveel aan de hand....

Het kan eigenlijk alleen nog dieper in de motor zelf zitten. Toch? Eerste waar ik dan aan denk is lekkage langs de koppakking of lekkende kleppen of zo. Echt logisch vind ik dat ook niet zo omdat je dan toch ook andere problemen zou verwachten.

Voordat ik hem helemaal ga openmaken, kan iemand er iets zinnigs over zeggen? Misschien tips hoe ik bepaalde dingen nog kan testen voor ik cilinderkop en cilinder ga demonteren? Ik ben een beetje bang dat als ik hem openmaak, ik niks kan ontdekken op het oog, dan blijf ik in het duister tasten.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hoelang geleden zijn de kleppen gesteld? Hoe weet je zo zeker dat het niet aan de accu ligt? Heb je met de kickstarter hetzelfde dan? Of is dit zo'n model dat geen kickstarter heeft? Het kunnen zoveel dingen zijn maar slecht starten kan een indicatie van verkeerde klepspeling zijn.
Ik weet niet om welk geluid het gaat en hoe het klinkt maar wat het geluid betreft zou denk ik ook de klepspeling kunnen zijn. Misschien handig om even het geluid op te nemen en hier te plaatsen.

Als de klepspeling goed staat kan ik niets anders bedenken dan toch de boel te demonteren en te inspecteren.. Kan geen kwaad om de boel even te bekijken. Zo kom je wellicht nog andere dingen tegen die aan het einde van hun levensduur zijn wat je zo 123 tijdens het rijden niet zal merken.
 
Kleppen paar dagen geleden nog gesteld. Daar ligt het zeker niet aan, ook dit startprobleem heeft ie al jaren. Kickstarten gaat iets makkerlijker omdat je dan veel meer toeren maakt. Accu is perfect, startmotor draait ook prima en snel rond. Motor pakt gewoon niet lekker op. Als ie oppakt, gaan de toeren eerst zeer zeer langzaam, pas na paar seconden komt ie op normaal stationair. Het moet echt een motorisch probleem zijn, wat niets te maken heeft met ALLES eromheen, net als dat luide geluid. Daarom denk ik ook dat dat startprobleem gerelateerd is aan het geluid probleem. Scooter nr 2 start binnen een seconde en draait METEEN normaal stationair (met DEZELFDE carb).

Wat ik nog vergat te melden: ook de benzinetoevoer is 100% zeker in orde. Heb zelfs getest zonder benzinekraantje dus rechtstreekse verbinding tussen tank en carb. Hele tanksysteem sowieso ook gereinigd. Ik tank alleen nog super (E5). Anyway, ik wil me concentreren op het geluidprobleem omdat ik vermoed en hoop dat dan het startprobleem ook meteen verholpen is.

De scooters (beide) hebben maar weinig km gemaakt. Allebei rond de 10000. De probleemscooter had dit harde geluid al bij 4000 km. Dus lijkt niet gerelateerd aan slijtage.

Dus ja, openmaken zal het wel worden inderdaad, kan niks anders meer bedenken. Maar ik dacht, eerst es jullie mening vragen.

Het geluid opnemen ga ik misschien nog wel proberen. Het is niet echt een heel verkeerd geluid of zo. Je hoort het ook alleen als je maximaal optrekt. Maximaal optrekken = maximale druk dus dat duidt ook op gaslekkage (en zo klinkt het ook). Wie de People S niet kent, zal het misschien niet eens opvallen. Maar ik ken de People S als m'n broekzak en weet gewoon dat dit geluid niet normaal is.

Is er een truuk om te zien of de koppakking lekt voordat ik de boel demonteer?
 
Het is een wilde gok maar volgens mij bij een 2 takt kan slecht starten ook een symptoom zijn van versleten zuigerveren. Ik weet alleen niet of dit voor een 4-takt dan ook geldt. Het is het checken wel waard. Weet je meteen de staat van e.e.a. Heb je trouwens een richtlijn voor de klepspeling? Is deze het zelfde als de andere scooter? Ik weet namelijk dat daar best verschil in kan zitten ondanks dat de onderdelen precies hetzelfde zijn. Ik weet helaas niet veel over kleppen stellen dus kan dat ook niet beoordelen ben ik bang. Ik zou zeggen haal de boel gewoon even uit elkaar.

Als de koppakking zou lekken merk je het geloof ik wel, dan spuit de olie er tussen uit. Of was dit alleen zo bij een kleppendeksel pakking?
 
Dat is zéker één van de verdachten die zuigerveren. Al ligt het niet zo voor de hand dat de veren echt versleten zijn bij zo'n laag kilometrage. Maar ja, ik ben niet de eerste eigenaar vd scooter dus de precieze voorgeschiedenis ken ik niet.

De klepspeling moet volgens de dealer 0,05/0,1 zijn en volgens het oude werkplaatshandboek 0,04/0,04. Hier zijn al talloze discussies over gevoerd en niemand weet het heilige antwoord (en dat is er misschien ook niet). In elk geval heb ik beide geprobeerd en vanalles ertussenin. Dat heeft allemaal erg weinig invloed op prestaties en al helemaal geen invloed op mijn beschreven problemen met starten en hard geluid. Dat is het dus echt niet.

Bij lekke koppakking spuit er geen olie uit (dat is bij lekke voetpakking of lekke kleppendeksel pakking). Koppakking is voor mij wel eerste verdachte (nl dat ie heel klein beetje lekt). Of beter gezegd: dat ie langs de koppakking lekt (kan ook komen door iets kromme kop bv). Tweede verdachte is lekkende klep(pen). Derde verdachte zuigerveren. Veel verder kom ik niet. Een subtiele haarscheur misschien? Het liefst zou ik dingen van tevoren nog testen voor ik hem uit elkaar trek.
 
Zoals ik schreef, heb ik de motor zelf nog niet geopend, dat is nou juist de reden dat ik eerst dit topic heb geplaatst. Ik vraag me bv af of ik bepaalde dingen (zoals lekke kopppakking) kan testen voor ik hem openmaak.
Maar waarom denk je aan de voetpakking? Dan zou die toch olie moeten lekken?
 
Kickstarten gaat iets makkerlijker omdat je dan veel meer toeren maakt.

Dit kan inderdaad duiden op compressieverlies.
Als je het blokje niet direct wilt open maken zou je de compressie moeten (laten) meten.
En indien deze te laag is eventueel een compressielektest.

Hier heb je misschien alleen een compressor voor nodig en dan luisteren maar.

Kijk eens naar het onderstaand filmpje, dit is welliswaar voor een auto maar bij een 4T scooter is dit niet anders.
 
Dit kan inderdaad duiden op compressieverlies.
Als je het blokje niet direct wilt open maken zou je de compressie moeten (laten) meten.
En indien deze te laag is eventueel een compressielektest.

Hier heb je misschien alleen een compressor voor nodig en dan luisteren maar.

Kijk eens naar het onderstaand filmpje, dit is welliswaar voor een auto maar bij een 4T scooter is dit niet anders.
hoeveel compressie moet een zip 4t hebben?
 
Goeie tip inderdaad @Sparky . Ik heb dit wel even overwogen maar ik heb deze spullen niet. Bovendien denk ik dat het compressieverlies dat ik misschien heb, erg klein zal zijn omdat ie verder prima rijdt en trekt. En zo'n klein verlies valt misschien wel binnen de meetonnauwkeurigheid. Dus om daar nou tijd en geld in te steken....
Ik zag ergens een filmpje van iemand die lekkage langs koppakking opspoort door er tape rondom te wikkelen...
Misschien moet ik maar es beginnen de motor helemaal bloot te maken en kijken of ik iets van lekkage kan waarnemen.
 
Ik heb het nog nooit geprobeerd en ik weet ook niet wat je technische mogelijkheden zijn maar misschien kun je van een oude bougie een nippel maken/draaien eventueel icm een fietsventiel/autoventiel.
Dan met een fietspomp de cilinder op druk brengen terwijl de zuiger op zijn hoogste dode punt staat.
Dan met een zeepoplossing spuiten op de verdachte pakking of goed luisteren of je ergens lucht hoort ontsnappen.
Als je regelmatig sleutelt aan scooters is een compressiemeter best handig en volgens mij helemaal niet duur.
Voor 15 Euro kom je al een heel end, het zal geen precisie instrument zijn maar dat hoeft ook niet.
Kijk hier eens:

https://www.hbm-machines.com/produc...mpressie-test-set?channable=e13762.TVBONTM0Mg
 
Ah leuk, lekker inventief! Daar ga ik es even goed over prakkizeren. Zo'n compressiemeter heb ik al es overwogen dus misschien is dit dan het moment.
 
Met zo'n compressietester ben je al goed op weg, een nippel en slang heb je dan al, misschien enkel nog een ventiel eraan knutselen.
 
Inmiddels paar stapjes verder. De middenstandaard is het in elk geval niet. Had ik ook niet verwacht.

Ik heb maar es zo'n compressiemeter aangeschaft. @Sparky verdient commissie van hbm :smile:.
Niet dat ik hiervan wonderen verwachtte maar toch altijd handig voor een indicatie.
Vandaag m'n beide People S gemeten (koud). Probleemscooter: 10 bar. Die andere: 9 bar. Allebei dus heel behoorlijk. Al specificeert het werkplaats handboek 12,5 bar maar dat is bij warme motor.
Hier ben ik dus amper wijzer van geworden (behalve dan dat ik geen groot compressieprobleem heb) maar dat had ik ook niet verwacht. Zoals gezegd rijdt ie prima en draait ook prima stationair. Bij grote compressieproblemen zou ik ernstiger symptomen verwachten.

Ondertussen heb ik m'n motor helemaal bloot gemaakt, dus ventilatiekapjes eraf. Volgende stap is om op deze manier proberen waar te nemen of er ergens gas ontsnapt terwijl de motor loopt. Misschien de tape methode es proberen (tape rondom aansluiting cilinder en kop).
Daarna ga ik proberen of ik de boel onder druk kan zetten (lek test).

Nog een vreemd detail. Weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik vertel het toch maar: ook het startgeluid is TOTAAL verschilllend tussen de 2 People S'en. Dat viel me al eerder op maar nu met die compressietest nog duidelijker. Ligt niet aan start toerental, dat is bij beide tussen 500 en 550 rpm (gemeten). Zou aan startmotor kunnen liggen misschien maar ik betwijfel het. De probleemscooter zegt: brohbrohbrohbrohbroh, de andere zegt: fwieufwieufwieufwieufwieu. Snappie? Een veel hoger geluid (met zelfde "tempo" = ca 500 rpm). Gek hoor. Verschil van dag en nacht. Misschien brengt het iemand op een idee.....
 
De compressie is prima, hiermee moet de scooter goed lopen.
Ik denk dan ook niet dat je iets gaat vinden met de lektest
Je weet zeker dat het niet aan het SLS-systeem ligt?
Het is natuurlijk niet verstandig om aan een goed lopende scooter te gaan sleutelen maar misschien zou je het SLS-systeem van de goeie scooter op de probleem scooter te zetten.
 
Ik verwacht niet dat je al m'n berichten uit je hoofd hebt geleerd dus het is je vergeven. Het is veel tekst. Ik had nl al aangegeven dat ik m'n SLS had gewisseld (inclusief het hele kleppendeksel en ALLE slangen). Bovendien met beide SLS geactiveerd en gedeactiveerd gereden. 4 variaties dus. Het maakt niets maar dan ook niets uit.

Het feit dat ie verder goed rijdt, heeft me tot nu toe weerhouden om hem te openen maar toch is er iets aan de hand. Om het verhaal nog compleet te maken is er nog wel een derde probleempje, ook vrij klein maar toch irritant. Of het gerelateerd is weet ik niet maar daarom wil ik eerst uitzoeken waarom hij zo matig start en zo'n hard geluid maakt bij optrekken. Ik wou het verhaal niet ingewikkelder maken dan nodig maar nu ga ik het toch vertellen: Het rijprobleempje is een kort hikje (verslikken?) rondom hoge snelheden en dan ineens volgas. Dus bv: vanaf topsnelheid (70 @teller) gas los, dan bij 60 weer volgas. Hij houdt dan ineens een halve seconde in. Idem als ik constante snelheid rij van 60 en dan volgas geef. Bij tegenwind doet het probleem zich niet of nauwelijks meer voor. Bij meewind des te meer. Carburatieprobleem zou je denken toch? Iets met acceleratiepompje (uit / aan), naald, gasschuif, zoiets. Guess what: ik ben al 2 maanden bezig met 4 gereviseerde carburateurs (!) om dit hikje op te lossen en zonder resultaat. Met alle 4 de carbs heb ik het probleem in meer of mindere mate. Om de carbs op de tweede scooter te testen zou ik de vario moeten overzetten en dat heb ik nog niet gedaan. Maar met 1 carb had ik ook al een keer het probleem op de andere scooter. Ik ga haast denken dat er een ONTWERP fout in de carb zit! Ben wel zover dat het zeer waarschijnlijk een rich-bog betreft. Want armer afstellen vermindert het probleem (maar het gaat niet helemaal weg tenzij ik veel te arm afstel). Wellicht helpt een langere naald maar die zijn niet verkrijgbaar voor deze Keihin en de naald is niet verstelbaar. Anyway, ik heb dit even losgelaten omdat ik niks meer kon bedenken en wil nu eerst de matige start en het harde geluid proberen op te lossen. Hopend dat het hikje gerelateerd is en dan ook is opgelost. Maar stel dat ik de start en geluid problemen kan oplossen en m'n hikje blijft, dan ga ik maar es hele andere carbs erop zetten of m'n carb drastisch modificeren of zo. Beetje ten einde raad moet ik bekennen. Of misschien moet ik een e-scooter kopen of zo :unamused:
 
Gisteren een lektest gedaan. Weinig alarmerends gevonden zoals @Sparky al voorspelde. Uitlaat: absoluut niets. Inlaat: wat lastiger vast te stellen. Ik ga dat nog een keer testen met een ballon (of condoom bij gebrek aan ballon :smile:) . Schuim op koppakking laat geen belletjes zien maar is beetje lastig, kan onderkant niet testen. Enige waar wel lucht ontsnapt is via de carterontluchting. Maar ja, dat is ook logisch. Dat is lekkage via zuigerveren en dat is er altijd. Vraag is natuurlijk: hoeveel mag dat zijn. Heb geen echte lektester gebruikt (maar het percentage van zo'n meter vind ik nogal discutabel). M'n gevoel zegt dat het wel oké zit. M'n natte vinger erbij houden, dan voel ik het net. Gaatje dichthouden, 10 sec wachten en loslaten, dan inderdaad korte pssshhhtt.

Rest me weinig anders dan de boel openen. Maar ik vrees dat ik niks geks ga tegenkomen.
 
Klinkt de scooter toevallig zo als je gas geeft?



Bij mij was het een lekke koppakking, alhoewel deze alleen lekte onder belasting. Tijdens een compressietest was er niks te merken, maar zodra je gas gaf toch behoorlijke herrie. Verder geen andere symptomen, motortje was alleen luidruchtig maar liep verder prima.

Is meer dan 1000km goed gegaan totdat ik besloot het blokje op te bouwen. Liep ton nog steeds prima. Heb toen de cilinderkop en cilinder vervangen.
 
Goh ja, dat lijkt er wel redelijk op. Maar bij jou hoor ik er ook een sis bij, die heb ik niet. En eigenlijk hoor ik het alleen duidelijk als ik ermee wegrij dus echt belast. Maar een koppakking die alleen lekt onder belasting is wel precies mijn nr 1 veronderstelling.

Maar hoe heb je dan kunnen vaststellen dat het inderdaad de koppakking is?
Post automatically merged:

Deze reactie plaatste ik al eerder maar zie ik niet meer staan. Toch niet weggehaald vanwege de foto en onschuldige humor?

Meteen maar daad bij het woord gevoegd en condoom op spruitstuk gezet. Zie hier het resultaat na ca 3 min:

Inlaat lekt.jpg

Oké, als we uitgelachen zijn gaan we verder..... :grinning: :grinning:
Na 3 min dus 1/3 condoom, dat is erg weinig (bij ca 7 bar). Maarrrr, dezelfde test bij uitlaat: nul komma noppes! Dus daar is wel veel verschil. Uitlaat sluit 100%, inlaat niet. Zag er wel triest uit trouwens, dat slappe condoompie aan m'n uitlaat, maja.....

Ter vergelijking, ook even dat condoom op m'n carterontluchting gezet. Dan is het hele condoom binnen 1 sec vol. Dus dat is véél meer dan via inlaat. Maar teveel? Wie zal het zeggen. Hou ik het slangetje vd ontluchting bij m'n lippen, dan voel ik wel een heel klein briesje.

Dus ja, toch wel beetje informatief misschien. En met dat glijmiddel op m'n spruitstuk zal ie vast soepeler lopen....
Hoor graag jullie mening.
 
Back
Top