Mijn Kymco People S maakt teveel geluid. Al jaren maar nu wil ik het toch es oplossen. Geen mechanisch of schadelijk geluid maar meer een "lekker" geluid maar wel te hard. Alsof de uitlaat of inlaat lekt. Ik weet hoe een People S moet klinken, heb er meerdere gehad. Heb er nu ook twee en slechts één heeft dat probleem. Dat is fijn want dan kan ik onderdelen omwisselen zoveel ik wil.
Inmiddels heb ik ALLES rondom de motor al een keer gewisseld. Dus heel veel al kunnen uitsluiten. Het is dus ook niet de uitlaat of uitlaatpakking (die was het meest verdacht). Ook hele luchtfilterhuis gewisseld gehad (met daarin originele nieuwe luchtfilters), het SLS systeem, bougie, kleppendeksel, de carburateur (heb er 4 geprobeerd), ALLE slangen en zelfs het spruitstuk incl isolator en O-ringen. Een vacuümlek is hiermee ook uitgesloten (en ook de remmenreiniger spuit test is negatief). Uiteraard de kleppen goed gesteld (en meerdere waarden geprobeerd). Niets maakt verschil!!
Ik moet er nog bij vertellen dat hij een snelle vario heeft, verder helemaal standaard. Die vario is het ook zeker niet, hij maakte dat geluid al toen ik hem kocht en dat was nog met de standaard vario.
Wat me ook opvalt: hij start matig. Heeft altijd wel seconde of 5 a 10 nodig. Ook dit is NIET te verhelpen met wat dan ook rondom de motor. Die andere People S start letterlijk binnen 1 seconde (met alle 4 de carbs). En nee, het is ook niet de accu, niet de startmotor en niet de CDI. Dit startprobleem kon dus wel es gerelateerd zijn aan het geluid probleem. Verder rijdt hij prima! Ook geen last van olieverbruik. Bougie ziet er normaal uit. Er lijkt dus niet zoveel aan de hand....
Het kan eigenlijk alleen nog dieper in de motor zelf zitten. Toch? Eerste waar ik dan aan denk is lekkage langs de koppakking of lekkende kleppen of zo. Echt logisch vind ik dat ook niet zo omdat je dan toch ook andere problemen zou verwachten.
Voordat ik hem helemaal ga openmaken, kan iemand er iets zinnigs over zeggen? Misschien tips hoe ik bepaalde dingen nog kan testen voor ik cilinderkop en cilinder ga demonteren? Ik ben een beetje bang dat als ik hem openmaak, ik niks kan ontdekken op het oog, dan blijf ik in het duister tasten.
Inmiddels heb ik ALLES rondom de motor al een keer gewisseld. Dus heel veel al kunnen uitsluiten. Het is dus ook niet de uitlaat of uitlaatpakking (die was het meest verdacht). Ook hele luchtfilterhuis gewisseld gehad (met daarin originele nieuwe luchtfilters), het SLS systeem, bougie, kleppendeksel, de carburateur (heb er 4 geprobeerd), ALLE slangen en zelfs het spruitstuk incl isolator en O-ringen. Een vacuümlek is hiermee ook uitgesloten (en ook de remmenreiniger spuit test is negatief). Uiteraard de kleppen goed gesteld (en meerdere waarden geprobeerd). Niets maakt verschil!!
Ik moet er nog bij vertellen dat hij een snelle vario heeft, verder helemaal standaard. Die vario is het ook zeker niet, hij maakte dat geluid al toen ik hem kocht en dat was nog met de standaard vario.
Wat me ook opvalt: hij start matig. Heeft altijd wel seconde of 5 a 10 nodig. Ook dit is NIET te verhelpen met wat dan ook rondom de motor. Die andere People S start letterlijk binnen 1 seconde (met alle 4 de carbs). En nee, het is ook niet de accu, niet de startmotor en niet de CDI. Dit startprobleem kon dus wel es gerelateerd zijn aan het geluid probleem. Verder rijdt hij prima! Ook geen last van olieverbruik. Bougie ziet er normaal uit. Er lijkt dus niet zoveel aan de hand....
Het kan eigenlijk alleen nog dieper in de motor zelf zitten. Toch? Eerste waar ik dan aan denk is lekkage langs de koppakking of lekkende kleppen of zo. Echt logisch vind ik dat ook niet zo omdat je dan toch ook andere problemen zou verwachten.
Voordat ik hem helemaal ga openmaken, kan iemand er iets zinnigs over zeggen? Misschien tips hoe ik bepaalde dingen nog kan testen voor ik cilinderkop en cilinder ga demonteren? Ik ben een beetje bang dat als ik hem openmaak, ik niks kan ontdekken op het oog, dan blijf ik in het duister tasten.
Last edited: