Mbk booster

Jp123

New Member
Weet niemand hoe het komt mbk booster heel uit elkaar gehaald alles nieuw gestoken nu Als Je contact opzet start hij niet zed je contact af en geef je 1 kik dan start hik onmiddellijk weet iemand hoe dit komt
 
Advertisement - register to remove this

Heb je ook een ander contactslot gestoken, want ik krijg de indruk dat daar iets niet in orde is.

By the way, je hebt 3 draadjes met hetzelfde probleem aangemaakt zie ik net, dit is niet de bedoeling en brengt enkel verwarring!
 
Hieronder het schema van een Booster contactslot.

Dus als de scooter op contact staat moet er een verbinding zijn tussen de rode en de bruine draad en tussen de zwart/witte en zwarte draad.

De rode draad is de vaste +12V komende vanaf je accu.
De bruine draad is de geschakelde +12V en gaat naar alle gelijkstroomverbruikers zoals remlicht, knipperlicht, claxon etc....

De zwarte draad loopt naar massa (min-pool van je accu).
De zwart/witte draad is een soort startonderbreking van de cdi, deze werkt juist andersom dan bij andere merken scooters.
Deze moet net aan massa liggen om de scooter te kunnen starten terwijl dit bij andere merken scooters juist niet het geval moet zijn.

Dus multimeter erbij en meten maar!

contactslot booster.png
 
Misschien handiger om te vermelden om welk type Booster/MBK het precies gaat!

Bovenstaande klopt wel, maar er zijn ook types/varianten met minder bekabeling vanaf het contaktslot.
De zwart/witte draad bijvoorbeeld, is al sinds het bouwjaar 2003/2004 niet meer van toepassing....
Minarelli is toen overgestapt naar een DC-CDI systeem i.c.m. 3 draden.

Dus welk type heb jij precies?

Als Je contact opzet start hij niet zed je contact af en geef je 1 kik dan start hik onmiddellijk

Wat bedoel je hier precies mee?
 
Last edited:
Nou, ik snap er nog niet veel van, behalve dan dat de motor gestart kan worden met het contact op uit!
Denk dat je dan zelf wat verkeerd terug aangesloten hebt, of er zit een sluiting ergens.

Maak & plaats is een foto van de CDI en het contactslot...., op die manier weet ik hoe of wat!
Anders moet ik beide systemen (uitgebreid) gaan uitleggen, terwijl het ook veel sneller kan.

Zaak is dat je goed formuleert, en het in enigszins in ABN typt (Jip & Janneke taal mag ook) zodat iedereen begrijpt waar je probleem precies zit!

Edit: Erg handig om de reply/vraag, inclu foto's waarop ik antwoord geef ineens te verwijderen!
Zoek het dan maar uit als het op deze manier moet!
 
Last edited:
Back
Top