Mbk booster voor 2004 begrenzen op contactslot.

Jasper7492

New Member
Beste,

Ik heb een mbk booster 1998 geërfd van mijn nonkel, nu had ik heel het motorblok gereviseerd en ook een nieuwe stator geplaatst maar met (volgens mij) dezelfde bedrading want hij rijd perfect. Enkel had mijn nonkel vroeger dat als hij de contactsleutel helemaal draaide (dus zoals normaal) dat de brommer dan begrensd rijd en als je de sleutel tussen uit en volledig aanzet dat hij dan onbegrensd rijd. Nu werkt dit niet (meer)… hij rijd nu onbegrensd ongeacht hoe ver je de sleutel draait. Iemand enig idee aan wat dit kan liggen. Langs de andere kant vind ik ook nergens hoe dit moet (de brommer begrenzen op contactslot) dus als iemand daar een uitleg over heeft dan kan ik zo checken of alles juist is aangesloten.

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Ik weet niet hoe je nonkel dat precies had gedaan want er zijn meerdere mogelijkheden.
De booster heeft tussen de "uit" en "aan" stand van het contactslot nog een stand ertussen namelijk de "check stand".
Normaal gesproken draai je daar gelijk overheen maar het eigenlijke doel van deze "check stand" is dat er even spanning komt te staan op het olie controlelampje in je cockpit.
Dit is om dit lampje te testen en te voorkomen dat als dit lampje kapot zou zijn, je zonder olie zou kunnen rijden zonder dat dit verklikkerlampje zou kunnen waarschuwen dat het tijd wordt de 2-takt olie bij te vullen.
Dus door gebruik te maken van dit contactje zou je de "begrenzer" kunnen uitschakelen in de "check stand".

Hoe jouw nonkel dit bedraad had, zul jezelf toch even moeten uitzoeken om deze functie weer te herstellen, mocht je dit willen.
 
Ik weet niet hoe je nonkel dat precies had gedaan want er zijn meerdere mogelijkheden.
De booster heeft tussen de "uit" en "aan" stand van het contactslot nog een stand ertussen namelijk de "check stand".
Normaal gesproken draai je daar gelijk overheen maar het eigenlijke doel van deze "check stand" is dat er even spanning komt te staan op het olie controlelampje in je cockpit.
Dit is om dit lampje te testen en te voorkomen dat als dit lampje kapot zou zijn, je zonder olie zou kunnen rijden zonder dat dit verklikkerlampje zou kunnen waarschuwen dat het tijd wordt de 2-takt olie bij te vullen.
Dus door gebruik te maken van dit contactje zou je de "begrenzer" kunnen uitschakelen in de "check stand".

Hoe jouw nonkel dit bedraad had, zul jezelf toch even moeten uitzoeken om deze functie weer te herstellen, mocht je dit willen.
Danku voor je reactie, hij reed op premix en ik heb bij het reviseren dit ook zo gehouden om een defect oli pompje te vermijden want wist niet van deze “check stand” miss kan het daar iets mee te maken hebben dat hij dan het idd anders bedraad heeft en effect zou gehad hebben op de ontsteking… maar hij dacht dat het eigenlijk al standard zo kwam dat als je het contactslot in deze dan “check stand” zou zetten je de standard begrenzing denk ik dan maar, zou kunnen omzeilen… maar heb jij dit ooit geprobeerd? Ook blijven de draden vanaf het contactslot toch hetzelfde dus dan zou het iets met de kracht van de stroom te maken moeten hebben niet? (Ben niet thuis in elektriciteit).

Mvg
 
miss kan het daar iets mee te maken hebben dat hij dan het idd anders bedraad heeft en effect zou gehad hebben op de ontsteking…
Dat moet wel want het omzeilen van een begrenzing of eigenlijk het inschakelen van een begrenzing nadat de brommer is opgevoerd gebeurt niet vanzelf.

maar hij dacht dat het eigenlijk al standard zo kwam dat als je het contactslot in deze dan “check stand” zou zetten je de standard begrenzing denk ik dan maar, zou kunnen omzeilen…
Dat komt uiteraard niet standaard dat moet je bewust zo maken en weten wat je doet.

maar heb jij dit ooit geprobeerd?
Nee, ik ben uit de tijd dat begrenzers er nog niet waren, sterker nog de ontstekingen werkten nog met contactpunten ipv elektronisch via een cdi.

Ook blijven de draden vanaf het contactslot toch hetzelfde dus dan zou het iets met de kracht van de stroom te maken moeten hebben niet? (Ben niet thuis in elektriciteit).
Nee dat kan niet, als die "check stand" werd gebruikt als ontgrensde stand dan is dit contact of draad voor het olielampje bewust qua bedrading aangepast.
Die bijvoorbeeld een relais schakelde om de begrenzing uit te schakelen.
 
Dat moet wel want het omzeilen van een begrenzing of eigenlijk het inschakelen van een begrenzing nadat de brommer is opgevoerd gebeurt niet vanzelf.


Dat komt uiteraard niet standaard dat moet je bewust zo maken en weten wat je doet.


Nee, ik ben uit de tijd dat begrenzers er nog niet waren, sterker nog de ontstekingen werkten nog met contactpunten ipv elektronisch via een cdi.


Nee dat kan niet, als die "check stand" werd gebruikt als ontgrensde stand dan is dit contact of draad voor het olielampje bewust qua bedrading aangepast.
Die bijvoorbeeld een relais schakelde om de begrenzing uit te schakelen.
Bedankt voor de informatie!! Als iemand nog iets wil zeggen over dit topic, laat maar weten! Als iemand dit specifiek zou gedaan hebben zou ik graag weten hoe ! :-)
 
Back
Top