Mbk booster mengverhouding

Mads

New Member
Ik heb booster gekocht maar ik zou niet weten welke mengverhouding ik zou moeten pakken de verkoper zijn 1.50 maar ik weet er niet veel van zou iemand mij willen helpen?

Setup:
70cc
Polini carb / mm?

En nog een vraagje is het normaal als ik hem net heb gestart dat hij zo snel warm word, ik laat hem wel natuurlijk wel even draaien want dat is belangrijk bij een 2 takt maar als ik er dan met rijden is het Direct 70 tot 80 graden. is dat normaal?
 
Advertisement - register to remove this

Castrol zelf zegt 1:50.
met Triboron 2-stroke formula kan je met de helft toe oftewel 1:100
;)
Dat zal best zo zijn maar dat vind ik wel erg schraal zeker als je met 70cc rijdt
Post automatically merged:

Die is nog ik maar die is losgekoppeld omdat het een 70cc is en dan werkt dat niet meer goed
Post automatically merged:


Hoeveel is het maximaale graden dat een booster mag worden?
Geen idee maar de normale werk temp is tussen de 80 en 90 graden
 
Die is nog ik maar die is losgekoppeld omdat het een 70cc is en dan werkt dat niet meer goed
Post automatically merged:


Hoeveel is het maximaale graden dat een booster mag worden?
Bull-Shit ... ik heb een Runner staan : MHR 70 CC Replica , rijd gewoon met Oliepomp , Olie die ik gebruik is Castrol A-747, , dat ding loopt 100, en RPM is 11500 RPM .
 
Dat zal best zo zijn maar dat vind ik wel erg schraal zeker als je met 70cc rijdt
een Stihl MS 880 (121 cc kettingzaag met 8,6 pk en met een blad van 120 cm) waar ik wel eens mee werk, mag 11000 toeren draaien, ketting loopt wel eens vast in het hout (dat is een belasting die je op je scooter niet gauw meemaakt, vol in de remmen terwijl het gas open blijft) en die stookt voorgemengde Aspen 1:50..
 
Last edited:
Bull-Shit ... ik heb een Runner staan : MHR 70 CC Replica , rijd gewoon met Oliepomp , Olie die ik gebruik is Castrol A-747, , dat ding loopt 100, en RPM is 11500 RPM .
Klopt met olie pomp hoeft zeker geen probleem te zijn
Zou zeker geen rede zijn om zelf te mengen Maar als je pomp toch al niet meer werkt.
Mijn Grand Dink mengde ik ook zelf maar dat was omdat de pomp kapot was en die liep ook 85+
 
Daar valt niets aan te veranderen. Ik heb het over de originele oliepomp wat op een aerox of beta zit. Neem aan dat het vanuit de fabriek een bepaalde hoeveelheid smering geeft. Kan niet ineens van 1 op 33 naar 1 op 50 gaan dan zou je carb afstelling ook niet meer kloppen. Ook de hoeveelheid toeren maakt niets uit want er komen niet ineens tandjes erbij of gaan tandjes weg op de pomp.
 
Klopt helemaal, die pomp pompt gewoon een bepaalde hoeveelheid olie bij een bepaald toerental.

Hoe veel olie dat precies is zou ik eigenlijk ook niet weten.

Het aantal toeren maakt natuurlijk wel wat uit. Als hij meer toeren gaat draaien gaat hij ook harder pompen. Afstelling van de carb heeft ook niets met de hoeveelheid olie te maken.
 
Last edited:
Ook de hoeveelheid toeren maakt niets uit want er komen niet ineens tandjes erbij of gaan tandjes weg op de pomp.
Toeren zijn wel degelijk een maat voor hoeveel olie die "verpompt" wordt.
Hoe meer toeren, hoe harder de pomp draait, des te meer olie pompt die pomp naar de carburateur.
Dit geldt zowel voor een elektrische als mechanisch aangedreven pomp.

Ik weet niet hoeveel de mengverhouding is van een stock brommer maar ga er maar vanuit dat die stock oliepompen niet op het randje zitten qua bijmenging vooral als je bedenkt dat het gros van deze 2-takt brommers van voor de Euronormen voor scooters zijn.

Daarom vind ik afkoppelen van oliepompen bij een laag tot middentoerige 70cc grote BS.

Edit: dit was even een dubbeltje met @WEBRacing :)
 
Daar zat ik ook even over te dubben. Ik denk dat oudere scooters, toen het milieu nog niet zo heel belangrijk was, relatief veel smeren om gewoon veilig te zitten.
Maar modernere scooters, die aan euro eisen moeten voldoen etc, zullen inderdaad zo zuinig mogelijk smeren, om zo min mogelijk uitstoot te hebben.
 
Back
Top