Hey allemaal,
Hierbij mijn eerste topic op dit forum, dus stuur me maar gerust bij indien ik wat vergeten ben. Ik ben helemaal nieuw in de scooter/motoren wereld dus vergeef me voor mijn gebrek aan terminologie en mogelijk domme opmerkingen. ;-)
Het gaat over een originele zelfmengende 2 takt MBK Booster 100cc (1999). Hij heeft 15 jaar stil gestaan en ik ben er in geslaagd om hem na wat opzoekwerk op dit forum terug te starten. Hij draait stationair met licht variabele toeren en valt stil bij gasgeven. Het beste wat ik eruit heb gekregen was tot 3/4 gas geven -> bij volgas was het bwaap en viel hij stil. Als ik de ingang van de luchtfilter half afdek met mijn vinger, dan kan hij wel volgas gaan.
Volgende acties heb ik reeds ondernomen:
1. Carburateur gereinigd
** Nachtje in benzine laten weken.
** Sproeikoppen, choke, gasnaald verwijderd en alles uitgeblazen met compressor.
** Electrische choke getest (Warm laten lopen & in de diepvries gelegd - werkt perfect)
** Vuiligheid uit vlotterbakje gehaald.
** 'Geprobeerd' om hem af te stellen maar zelf met een volledig gesloten luchtschroef, doet hij hetzelfde.
2. Benzine
** Benzine vervangen
** Vacuüm benzine pompje(Noem je dit zo?) gecontroleerd. Membraam ziet er goed uit en als ik zuig aan het vacuüm darmpje, dan loopt er benzine uit.
3. Olie
** 2takt olie vervangen
** Fit / sneetje gevonden uit een uiteinde. Heb deze ingekort en terug geplaatst.
** Olie loopt netjes door naar de olie pomp (als je zo noemt? -> Gaskabel komt toe en trekt deze open, adhv de rotatie van de krukass, duwt deze de 2takt olie richting de carbu. De olie gaat ook door naar de carbu.)
4. Valse lucht - Heb ik gecontroleerd adhv remreiniger.
** Eerst wat valse lucht bij overgang carbu -> Spruitstuk. Heb daar een dichtingspaste tussen gedaan en dat is oké nu.
** Spruitstuk naar blok -> Ok
** Bourages (Pakkingen?) gecontroleerd aan beide kanten van de krukas. -> Ok
** Bougie ingang -> Ok
** Overgang cilinderkop en overgang blok (Geen idee hoe je dit noemt - Join de culasse?) -> Ok
** Valt stil bij dichten van de uitlaat
5. Gecontroleerd met/zonder batterij (Miss variatie op choke-gedrag)
6. Luchtfilter is nog goed.
Sinds ik leek ben, mag je uiteraard mijn werkwijzen in twijfel stellen indien de opties kleiner worden. Ik vind enorm weinig tot geen informatie over deze scooter dus ik heb ook weinig vergelijkingsmateriaal wanneer ik zaken aan het controleren ben. Mijn hoofddoel is om zoveel mogelijk te leren over motoren en de werking ervan dus je mag zeker details geven als je denk me iets bij te leren.
Hartelijk dank om mee na te denken!
Andy
Hierbij mijn eerste topic op dit forum, dus stuur me maar gerust bij indien ik wat vergeten ben. Ik ben helemaal nieuw in de scooter/motoren wereld dus vergeef me voor mijn gebrek aan terminologie en mogelijk domme opmerkingen. ;-)
Het gaat over een originele zelfmengende 2 takt MBK Booster 100cc (1999). Hij heeft 15 jaar stil gestaan en ik ben er in geslaagd om hem na wat opzoekwerk op dit forum terug te starten. Hij draait stationair met licht variabele toeren en valt stil bij gasgeven. Het beste wat ik eruit heb gekregen was tot 3/4 gas geven -> bij volgas was het bwaap en viel hij stil. Als ik de ingang van de luchtfilter half afdek met mijn vinger, dan kan hij wel volgas gaan.
Volgende acties heb ik reeds ondernomen:
1. Carburateur gereinigd
** Nachtje in benzine laten weken.
** Sproeikoppen, choke, gasnaald verwijderd en alles uitgeblazen met compressor.
** Electrische choke getest (Warm laten lopen & in de diepvries gelegd - werkt perfect)
** Vuiligheid uit vlotterbakje gehaald.
** 'Geprobeerd' om hem af te stellen maar zelf met een volledig gesloten luchtschroef, doet hij hetzelfde.
2. Benzine
** Benzine vervangen
** Vacuüm benzine pompje(Noem je dit zo?) gecontroleerd. Membraam ziet er goed uit en als ik zuig aan het vacuüm darmpje, dan loopt er benzine uit.
3. Olie
** 2takt olie vervangen
** Fit / sneetje gevonden uit een uiteinde. Heb deze ingekort en terug geplaatst.
** Olie loopt netjes door naar de olie pomp (als je zo noemt? -> Gaskabel komt toe en trekt deze open, adhv de rotatie van de krukass, duwt deze de 2takt olie richting de carbu. De olie gaat ook door naar de carbu.)
4. Valse lucht - Heb ik gecontroleerd adhv remreiniger.
** Eerst wat valse lucht bij overgang carbu -> Spruitstuk. Heb daar een dichtingspaste tussen gedaan en dat is oké nu.
** Spruitstuk naar blok -> Ok
** Bourages (Pakkingen?) gecontroleerd aan beide kanten van de krukas. -> Ok
** Bougie ingang -> Ok
** Overgang cilinderkop en overgang blok (Geen idee hoe je dit noemt - Join de culasse?) -> Ok
** Valt stil bij dichten van de uitlaat
5. Gecontroleerd met/zonder batterij (Miss variatie op choke-gedrag)
6. Luchtfilter is nog goed.
Sinds ik leek ben, mag je uiteraard mijn werkwijzen in twijfel stellen indien de opties kleiner worden. Ik vind enorm weinig tot geen informatie over deze scooter dus ik heb ook weinig vergelijkingsmateriaal wanneer ik zaken aan het controleren ben. Mijn hoofddoel is om zoveel mogelijk te leren over motoren en de werking ervan dus je mag zeker details geven als je denk me iets bij te leren.
Hartelijk dank om mee na te denken!
Andy