MBK Booster 100CC - Het probleem

FriXs

New Member
Hey allemaal,

Hierbij mijn eerste topic op dit forum, dus stuur me maar gerust bij indien ik wat vergeten ben. Ik ben helemaal nieuw in de scooter/motoren wereld dus vergeef me voor mijn gebrek aan terminologie en mogelijk domme opmerkingen. ;-)

Het gaat over een originele zelfmengende 2 takt MBK Booster 100cc (1999). Hij heeft 15 jaar stil gestaan en ik ben er in geslaagd om hem na wat opzoekwerk op dit forum terug te starten. Hij draait stationair met licht variabele toeren en valt stil bij gasgeven. Het beste wat ik eruit heb gekregen was tot 3/4 gas geven -> bij volgas was het bwaap en viel hij stil. Als ik de ingang van de luchtfilter half afdek met mijn vinger, dan kan hij wel volgas gaan.

Volgende acties heb ik reeds ondernomen:
1. Carburateur gereinigd
** Nachtje in benzine laten weken.
** Sproeikoppen, choke, gasnaald verwijderd en alles uitgeblazen met compressor.
** Electrische choke getest (Warm laten lopen & in de diepvries gelegd - werkt perfect)
** Vuiligheid uit vlotterbakje gehaald.
** 'Geprobeerd' om hem af te stellen maar zelf met een volledig gesloten luchtschroef, doet hij hetzelfde.

2. Benzine
** Benzine vervangen
** Vacuüm benzine pompje(Noem je dit zo?) gecontroleerd. Membraam ziet er goed uit en als ik zuig aan het vacuüm darmpje, dan loopt er benzine uit.

3. Olie
** 2takt olie vervangen
** Fit / sneetje gevonden uit een uiteinde. Heb deze ingekort en terug geplaatst.
** Olie loopt netjes door naar de olie pomp (als je zo noemt? -> Gaskabel komt toe en trekt deze open, adhv de rotatie van de krukass, duwt deze de 2takt olie richting de carbu. De olie gaat ook door naar de carbu.)

4. Valse lucht - Heb ik gecontroleerd adhv remreiniger.
** Eerst wat valse lucht bij overgang carbu -> Spruitstuk. Heb daar een dichtingspaste tussen gedaan en dat is oké nu.
** Spruitstuk naar blok -> Ok
** Bourages (Pakkingen?) gecontroleerd aan beide kanten van de krukas. -> Ok
** Bougie ingang -> Ok
** Overgang cilinderkop en overgang blok (Geen idee hoe je dit noemt - Join de culasse?) -> Ok
** Valt stil bij dichten van de uitlaat

5. Gecontroleerd met/zonder batterij (Miss variatie op choke-gedrag)
6. Luchtfilter is nog goed.

Sinds ik leek ben, mag je uiteraard mijn werkwijzen in twijfel stellen indien de opties kleiner worden. Ik vind enorm weinig tot geen informatie over deze scooter dus ik heb ook weinig vergelijkingsmateriaal wanneer ik zaken aan het controleren ben. Mijn hoofddoel is om zoveel mogelijk te leren over motoren en de werking ervan dus je mag zeker details geven als je denk me iets bij te leren.



Hartelijk dank om mee na te denken!
Andy
 
Advertisement - register to remove this

Hi Andy,

welkom op het forum.
Als ik lees wat je allemaal al gecontroleerd en gedaan hebt, lijkt het me niet dat jij een leek bent.

Ik heb de indruk dat je scooter, bij het open draaien van het gas, te weinig brandstof krijgt of het mengsel veel te arm is.
Vooral als je meldt dat wanneer je de carburateur-inlaat gedeeltelijk dicht houdt de scooter wel volgas kan.

De dingen waar ik aan denk:

  • Valse lucht maar dat heb je al gecontroleerd en dat was het dus niet.
  • Toch nog een verstopte of gedeeltelijk verstopte sproeier.
  • Carb vulling staat te laag.
Met dit laatste bedoel ik dat de vlotter/vlotternaald combinatie de brandstof toevoer tot de vlotterbak te vroeg afsluit waardoor de vlotterkamer onvoldoende gevuld wordt.

Ik weet niet of je bekend bent met de werking van de vlotter/vlotternaald.
Dit kun je vergelijken met de vlotter en afsluiter in de jachtbak van je wc.
In principe is de werking hetzelfde.

Wordt de watertoevoer tot het reservoir te laat afgesloten dan loopt de jachtbak over en het water blijft in de wc stromen ondanks dat de jachtbak vol is.

Wordt de watertoevoer tot het reservoir te vroeg afgesloten dan zit er te weinig water in de jachtbak om de wc goed te kunnen doorspoelen.
 
Hi Sparky,

Ik moet jullie allen op dit forum bedanken voor het feit dat ik al zoveel heb gecontroleerd. Een maandje geleden had ik nog nooit aan een scooter gesleuteld. Ik amuseer me te pletter (al mocht het is properder zijn ipv altijd die vuile handen :rolleyes::D).

Ik had reeds opzoekingen gedaan in verband met de vlotter & vlotternaald maar toch hartelijk dank voor de heldere analogie. In de voorbeelden die ik had gevonden, was het mogelijk om de pin waarmee de vlotter vasthangt, er gewoon zijwaarts uit de duwen. Bij mijn carburator is dit niet het geval en heb deze dus netjes laten zitten. Natuurlijk doe je me twijfelen, dus ik zal hem morgen terug uit elkaar halen.

Is er andere manier om deze vlotter/vlotternaald te testen zonder deze uit elkaar te halen? (In geval het toch niet lukt..)
Ik dacht aan:
** Blazen op de benzinetoevoer terwijl ik de vlotter op en neer beweeg met men vinger.
** Blijven zuigen aan mijn vacuüm darm en controleren of ie degelijk overloopt
 
Onderaan de vlotterbak zit een nippeltje met ernaast een schroefje.
Als je dit schroefje los draait loopt het vlotterbakje leeg en de benzine stroomt via het nippeltje naar buiten.
Als je nu op dit nippeltje een doorzichtig slangetje steekt met het uiteinde boven het hoogste punt van de carb en je draait dan dit aflaatschroefje los, zie je in het doorzichtig slangetje de hoogte van het brandstofniveau. (wet van communicerende vaten)

Zoals je vroeger op de oude bovengrondse mazouttanks het mazoutniveau aflas in die doorzichtige kunststoffen of glazen buis.

Edit: ik vond dit plaatje op www.

28849d1523032669-new-carb-overflowing-revving-high-idel-cleartubegas.jpg
 
Heb je al naar de gasnaald gekeken? Problemen op halfgas naar volgas is voornamelijk de hoofdsproeier/gasnaald. Probeer eens maatje sproeier groter en/of gasnaald tikkie omhoog.
Denk ook net als sparky, dat hij te arm staat.
Wat is de kleur vd bougie na een tijdje vol gassen

 
Last edited:
Hey Simsa,

Alles aan de scooter staat origineel zover ik weet. Dus de sproeier en de stand van de gasnaald (tov de gasschijf) is hetzelfde gebleven.

De bougie is niet volledig koffiebruin maar een klein beetje donkerder.

Groetjes,
Andy
 
Heb je ook het membraan onder het spuitstuk gecontroleerd?
Pakking onder het membraan nog in orde, en ook de (metalen) plaatjes nog recht etc?

Rubber (-ring) pakking onder het spruitstuk nog in orde?

Edit: Ik zie (lees) net dat je al het e.e.a. gecontroleerd hebt op eventuele valse lucht!
De enige die dan overblijft binnen het brandstofsysteem is het membraan.

Is de luchtfilter (of het element) soms ook nat van het brandstofmengsel na het starten?
 
Last edited:
Hey hey

Ik ga morgen het membraan en pakking controleren. De luchtfilter is idd een beetje nat.

Ik zal dan ook een foto maken van de sproeier. Wat bedoel je ivm de hittegraad?

Mvg,
Andy
 
Hey Iedereen,

Het lijkt erop dat het membraam nog oké is. Hier alvast wat foto's (voor zover dat kan helpen.)
20201209_091430.jpg
20201209_091426.jpg
20201209_091409.jpg20201209_091351.jpg

Hier zijn ook de foto's van mijn sproeiers.
20201209_091203.jpg
20201209_091227.jpg
20201209_091248.jpg

Als hij draait dan hoor ik ook een tikkend geluid. Zou dat een gevolg kunnen zijn van zonder olie te rijden? Ik denk dat dit het gebeurd is maar niet zeker - kunnen we in deze denkpiste ook eens gaan?

Groetjes,
Andy
 
Membraan, pakking en de kleppen zien er heel goed uit, dus dat kan je alvast afvinken....

Wat bedoel je ivm de hittegraad?

Hier mee wordt de warmtegraad van de bougie bedoeld, dus een hitte-warmtegraad van 8. Code staat op de bougie zelf te lezen.
Als ik de sproeier bekijk op de 2 foto's, heb ik sterk de indruk dat de doorlaat nogal ruim is te noemen..., kan ook gezichtsbedrog hoor!
De standaard maat (hoofd-)sproeier voor de 100cc MBK scooters zitten zo rond de maat; 75/76.

Wat staat er bij jouw op de sproeier te lezen?
 
De bougie is inderdaad een B8 en is ook reeds vernieuwd.

De hoofdsproeier is inderdaad een 75. De 'echte' stationaire sproeier steekt nog in de carburateur. De 2de foto is de 'sproeier' (?) die voor de echte zit. (Ik zit op een tijdelijke werkplaats met gelimiteerd materiaal dus ik had geen fijne schroevendraaien om die eruit te krijgen.)
 
Hey hey,

Ik heb dus de cilinder open gemaakt en er is duidelijk zonder olie mee gereden. De cilinder en zuiger zijn goed beschadigd. Ik ga dus een nieuw setje moeten aanschaffen en kijken welk resultaat me dat oplevert.

Gegroet,
Andy
 
Na het vervangen van de cilinder - zuiger en pakkingen, is er amper iets aan het probleem veranderd. Hij loopt iets 'mooier' maar origineel probleem is nog steeds aanwezig. Iemand nog een idee?

Dank je,
Andy
 
Back
Top