This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

malossi zuigermaten

sr tuner

Let's tune in on
Wat zijn nou de zuigermaten van een speed zuiger en een cross zuiger? Zijn ze allebij gelijk 0, a, b, c, d.

Is er nou verschil tussen een 00 en een 0 zuiger (aa en a enz.)
 
theoretisch gezien is de 0 zuiger de kleinste en ga je groter en groter (0 , 00 , a , aa , b , bb , ...)
dit is echter niet zo in de praktijk
het kan zijn dat bv. een b kleiner is dan een a of aa, tja meten = weten
ff een goeie micrometer op de kop tikken, dan is het probleem zo opgelost
 
blueneonlight said:
hoe kun je eigenlijk zien welke zuiger je erin hebt of het een a, b, of c zuiger is bij een speed cilinder.

als je een nieuwe cil uit de doos haalt dan staat et aangegeven op de cillinder en op de zuiger, is de cillinder al gebruikt dan zou ik em ff laten opmeten, voor de optimale prestaties
 
Op de doos staat het niet meer de cilinder is al gebruikt en op de zuiger staat op de bovenkant alleen 2V en een pijltje naar de uitlaatpoort. aan de binnenkant staat een nummer dat is 2980.
 
Onder op de voet van de meeste cilinders (waar je voetpakking afdicht) staat een 00, A, B, C, D. Wat daarop staat zit er standaard in.

Kheb een Evo waar een B standaard in zat, en ik heb een Cross gehad waar standaard een D inzat
 
Ik heb een 00 cross cilinder gekocht, met daarin een 00 cross zuiger. Maar omdat ik een 80 mm drijfstang heb, heb ik een speed zuiger nodig. Ik heb bij mijn dealer een 0 speed zuiger meegekregen.

Ik weet dat ik mijn cilinder op moet meten, maar bij mij in de werkplaats hebben we geen micro meter voor binnenmaten! Mijn zuiger kan ik wel op meten met een micrometer, maar met die waarde kan IK nog niks.
 
Hoe kun je er nu achter komen welke zuiger je nodig hebt. Op de voet van de cilinder staat verder niks, omdat die afgedraaid is. Kun je dit makkelijk opmeten of heb je daar speciale meetgereedschappen voor nodig.
 
Voor het meten heb je 2 micro meters nodig. Een voor binnenmaat (cilinder)en een voor buitenmaat (zuiger). Wat de speling van de zuiger tov de cilinder precies moet zijn weet ik niet.
 
is het verschil dan zo klein, omdat je het moet meten met een micro meter, maar kun je aan de informatie die op de zuiger staat niet zien of het een a,b of c zuiger is.
 
Aan die informatie heb je niet genoeg, het moet gewoon opgemeten worden met micrometers. Anders loop je de kans dat de speling te groot is (prestatieverlies). Of juist te klein (warmloper om de haverklap)

Heb zelf dan ook weer een B zuiger in mijn Evo zitten omdat de speling van een C zuiger nog te klein was, vorige zuiger was ook B zuiger btw....
 

Je hemd was toch zogenaamd krom rooienaar, mooi verhaal was dat. Maar goed maakte jou gelukkig op dat moment en je weet wel wat ik bedoel.

Om op dit topic te blijven, je hebt een nieuwe 00 cilinder met een 00 cross zuiger wat je al had. Kortom je moet gewoon op zoek naar een 00 speed zuiger. Volgens mij staat 00 gelijk met AA en 0 met A en dan krijg je B, C en D.

Succes en ik hoor het wel als die loopt

Mzzls Hans.