Malossi vertanding voor 80 cc E5 Vespa Sprint? Wat Anders?

Jeroen2

Active Member
Besten,

Vandaag filmpje gezien gemaakt door Piaggioservice. Bij de secundaire assen van de Vespa E5 is er een kleinere diameter in vergelijk met oudere modellen, door die mooie echte kogellagers.
Er wordt gesproken over dat de Malossi tandwielen anders zijn, maar wel dezelfde tandwiel verhouding hebben. En de vertanding is recht.
> kan iemand me dat nou uitleggen dat wanneer je tandwiel verhouding hetzelfde is, je met de Malossi vertanding toch veel harder kan gaan? Het enige verschil lijkt te zijn dat de Malossi vertanding recht is.
Wat klopt hier nou van? Heeft iemand de originele en Malossi tandwielen wel eens in zijn handen gehad en kunnen vergelijken? 15/55?
Of is Malossi vertanding voor de Vespa E5 een broodje aap?
 
Advertisement - register to remove this

een vriend van mij heeft ook een vespa sprint uit 2021 80cc e5 en bij hem scheelde het dik 10-12 km het afgedraaid vliegwiel van meijershaarlem scheelt ook veel (tip)
 
hij heeft iig 15/55 secundaire vertanding verder zal ik het even vragen hij komt straks naar mij dus zal het voor je navragen
 
hij heeft 14/48 primaire malossi vertanding 15/55 secundaire vertanding malossi varioset 80cc malossi ecu malossi afgedraaid vliegwiel malossi torque driver en vervroegingspie
Post automatically merged:

top gaat hij nu tussen de 85 en 90
 
race-auto's/rallyauto's hebben ook altijd rechte vertanding in de versnellingsbak, zodat de maximale kracht in draairichting gaat: bij schuine vertanding gaat er kracht "verloren" richting de lagers, die zijdelings worden belast. dit is echter veel stiller en comfortabeler, vergelijk (uit films) maar eens het geluid van echte oldtimers (jeeps uit oorlogsfilms) waarvan de vertanding recht is: op hogere snelheid jankt dat als een luchtalarm boven het motorgeluid uit! (de achteruit van veel moderne auto's is ook nog recht vertand..)
 
race-auto's/rallyauto's hebben ook altijd rechte vertanding in de versnellingsbak, zodat de maximale kracht in draairichting gaat: bij schuine vertanding gaat er kracht "verloren" richting de lagers, die zijdelings worden belast. dit is echter veel stiller en comfortabeler, vergelijk (uit films) maar eens het geluid van echte oldtimers (jeeps uit oorlogsfilms) waarvan de vertanding recht is: op hogere snelheid jankt dat als een luchtalarm boven het motorgeluid uit! (de achteruit van veel moderne auto's is ook nog recht vertand..)
ik had het niet beter kunnen uitleggen haha
 
Dag skr125,
bedankt weer voor je reactie!
Maar ik ben nog niet zoveel wijzer geworden. een beetje maar.
Nu weet ik alleen wat de tandwiel verhoudingen zijn met de malossi tandwielen.
Primair 14/48 en secundair 15/55
Mijn vraag is nu: wat waren de verhoudingen van de originele tandwielen?
Want wanneer de Vespa van je vriend nu tussen de 85 en 90 km gaat dan moet daar toch een redelijk verschil in zitten.
Want met alleen rechte vertanding en originele verhoudingen gaat er inderdaad minder vermogen verloren zoals C-Row dat aangeeft.
Het zou mooi zijn wanneer je vriend de originele tandwielen er nog eens bij kan halen. Hij zal ze toch niet weggegooid hebben?
Groetjes weer.
 
Dag skr125,
bedankt weer voor je reactie!
Maar ik ben nog niet zoveel wijzer geworden. een beetje maar.
Nu weet ik alleen wat de tandwiel verhoudingen zijn met de malossi tandwielen.
Primair 14/48 en secundair 15/55
Mijn vraag is nu: wat waren de verhoudingen van de originele tandwielen?
Want wanneer de Vespa van je vriend nu tussen de 85 en 90 km gaat dan moet daar toch een redelijk verschil in zitten.
Want met alleen rechte vertanding en originele verhoudingen gaat er inderdaad minder vermogen verloren zoals C-Row dat aangeeft.
Het zou mooi zijn wanneer je vriend de originele tandwielen er nog eens bij kan halen. Hij zal ze toch niet weggegooid hebben?
Groetjes weer.
ik zal het straks nog een keer vragen als ik klaar ben met werk.
je wilt dus weten of hij de originele tandwielen erin heeft zitten?
en hoeveel tands degene is die er nu inzit (als er een andere inzit)
 
Graag, als je nog een poging wil wagen.
Wat waren de originele verhoudingen en wat zijn die nu.
Misschien is de secundaire verhouding wel hetzelfde, maar is de vertanding recht ipv scheef.
Bedankt weer voor de moeite....
 
Graag, als je nog een poging wil wagen.
Wat waren de originele verhoudingen en wat zijn die nu.
Misschien is de secundaire verhouding wel hetzelfde, maar is de vertanding recht ipv scheef.
Bedankt weer voor de moeite....
Wil je perse de verhoudingen weten of welke snelheiden je haalt met welke?
 
Back
Top