Malossi vario - afstandsringetje

Richard-www

Well-Known Member
Ik heb een Malossi vario gekocht (komt op een Aerox). In dit pakket zaten 2 afstandsringetjes, eentje van 2 mm en eentje van 5 mm dikte. In de tekening in het bijgeleverde boekje staat dat het ringetje achter de vario op de krukas komt, dus tussen de electrische start en de vario. Mijn dealer zei echter dat het ringetje in de vario zelf komt, zeg maar als verlenging van de variobus, en dus geen ringetje tussen de vario en de electrische start. Ik heb dit toen aan een kameraad nagevraagd en hij heeft het ringetje ook als 'verlenging' van zijn variobus (op een Neo's).

Nou ben ik toch wel benieuwd waar het ringetje moet komen, achter de vario of tegen de variobus aan? Alvast bedankt!

Groeten,
Richard
 
Advertisement - register to remove this

Persoonlijk denk ik dat hij achter de vario moet... Vario-bussen zijn meestal gewoon op maat, er is totaal geen reden waarom je deze in sommige gevallen zou moeten verlengen...

Alhoewel... in de nieuwste F12 schijnt een langere krukas te zitten, weet iemand daar iets van?
 
Ik heb het zelf ook allebei geprobeerd:

ring achter de vario:
hogere topsnelheid
iets trager met optrekken
rollengewicht mag iets lager: V-snaar leek niet helemaal onderin de vario te komen bij stationair draaien (variobus iets te kort? ), ik heb dit opgelost met een 'eigen' ringetje die dunner is dan degene die in het variopakket zit en die achter de variobus gelegd.

ring bij de variobus:
topsnelheid een stuk lager
optrekken met veel overtoeren
rollengewicht moet een stuk hoger: ik had, vooral bij het optrekken, echt veel overtoeren, zelfs met meer dan een gram zwaarder dan mijn originele rollengewicht. Variobus is dan blijkbaar te lang en de vario zelf heeft teveel speelruimte op de variobus om goed te werken en kan dan ook niet helemaal benut worden.
 
Last edited:
Wat voor ringetje heb je dan daarvoor gebruikt? Ik heb namelijk ook het idee dat de variobus iets te kort is en de vsnaar dus niet helemaal onderin kan komen.
 
Originally posted by VorteX
Ik heb het zelf ook allebei geprobeerd:

ring achter de vario:
hogere topsnelheid
iets trager met optrekken
rollengewicht mag iets lager: V-snaar leek niet helemaal onderin de vario te komen bij stationair draaien (variobus iets te kort? ), ik heb dit opgelost met een 'eigen' ringetje die dunner is dan degene die in het variopakket zit en die achter de variobus gelegd.

ring bij de variobus:
topsnelheid een stuk lager
optrekken met veel overtoeren
rollengewicht moet een stuk hoger: ik had, vooral bij het optrekken, echt veel overtoeren, zelfs met meer dan een gram zwaarder dan mijn originele rollengewicht. Variobus is dan blijkbaar te lang en de vario zelf heeft teveel speelruimte op de variobus om goed te werken en kan dan ook niet helemaal benut worden.

over welke ring heb je het hier, de dunne of de dikke ?
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Persoonlijk denk ik dat hij achter de vario moet... Vario-bussen zijn meestal gewoon op maat, er is totaal geen reden waarom je deze in sommige gevallen zou moeten verlengen...

Alhoewel... in de nieuwste F12 schijnt een langere krukas te zitten, weet iemand daar iets van?

vandaar dat na multivar monteren dat ding maar bleef swabberen ondanks herhaalde pogingen :D
 
IK gebruik die 2mm ring voor achter me vario, en werkt goed dus(constant)...moet gewoon ff proberen.
 
Als ik geen ringetje plaats zit de halfpoelie bij mij te ver op de krukas, de v-snaar staat dan niet helemaal in lijn meer met de achterpoelies. Ik heb het nooit precies opgemeten maar als ik de vario helemaal zonder ringetje monteer voel ik de snaar 'wringen'.
 
Jullie hebben het allemaal fout hoor.
2.mm afstandsringetje moet tussen je achterkoppeling en koppelinghuis, zodat ie volledig open kan. Rest tief je weg mits een F12
 
Back
Top