Malossi vario - afstandsringetje

Nee, gewoon de handleiding volgen voor je type blok :)

Bij een multivar voor een Kymco krijg je ander spul dan eentje voor Mina. In beide gevallen gewoon doen wat in de handleiding staat. In het geval van Kymco is dat een spacer (1 van de spacers? Ik heb geen idee, ik heb geen Kymco) die je erbij krijgt tussen de koppeling en het koppelingshuis monteren, in het geval van mina is dat een spacer achter de vario monteren, in het geval van Pia weer wat anders.

Aangezien dit topic over Mina gaat lijkt het me niet heel handig erin te gaan verkondingen dat mensen spacers die ze nodig hebben weg moeten gooien en/of spacers die achter de vario horen tussen hun koppeling en koppelingshuis moeten plaatsen.
 
Nee, gewoon de handleiding volgen voor je type blok :)

Bij een multivar voor een Kymco krijg je ander spul dan eentje voor Mina. In beide gevallen gewoon doen wat in de handleiding staat. In het geval van Kymco is dat een spacer (1 van de spacers? Ik heb geen idee, ik heb geen Kymco) die je erbij krijgt tussen de koppeling en het koppelingshuis monteren, in het geval van mina is dat een spacer achter de vario monteren, in het geval van Pia weer wat anders.

Aangezien dit topic over Mina gaat lijkt het me niet heel handig erin te gaan verkondingen dat mensen spacers die ze nodig hebben weg moeten gooien en/of spacers die achter de vario horen tussen hun koppeling en koppelingshuis moeten plaatsen.
Het gaat over "Malossi Vario - Afstandsringetje"

Ik vind de bump van dit draadje wel leuk.
Misschien moeten we m anders even splitten? Kleine FAQ per blokkie?
 
Wel specifiek Minarelli (Aerox) met ook een aftakking naar de F12 van Malaguti..

Kwam ook nog een oudje tegen waar er het e.e.a. over vermeld staat qua shimringen. Andere vario maar zelfde principe.

scannen0003ja4.jpg

Pic hieronder laat zien dat het geen enkele nut heeft om een ring tussen de koppeling en en huis te plaatsen.

blabla.png

Enige wat dit doet is het huis opschuiven en heeft totaal geen invloed op de poelies.
Bijgevoegde PDF is van de Multivar 2018-2020 welke ook het e.e.a. laat zien v.w.b. de ringen.
Post automatically merged:

Is dat ook voor alle euro 2 GY6 blokken? (dus ook china?)

Nee, maar ook die PDF staat gewoon online v.w.b. 4 takt gebeuren...
Hier echter specifiek 2 Takt Minarelli motoren...

Houd het dus schoon!
 

Attachments

  • 7311323.pdf
    3.1 MB · Views: 12
Wel specifiek Minarelli (Aerox) met ook een aftakking naar de F12 van Malaguti..

Kwam ook nog een oudje tegen waar er het e.e.a. over vermeld staat qua shimringen. Andere vario maar zelfde principe.

View attachment 64722

Pic hieronder laat zien dat het geen enkele nut heeft om een ring tussen de koppeling en en huis te plaatsen.

View attachment 64724

Enige wat dit doet is het huis opschuiven en heeft totaal geen invloed op de poelies.
Bijgevoegde PDF is van de Multivar 2018-2020 welke ook het e.e.a. laat zien v.w.b. de ringen.
Post automatically merged:



Nee, maar ook die PDF staat gewoon online v.w.b. 4 takt gebeuren...
Hier echter specifiek 2 Takt Minarelli motoren...

Houd het dus schoon!
Yep bij Minarelli is het dus duidelijk anders idd.

Ik gok dat die China, gy6, kymco, sym zooi gewoon een ander koppelinghuis hebben.

Als ik aan de binnenkant kijk van het huis van kymcootje zie ik dat ie echt wel aan de max zit, dus niet verder open kan. Als ik naar het huisje van mijn dochters zippie kijk heeft ze nog ruimte. (Dus verschil tussen vulring nodig of niet)

Ik ga wel even testen met en zonder, zou de top moeten veranderen. Mits het werkt natuurlijk.

En stel dat het wel iets naar buiten gaat zou dat heel simpel inhouden dat de schoenen van de koppeling later tegen het huis aan komen, dus je maakt hogere toeren met het optrekken. Dat zou de redenering zijn denk ik.
 
Last edited:
Ik had ook "allerlei" (shim)ringen bij de multivar en de overrange set gekregen.
Heb ook veel geprobeerd èn ook het koppelingshuis te shimen.
Het koppelingshuis hoeft bij Minarelli niet, Althans dat is mijn mening.
Alleen bij een ouder type Aerox, lees bj1999 en dergelijke maar dat merk je direct want dan loopt je koppelingshuis aan.

Ik had er geen enkel profijt van, en geloof mij, ik heb dit tot de pijngrens getest.

Ook heb ik een TP carterdeksel, dus een dikke versie welke ook bij een F12 of een F15 (malaguti) word gebruikt.
Het enige wat ik echt nodig had, was voor de kickstarter, is de dikke startrondsel.
Ik heb bij de normale kap en de TP kap wel een ring bij de variobus.
Anders pak hij het rondsel niet.
De Aerox rijdt goed, trekt hard op en top is voorbij de 105.
Harder durfde ik niet ;)

Dit is iig mijn ervaring, wat overigens niet wil zeggen dat dit voor een andere setup wel iets kan betekenen.
 
Ik heb een Malossi vario gekocht (komt op een Aerox). In dit pakket zaten 2 afstandsringetjes, eentje van 2 mm en eentje van 5 mm dikte. In de tekening in het bijgeleverde boekje staat dat het ringetje achter de vario op de krukas komt, dus tussen de electrische start en de vario. Mijn dealer zei echter dat het ringetje in de vario zelf komt, zeg maar als verlenging van de variobus, en dus geen ringetje tussen de vario en de electrische start. Ik heb dit toen aan een kameraad nagevraagd en hij heeft het ringetje ook als 'verlenging' van zijn variobus (op een Neo's).

Nou ben ik toch wel benieuwd waar het ringetje moet komen, achter de vario of tegen de variobus aan? Alvast bedankt!

Groeten,
Richard
Het staat er ook specifiek (het 2 mm ringetje tussen de koppeling en het huis) voor de Sym en de Kymco dus ook Peugeot en waarschijnlijk andere China blokkies.

NIET VOOR MINARELLI
 
Toevallig dat ik dit topic tegenkom, aangezien ik aankomende week een Malossi vario op mijn Beta Ark ga monteren. Dus als ik het zo begrijp moet ik de 5mm ring als adaptor gebruiken. En de 2mm ring niet gebruikt kan worden, omdat die voor de koppeling is van andere blokken. Maar wat betreft de limiter spacer is dat geen begrenzing (varioring) of moet dat er wel gewoon op?
 
Toevallig dat ik dit topic tegenkom, aangezien ik aankomende week een Malossi vario op mijn Beta Ark ga monteren. Dus als ik het zo begrijp moet ik de 5mm ring als adaptor gebruiken. En de 2mm ring niet gebruikt kan worden, omdat die voor de koppeling is van andere blokken. Maar wat betreft de limiter spacer is dat geen begrenzing (varioring) of moet dat er wel gewoon op?
Limiter Spacer wegpleuren idd
 
Ok ladies en gentlepeeple.
De grote test zit er op.

Vandaag lekker reggaetje aan, stopcontact kacheltje, hats aan de slag. Dat mijn agi16 niet al te best meer liep was niet zo gek. Een vario zonder kunstof geleiders wil van alles maar niet op de goede manier.

Alles ff heerlijk schoongemaakt met wat remmenreiniger en bokkenpoot. Spulletjes weer netjes verzorgd en toen aan de slag met de MULTIVAR op de kymco agi16-2014 met de volgende setup.

80cc naraku taiwannetje
18.5 carbje met een 78 sproeiertje
Nieuw luchtfiltertje
Heavy duty pauper krukasje (zooi doet er niet toe want lagers zijn altijd hetzelfde)
16/57 malossi vertanding
Kevlar snaartje 729/18-30

Multivar is een mooi setje. As usual makkelijk erop te friemelen. Met 7 grams rollebollen.

Toen twee verschillende redelijk nieuwe koppelingen uit de doos gepakt. 1 met standaard veer, 1 met de bijgeleverde witte veer in de Multivar. Beide geïnstalleerd zonder het bewuste 'willen we het ringetje nou wellus of nietus'.

Standaard koppeling:
Agi rijdt met standaard koppeling Prima, doet zijn dingetje, trekt lekker door mooi toerenverloop.

Koppeling met witte veer:
Agi rijdt prima, doet zijn ding maar nog mooier toerenverloop. Trekt iets netter door naar de top, iets meer toeren.

Beide zitten op GPS rond de 67km.

Nu kwam natuurlijk de grote test. Het KUTRINGETJE, wat inmiddles voelt als een ring die je koopt op Christine le Duc en de sex orgasmischer, spannender en leuker moet maken.

Standaard koppeling met ringetje:
Oeh jeetje wat fijn, reageert beter, loopt mooi naar de top. Maar mag iets meer toeren.

Koppeling witte veer met ringetje:
Ja zeker, dit is leuk. Scheelt aanzienlijk. Hoger toerental, langere slip, mooi krachtig naar de top en met dank aan Malossi de mogelijkheid om nog net 1 of 0.5 gram zwaarder te gaan in rollen.

69.8 km op GPS op een slagschip maar wel wat hoog in de toeren op de top. En bij gas terug doet hij er een heel klein beetje langer af te dalen naar een lager toerental.

Ik zal de test voortzetten. Combi - koppeling + witte veer + ringetje + zwaardere rollen.

Tot zover
 
Ik heb nu 9.0 erin, liep hij het beste mee, de Sym Fiddle 2 Euro 4.
Dan gooi ik er 8.0 in en kijk eens hoe die gaaat.
 
Het ringetje past helemaal niet.
Variobus ook niet, de orginele van de scooter.
Die in de verpakking zit wel, en is 1mm korter.
Ik pak dus wel de nieuwe variobus en laat het ringetje maar weg.
En de veer zet ik uiteraard erin.
Even een grote bako halen.
 
Het ringetje schuif je op je achteras, voordat je je achterkoppeling terug plaatst. Voorin bij je vario plaats je niets. Als het ringetje achterop niet past, hoeft ie er voor jouw model niet op.
 
Op de foto staat eerst de hele koppeling erop en voordat je de deksel waar de schoenen tegen drukken daar de ring erop.
 
Back
Top