Malossi vario - afstandsringetje

Ik heb toevallig net een nieuwe gekocht omdat ik even agi16 wilde slopen
https://yourimageshare.com/ib/ZqafmRFk0h

En eigenlijk nooit bij stilgestaan dat je dat ringetje op die achteras moet klappen. Hij zakt dan meer aan de achterkant ja. En op zich maakt het natuurlijk geen reet uit dat ie daar zit want koppelinghuis gaat met de tandjes er gewoon overheen, ringetje ligt dus stil ik ga het ff testen
 
Interessant ... ga ik ook proberen .
Ik vond het eigenlijk vreemd .
Ik heb een Malossi Mutivar , volgens het boekje moet je als heel de Vario er af is , eerst het ringetje plaatsen op de krukas , daarna de Gradenplaat en Vario , als ik dat doe volgens boekje , hou ik geen tandjes meer over voor het Ronsel . dus heb dat ringetje weggelaten .
En de Variobus is 1,5 mm korter dan de Origineele.
 
Interessant ... ga ik ook proberen .
Ik vond het eigenlijk vreemd .
Ik heb een Malossi Mutivar , volgens het boekje moet je als heel de Vario er af is , eerst het ringetje plaatsen op de krukas , daarna de Gradenplaat en Vario , als ik dat doe volgens boekje , hou ik geen tandjes meer over voor het Ronsel . dus heb dat ringetje weggelaten .
En de Variobus is 1,5 mm korter dan de Origineele.
Ja dat is die platte, maar dus alleen bij een F12. Die dikke is busring, kleintje achterkoppeling. Wist ik ook nooit, maarja dacht toch maar eens die handleiding lezen. Hoe korter de bus hoe hoger op de vario natuurlijk. Maar als je achter dan strak staat schiet het nog niet op. Volgens mij moet het best goed werken. Kan eventueel nog wel even de hele handleiding posten.

Gaat die 16/57 vertanding op die van mij misschien toch nog tot het recht komen.
Wel kut dat ik net van 52.3mm terug ben naar 47mm maarja.
 
Last edited:
F12 is van Malaguti met de oude Minarelli motorblokken.
En vroeger ontstond de verwarring met een MHR 2000 vario welke in principe gewoon een Multivar was.

Ik ken wel dat het elektrische startgebeuren, dus startkoppeling en tandwiel inclu naaldlager verwijdert diende te worden bij sommige types met een Minarelli motorblok.
Van een ring in de achtervario (koppeling) weet ik niks!?
Ook nooit geplaatst, koppeling in de laagste en hoogste stand kun je niet aanpassen d.m.v. een ring te plaatsen.

Of snap ik het nu niet meer...?

Ringen en of bus altijd op de voor vario geplaatst.

En altijd achter de varioplaat, gradenplaat en of ram(p)plate/plaat.
 
F12 is van Malaguti met de oude Minarelli motorblokken.
En vroeger ontstond de verwarring met een MHR 2000 vario welke in principe gewoon een Multivar was.

Ik ken wel dat het elektrische startgebeuren, dus startkoppeling en tandwiel inclu naaldlager verwijdert diende te worden bij sommige types met een Minarelli motorblok.
Van een ring in de achtervario (koppeling) weet ik niks!?
Ook nooit geplaatst, koppeling in de laagste en hoogste stand kun je niet aanpassen d.m.v. een ring te plaatsen.

Of snap ik het nu niet meer...?

Ringen en of bus altijd op de voor vario geplaatst.

En altijd achter de varioplaat, gradenplaat en of ram(p)plate/plaat.
Ik wist het ook niet hoor maar staat er toch echt. Eigenlijk leg je het koppelingshuis iets verder naar buiten dus je komt achter gewoon dieper met je snaar, dus hogere top met beter toerenverloop (denk racefiets) dus op naar 10-12k rpm
iAokCR4HXx.jpg
 
Het is een oud Topic , maar vind het wel een interessant Topic , vandaar dat ik het Fijne er van wil weten .
Maar als ik het ringetje monteer volgens het boekje , in mijn Peugeot 4-takt , hou ik bijna geen vlees meer over om het Ronsel te monteren .
Dus daarom weggelaten.
Maar ik ga het toch er in zetten in de Koppeling .
Leuk zo`n Multivar , echter mis ik nu topsnelheid ten opzichte van de standaard Vario , echter het Toeren verloop is stukken beter geworden .
 
Het is een oud Topic , maar vind het wel een interessant Topic , vandaar dat ik het Fijne er van wil weten .
Maar als ik het ringetje monteer volgens het boekje , in mijn Peugeot 4-takt , hou ik bijna geen vlees meer over om het Ronsel te monteren .
Dus daarom weggelaten.
Nee tussen je vario voor en carter moet niks zitten. Echt niet, zie die fitting instructions boven maar. Op een zip zou je dan bijv je hele koelvinnetje aan gruzelementen draaien.
 
Op een zip zou je dan bijv je hele koelvinnetje aan gruzelementen draaien.
Mee eens ... Bij mijn Peugeot ook .
Post automatically merged:

Dus , ik ga dat ringetje eens in de Koppelig plaatsen , ik heb het idee dat de Snaar niet geheel beneden komt ,
Heb al een Test gedaan met Viltstift strepen , echter moeilijk te zien .
 
Mee eens ... Bij mijn Peugeot ook .
Check maar.
https://ibb.co/QvhW8L6

Dus die middelste en rechter weggooien. Linker op je achteras tussen koppeling en huis. Maak je het meest gebruik van je korte bus (hoger op de vario), snaar achter diep. (Nog hoger op de vario) wellicht moet je dan opeens wel andere rollen. Heb net nog maar ff een lel rollen besteld.

Oud Topic of niet als iedereen het zo had gedaan sinds 2002 had misschien heel wat gescheeld.
 
Last edited:
Ja ik snap het , Ga het als ik tijd het Testen , vandaag niet iig .
Btw ,, Thanx voor je Reply`s ... Leuk onderwerp .

eens wat anders als die vragen zoals... Gaat mijn Scooter harder met Helium in mijn Banden ??
 
Ja ik snap het , Ga het als ik tijd het Testen , vandaag niet iig .
Btw ,, Thanx voor je Reply`s ... Leuk onderwerp .

eens wat anders als die vragen zoals... Gaat mijn Scooter harder met Helium in mijn Banden ??
Ik ga het woensdag eens testen. Heb nu met die agi16 47mm, 68km p.uur op GPS. Hopen dat we er nog wat extra op trappen zo. (Had 78 op gps met die 90cc)
 
Vind het maar vreemd. Waarom?

Het huis valt namelijk perfect over de 3 segmenten die de binnenkant van het huis moeten aangrijpen om de aandrijving in gang te kunnen zetten.
Een ring plaatsen tussen de koppeling en het huis resulteert alleen in dat het huis een stukje verder over de as schuift in negatieve richting.

Ik zie daar niet echt het nut van in eerlijk gezegd!
De afstand tussen de vaste en beweegbare poelie blijft dan gewoon hetzelfde simpelweg omdat de spiebanen gelijk blijven.

Maar goed, dit is mijn gedachten gang hierover... ;)
 
Vind het maar vreemd. Waarom?

Het huis valt namelijk perfect over de 3 segmenten die de binnenkant van het huis moeten aangrijpen om de aandrijving in gang te kunnen zetten.
Een ring plaatsen tussen de koppeling en het huis resulteert alleen in dat het huis een stukje verder over de as schuift in negatieve richting.

Ik zie daar niet echt het nut van in eerlijk gezegd!
De afstand tussen de vaste en beweegbare poelie blijft dan gewoon hetzelfde simpelweg omdat de spiebanen gelijk blijven.

Maar goed, dit is mijn gedachten gang hierover... ;)
Ik gok dat we allemaal versteld zullen staan van het resultaat. Het is namelijk de positieve richting als die poules verder open kunnen. En ik gok dat die 2mm zorgt voor het laatste stukje. Soort van mini overrange
 
Even een correctie voordat mensen die later op dit topic uitkomen de verkeerde informatie overnemen:
Het 2mm busje dat bij alles behalve de 19x15.5mm Multivar voor Overrange (5112800) wordt meegeleverd is voor achter de vario. Naast het 2mm busje ziet er ook een 5mm busje bij, deze is voor als je een "dikke" carterkap hebt, dit wordt meestal onder de noemer "F12" geschaard omdat dat een van de weinige scooters waren (de enige?) met standaard dat type carterkap.

Het busje wat @Maups noemt zit niet bij een Multivar maar bij de Overrange poulies (en er zit ook nog een ringetje bij). Hoeft alleen gemonteerd te worden als het koppelingshuis aanloopt. Artikelnr daarvan is 0812036, zie https://www.malossistore.com/en/nl/spacers-kit-for-rear-pulley-system-0812036-P.
Dit alles alleen voor Minarelli overigens, zegt niks over hoe het zit bij anderen merken.
 
Last edited:
Het 2mm busje dat bij alles behalve de 19x15.5mm Multivar voor Overrange (5112800) wordt meegeleverd is voor achter de vario. Naast het 2mm busje ziet er ook een 5mm busje bij, deze is voor als je een "dikke" carterkap hebt, dit wordt meestal onder de noemer "F12" geschaard omdat die een van de weinige (de enige?) standaard Minarelli blokken waren met die carterkap.

Het busje wat @Maups noemt zit niet bij een Multivar maar bij de Overrange poulies (en er zit ook nog een ringetje bij). Hoeft alleen gemonteerd te worden als het koppelingshuis aanloopt. Artikelnr daarvan is 0812036, zie https://www.malossistore.com/en/nl/spacers-kit-for-rear-pulley-system-0812036-P.
Dit alles alleen voor Minarelli overigens, zegt niks over hoe het zit bij anderen merken.
Dat legt de Malossi handleiding toch echt anders uit. Zie de links
Post automatically merged:

1. https://ibb.co/QvhW8L6
2. https://scooterforum.net/proxy.php?image=https%3A%2F%2Fyourimageshare.com%2Fib%2FiAokCR4HXx.jpg&hash=b0384d651e8177b745d597b27766156c

Ik moest deze er ff bij doen gewoon omdat de vertaling zo retegeestig was.

En ik heb toch echt een nieuwe vario besteld, geen poulies, ik meen het, ik lieg niet, oprecht, eerlijk. Und ich spreche ook nog good spanglish. Dus of ik lees verkeerd of een ander leest niet.
 
Last edited:
Nou ik ga er ook nog even induiken want nu breekt m'n klomp!
En wat $aint aangeeft was me even ontschoten, maar wat hij bedoeld is, is dat dit alleen voor de F12 en F15-Mod 2000 van toepassing was met een verhoogd carterdeksel.

Maar goed ik kom er nog op terug.., moet even zoeken in m'n eigen archief!
Deze kick omhoog goed voor discussie zag ik al :)...
 
Dat legt de Malossi handleiding toch echt anders uit. Zie de links
Post automatically merged:

1. https://ibb.co/QvhW8L6
2. https://scooterforum.net/proxy.php?image=https%3A%2F%2Fyourimageshare.com%2Fib%2FiAokCR4HXx.jpg&hash=b0384d651e8177b745d597b27766156c

En ik heb toch echt een nieuwe vario besteld, geen poulies, ik meen het, ik lieg niet, oprecht, eerlijk. Und ich spreche ook nog good spanglish. Dus of ik lees verkeerd of een ander leest niet.
Voor welk artikelnummer multivar is dat?
 
Back
Top