Malossi Multivar

StefK17

Member
Beste allen. Ik ben al een tijd aan het nadenken over het ''tunen'' van mijn cvt.

Op dit moment rijd ik:
GY6 50cc, 4 takt
Standaard vario (https://bit.ly/2IlX8NY)
Standaard koppeling (https://bit.ly/2UgFg9T)
Standaard carburateur 18.5mm sproeier 80 (https://bit.ly/3keB5pH)
Jamarcol uitlaat

Rijd tops zo rond de 56 GPS.
Trekt wel oke naar tops, maar kan voor mijn idee een stuk beter.

Volledig ontgrensd:
Ontgrensde CDI
Gladde variobus
Geen prop uitlaat
Geen prop luchtfilter
Geen begrenzing carburateur


Ik zit de denken aan het plaatsen van een Malossi Multivar (https://www.k-parts.nl/variateurset-malossi-multivar-gy6-50cc-4-takt.html)
Maar nu heb ik een paar vragen.

1. Wat is het verschil tussen een vario van Malossi (sport vario) of de vario die nu in mijn scooter zit? Zodra hier niet veel verschil in zit, is het plaatsen van de rollenset en drukveer die in de Malossi Multivar kit zitten genoeg?
2. Wat ga ik merken na het plaatsen van de Malossi Multivar?
 
Advertisement - register to remove this

Normaal is de baan waar je rollen anders en de gradenplaat, wat voor een ander verloop al zorgt. Soms zijn ze groter, maar voor een GY6 blok durf ik dat niet te zeggen.

Meten is weten in dit geval.

Wat je ervan gaat merken? Als je alles goed doet misschien wat beter verloop en hogere top.
 
Beste allen. Ik ben al een tijd aan het nadenken over het ''tunen'' van mijn cvt.

Op dit moment rijd ik:
GY6 50cc, 4 takt
Standaard vario (https://bit.ly/2IlX8NY)
Standaard koppeling (https://bit.ly/2UgFg9T)
Standaard carburateur 18.5mm sproeier 80 (https://bit.ly/3keB5pH)
Jamarcol uitlaat

Rijd tops zo rond de 56 GPS.
Trekt wel oke naar tops, maar kan voor mijn idee een stuk beter.

Volledig ontgrensd:
Ontgrensde CDI
Gladde variobus
Geen prop uitlaat
Geen prop luchtfilter
Geen begrenzing carburateur


Ik zit de denken aan het plaatsen van een Malossi Multivar (https://www.k-parts.nl/variateurset-malossi-multivar-gy6-50cc-4-takt.html)
Maar nu heb ik een paar vragen.

1. Wat is het verschil tussen een vario van Malossi (sport vario) of de vario die nu in mijn scooter zit? Zodra hier niet veel verschil in zit, is het plaatsen van de rollenset en drukveer die in de Malossi Multivar kit zitten genoeg?
2. Wat ga ik merken na het plaatsen van de Malossi Multivar?
Top wordt iets hoger en je trekt harder op
 
Als je hem goed afstelt haal je iets hoger top en trekt het iets vloeiender op. Harder optrekken merk je als je lichtere rollen plaats maar dan lever je snelheid in. En als je te licht gaat krijg je waarschijnlijk overtoeren.
 
Als het goed is zitten er uit mijn hoofd nu 7 grams rollen in, moet ik voor zekerheid even controleren. Maar deze laten zitten of die rollen gebruiken die met de multivar meekomen? Ik neem aan dat die de beste keuze zijn.
 
Nee je zal echt moeten testen. Je gewicht van de rollen hangt helemaal af aan de setup. Net die paar tienden lichter of zwaarder kan soms een wereld van verschil zijn
 
Top wordt iets hoger en je trekt harder op

Iets hoger is maar relatief gezien. Je mag blij zijn als de 4 -5 km harder gaat. malossi sport vario is geen wonder middel.
Trekt harder op, nee.. niet helemaal

Het vermogen wat je hebt word waarschijnlijk wat beter gebruikt. Dus het loop gedrag word beter.

Maar of hij veel verschil gaat merken met die huidige vario (wat ook een sport model is) is niet te zeggen. Waarschijnlijk blijft het het zelfde of mag je blij zijn met die extra 4 a 5 km harder op de teller.
 
Iets hoger is maar relatief gezien. Je mag blij zijn als de 4 -5 km harder gaat. malossi sport vario is geen wonder middel.
Trekt harder op, nee.. niet helemaal

Het vermogen wat je hebt word waarschijnlijk wat beter gebruikt. Dus het loop gedrag word beter.

Maar of hij veel verschil gaat merken met die huidige vario (wat ook een sport model is) is niet te zeggen. Waarschijnlijk blijft het het zelfde of mag je blij zijn met die extra 4 a 5 km harder op de teller.
Zijn er dan andere betaalbare alternatieven?
 
Ook wil ik je meegeven dat de variobus net iets langer is van de Multivar. Je zal dus een bredere snaar moeten kopen of de oude gladde Vario bus houden.
 
Zijn er dan andere betaalbare alternatieven?

Vanaf ongeveer 30 euro heb je al een sport vario.. Zeker voor een GY6 blok hoef je niet de aller duurste te kopen. Voor dat blok is er genoeg alternatieven voor te vinden. Zo koop ik zelf voor mijn kisbee ook geen originele fabrieks riemen.. Die dingen kosten tegen de 40 euro aan.
Daar koop ik zeker wel 3 goedkopere voor.
Post automatically merged:

Fijn om te weten in ieder geval. Zit nu een beetje mijn opties te bekijken die ik zou kunnen kopen. Kwam deze tegen (https://www.k-parts.nl/overbrengingset-naraku-sport-v2-gy6-50cc-4-takt-12-wielen.html).

Vraag me af of deze beter is dan die Malossi Multivar, en of de Polini misschien beter is.

Zo`n overdrive set is alleen intressant als je 85 cc hebt of hoger met andere kop / en andere nokkenas. En je wilt dan je overbrenging tot de max uithalen..

Ga je 60cc of 72cc rijden dan loont die set niet echt. 173 euro is best wel wat geld.
 
Bedankt voor de comments. Heb mijn setup veranderd en hij rijdt als een zonnetje.

Setup:

- 72cc met standaard kop en sport nokkenas
- 18.5mm carburateur met sproeier 88
- Standaard koppeling met witte drukveer Malossi
- Standaard vario met 8 grams rolletjes
- Jamarcol uitlaat
 
Lekker hoor, welke trekveren en topsnelheid?
standaard trekveren, voor mijn idee prima genoeg. En tot nu toe 65 teller gemeten, maar heb het gas nog niet heel lang vol open gehad. Is er een app voor android voor meten 0.30 of 0.50 dan kan ik dat eens doen voor je.
 
Last edited:
Back
Top