Malossi multivar/vario kit

Boomstan

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een 2e hands piaggio zip 4t bouwjaar 2016, blauwplaat gekocht. Toen ik de scooter kocht zat er een ducati gele stekker brom-cdi in en 6,5gram malossi rollen (zonder varioring).
Ik wilde de trekkracht verbeteren en kocht deze kit https://www.zandri.nl/vespa-piaggio-4-takt-2-klepper-malossi-multivar-piaggio-5111597-4-takt.html
Hierdoor werd echter de trekkracht en topsnelheid lager. Ik heb het daarna ook nog geprobeerd met de 6,5gram rollen die er eerst in zaten, maar zonder succes. Ik heb gewoon de oude vario met 6,5gram malossi rollen weer terug gemonteerd (wel zit de witte malossi drukveer er nog in) en rijdt weer stukken beter.

Mijn vraag is; Hoe komt het dat de malossi vario slechtere prestaties levert dan de originele vario? En hoe kan ik wel de optimale prestaties uit de malossi multivar/vario kit halen?

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Vraag het mij niet, ik had het ook met een Hi Speed Polini in het verleden. Liep waardeloos, en trekkracht ho-maar of zogenaamd geen dips. Ik denk dat het uberhaupt geld verspilling is omdat het blokje toch het beste draait met gewoon simpelweg een ontgrensde CDI, iets lichtere variorollen dan 6.4 gram en een grotere sproeier en rest gewoon standaard laten. Tis allemaal heel leuk die kits, maar levert weinig tot niks op.

(p.s Ik heb dit toendertijd trouwens ook een keer ergens anders gelezen, vwb de slechte ervaringen met de multivar maar waar? weet ik niet meer... )
 
Vraag het mij niet, ik had het ook met een Hi Speed Polini in het verleden. Liep waardeloos, en trekkracht ho-maar of zogenaamd geen dips. Ik denk dat het uberhaupt geld verspilling is omdat het blokje toch het beste draait met gewoon simpelweg een ontgrensde CDI, iets lichtere variorollen dan 6.4 gram en een grotere sproeier en rest gewoon standaard laten. Tis allemaal heel leuk die kits, maar levert weinig tot niks op.

(p.s Ik heb dit toendertijd trouwens ook een keer ergens anders gelezen, vwb de slechte ervaringen met de multivar maar waar? weet ik niet meer... )
Bedankt voor de reactie Maikel,
Ik heb nu dus 6,5 gram in de originele vario zitten, maar ik heb ook 6,1 gram liggen. Zou ik die er dan denk je beter in kunnen doen, of een mix daarvan?
En welke maat sproeier is dan aan te raden?
 
Ik zou gewoon 6.1 in de originele vario doen en sproeier 80 of 82 monteren. Maar met sproeier 80 zit je wel goed.

Ik heb zelf 6.1 gemixt met 5.7, sproeier 82 en Ducati Grijs Ontgrensd en loopt 63 tot 68 op de teller.

Maar je hebt een gele stekker he (begrenst?) , dus dan zal die rond de 53 a 56 lopen op de teller.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een 2e hands piaggio zip 4t bouwjaar 2016, blauwplaat gekocht. Toen ik de scooter kocht zat er een ducati gele stekker brom-cdi in en 6,5gram malossi rollen (zonder varioring).
Ik wilde de trekkracht verbeteren en kocht deze kit https://www.zandri.nl/vespa-piaggio-4-takt-2-klepper-malossi-multivar-piaggio-5111597-4-takt.html
Hierdoor werd echter de trekkracht en topsnelheid lager. Ik heb het daarna ook nog geprobeerd met de 6,5gram rollen die er eerst in zaten, maar zonder succes. Ik heb gewoon de oude vario met 6,5gram malossi rollen weer terug gemonteerd (wel zit de witte malossi drukveer er nog in) en rijdt weer stukken beter.

Mijn vraag is; Hoe komt het dat de malossi vario slechtere prestaties levert dan de originele vario? En hoe kan ik wel de optimale prestaties uit de malossi multivar/vario kit halen?

Alvast bedankt.
Het is allemaal een kwestie van afstellen, veel “sport” vario’s zijn lichter (of zwaarder) dan std vario’s, dus is er zijn meer variablelen dan alleen rollergewicht. Koop een setje test rollen en kijk waar ie t lekerst op loopt. Drukveer heeft ook een impact op het rollergewicht.
Probeer hem nog verder af te stellen.
 
Ik zou gewoon 6.1 in de originele vario doen en sproeier 80 of 82 monteren. Maar met sproeier 80 zit je wel goed.

Ik heb zelf 6.1 gemixt met 5.7, sproeier 82 en Ducati Grijs Ontgrensd en loopt 63 tot 68 op de teller.

Maar je hebt een gele stekker he (begrenst?) , dus dan zal die rond de 53 a 56 lopen op de teller.
Oke heel erg bedankt voor het reageren, ik ga dan een sproeier 80 bestellen denk ik? En dan de 6,1 gram rollen in de vario doen. En dan zie ik wel hoe hij erop reageert
Post automatically merged:

Het is allemaal een kwestie van afstellen, veel “sport” vario’s zijn lichter (of zwaarder) dan std vario’s, dus is er zijn meer variablelen dan alleen rollergewicht. Koop een setje test rollen en kijk waar ie t lekerst op loopt. Drukveer heeft ook een impact op het rollergewicht.
Probeer hem nog verder af te stellen.
Dus eigenlijk is het gewoon het perfecte gewicht rolletjes zoeken? En dan zou je pas betere prestaties krijgen.

Weet je wel of het in iedergeval zwaardere of lichtere rolletjes moeten zijn dan 6,5gram?
 
Zou ook zeggen, probeer wat meer moeite in het afstellen te doen.. Wellicht is er nog meer eruit te halen.
En anders je oude riem vervangen voor een nieuwe en dan de rolletjes goed afstellen.
 
Oke heel erg bedankt voor het reageren, ik ga dan een sproeier 80 bestellen denk ik? En dan de 6,1 gram rollen in de vario doen. En dan zie ik wel hoe hij erop reageert
Post automatically merged:


Dus eigenlijk is het gewoon het perfecte gewicht rolletjes zoeken? En dan zou je pas betere prestaties krijgen.

Weet je wel of het in iedergeval zwaardere of lichtere rolletjes moeten zijn dan 6,5gram?
Ja exact, ik heb geen ervaring met deze vario, dus ik kan niets zeggen over roller gewicht voor deze vario.
 
Oke heel erg bedankt voor het reageren, ik ga dan een sproeier 80 bestellen denk ik? En dan de 6,1 gram rollen in de vario doen.

Jep, ik zou voor de zekerheid ook 5.7 gram bestellen. 5.7 is wel echt het minimale. Als je daaronder gaat merk je alleen maar vermogen verlies. En zoals mijn voorgangers al vertelden is het een kwestie van uitproberen, alleen ben ik het er niet mee eens dat er echt meer uit te halen valt. Alleen maar meer trekkracht. Blijft tenslotte een kleine 50cc 4taktje wat al niet veel pks heeft, dus dure kits aanschaffen is in mijn ogen min of meer geld verspilling. En wordt pas leuk bij de 70 a 80cc cilinder.

Ps een nieuwe originele Piaggio V snaar erin wat eurokit al schreef, is ook niet verkeerd zo nu en dan om de 1500 a 2500kmters
 
Last edited:
Hallo allemaal,

Ik heb een 2e hands piaggio zip 4t bouwjaar 2016, blauwplaat gekocht. Toen ik de scooter kocht zat er een ducati gele stekker brom-cdi in en 6,5gram malossi rollen (zonder varioring).
Ik wilde de trekkracht verbeteren en kocht deze kit https://www.zandri.nl/vespa-piaggio-4-takt-2-klepper-malossi-multivar-piaggio-5111597-4-takt.html
Hierdoor werd echter de trekkracht en topsnelheid lager. Ik heb het daarna ook nog geprobeerd met de 6,5gram rollen die er eerst in zaten, maar zonder succes. Ik heb gewoon de oude vario met 6,5gram malossi rollen weer terug gemonteerd (wel zit de witte malossi drukveer er nog in) en rijdt weer stukken beter.

Mijn vraag is; Hoe komt het dat de malossi vario slechtere prestaties levert dan de originele vario? En hoe kan ik wel de optimale prestaties uit de malossi multivar/vario kit halen?

Alvast bedankt.
Sorry voor de miss late rea maar ik heb precies het zelfde probleem ook ducati cdi snel en mallosi vario kit dr in en hij is alleen maar slechter geworden
 
Sorry voor de miss late rea maar ik heb precies het zelfde probleem ook ducati cdi snel en mallosi vario kit dr in en hij is alleen maar slechter geworden
Ik had het des tijds ook nog met 7,2gram rollen geprobeerd, daar werd het dus nog erger van. Daarna heb ik hem verkocht en een zip brom gehaald. Daar had ik een malossi vario inzitten met 5,7gram rollen. Die trok juist super goed! Dus ik denk dat het aan de rollen gewicht ligt. Je moet dus lager in gewicht gaan.
Post automatically merged:

Probeer eens luchtschroef op 2,5 en sproeier 84 erin. Als dit niet helpt heb ik nog wat opties voor je.
84 is veel te groot voor 50cc!
 
Last edited:
Ik had het des tijds ook nog met 7,2gram rollen geprobeerd, daar werd het dus nog erger van. Daarna heb ik hem verkocht en een zip brom gehaald. Daar had ik een malossi vario inzitten met 5,7gram rollen. Die trok juist super goed! Dus ik denk dat het aan de rollen gewicht ligt. Je moet dus lager in gewicht gaan.
Post automatically merged:


84 is veel te groot voor 50cc!
Ieder blokje is anders, mijne loopt prima op sproeier 84. En 5,7 gram lijkt mij dus weer vrij licht voor de rollen. Zo zie je maar hoe het verschilt qua blok/voorkeur.
 
Ieder blokje is anders, mijne loopt prima op sproeier 84. En 5,7 gram lijkt mij dus weer vrij licht voor de rollen. Zo zie je maar hoe het verschilt qua blok/voorkeur.
Apart idd haha Heb nu op mijn brom een 80cc met snelle nokkenas gezet, moet hem nog afstellen etc. Zit nu een sproeier 84, maar deze lijkt zelfs nog te groot voor mn 80cc.
Als k mn mengselschroef uitdraai loopt hij namelijk beter. Dat betekent toch dat het mengsel dan armer moet?
 
Apart idd haha Heb nu op mijn brom een 80cc met snelle nokkenas gezet, moet hem nog afstellen etc. Zit nu een sproeier 84, maar deze lijkt zelfs nog te groot voor mn 80cc.
Als k mn mengselschroef uitdraai loopt hij namelijk beter. Dat betekent toch dat het mengsel dan armer moet?
In welk opzicht loopt hij beter? Ik heb mengsel vrijwel altijd op 2,5 ook al zegt iedereen 1,5 bla bla. Hiernaast ga ik m'n gasnaald schimmen. Die staat volgens mij ook standaard te arm op piaggio.
Zal wel vanwege milieuwetgeving zijn. Moet er we bij zeggen dat ik op 84 rijdt met een weggebogen acceleratie pomp.
 
In welk opzicht loopt hij beter? Ik heb mengsel vrijwel altijd op 2,5 ook al zegt iedereen 1,5 bla bla. Hiernaast ga ik m'n gasnaald schimmen. Die staat volgens mij ook standaard te arm op piaggio.
Zal wel vanwege milieuwetgeving zijn. Moet er we bij zeggen dat ik op 84 rijdt met een weggebogen acceleratie pomp.
Ik heb hem nog wel een paar slagen verder uit als 2,5 hoor. Zeker wel 5 ofzo denk ik.
Hoe kan je een gasnaald schimmen of voor hoeveel geld kan je dit laten doen?
Acceleratiepomp zit er bij mij nog op. Als ik de luchtschroef rond de 1,5/2 slagen uit doe loopt hij trouwens ook nietmeer stationair
 
5 slagen uit is wel heel veel. Als je hem warm rijd, loopt hij bij 5 pas op z'n hoogste toeren? Ik heb het over de schroef aan de zijkant van de carburateur. Heb je al valse lucht gecheckt? Eventueel misschien de luchtfilter bekijken en controleren op valse lucht op het spruitstuk.
Ik heb bij het afstellen de luchtschroef op 2,5 uitgedraaid gezet en dan met de stationair schroef zorgen dat het wiel net niet meer hard draait zeg maar. Dan ben je al een heel eind.
Mocht je nog problemen hebben even de carb schoonmaken en vanuit daar verder kijken.
 
5 slagen uit is wel heel veel. Als je hem warm rijd, loopt hij bij 5 pas op z'n hoogste toeren? Ik heb het over de schroef aan de zijkant van de carburateur. Heb je al valse lucht gecheckt? Eventueel misschien de luchtfilter bekijken en controleren op valse lucht op het spruitstuk.
Ik heb bij het afstellen de luchtschroef op 2,5 uitgedraaid gezet en dan met de stationair schroef zorgen dat het wiel net niet meer hard draait zeg maar. Dan ben je al een heel eind.
Mocht je nog problemen hebben even de carb schoonmaken en vanuit daar verder kijken.
Ja ongeveer 5 slagen uit met warme motor. Dat gouden platkop schroefje aan de zijkant vd carb. Hij trok altijd veel valse lucht bij het spruitstuk omdat hier geen pakking tussen zat. Nadat ik hier een pakking tussen had gezet moest ik de luchtschroef opeens zover uitdraaien.
Aanzuigslang tussen luchtfilterhuis en carb lekt vgm ook niet.
Carb heb ik 2 maandjes geleden nog gereinigd.

Dus doordat hij eerst veel valse lucht had liep hij goed. Door het fixen van de valse lucht loopy hij nu te rijk denk ik. Terwijl ik het luchtfilterhuis wel heb ontgrensd en maar sproeier 84 heb op een 80cc?
 
Back
Top