This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Malossi MHR overrange

BassRox

Well-Known Member
Hey,

Mijn V-snaar is laatst aan mn variateur vast gesmolten en ik heb nog standaard vario en achter poulies. nu heb ik wel een 50cc airsal met 17.5 Dellorto(sproeier 90) en dacht ik eraan om er overrange in te zetten.

ik zou graag willen weten of dat gewoon past, of moet het blok dan worden uitgefreesd? vriend uit mn klas zei dat namelijk.
zit er in zo'n MHR overrange set nou ook een mallosi torque driver? die heb ik namelijk liggen.

groet bas
 
Ja, uit je carters moeten wat worden weggefreesd, wat bovenaan, onderaan en achteraan en je vertandingsdeksel ook.

Dat zal gewoon goed lopen met je setup, overrange kan je op gelijk welke setup zetten, is hoofdzakelijk om geen dipjes meer te hebben door de rechte spiebanen.
 
dat is dus weer niet zo..

een overrangeset op zo'n std setup is onzin , een std snaar en std vario etc. moet hierop geen probleem zijn.

vaak is het gewoon verkeerd afgesteld , komt nog bij dat airsal 50 meer toeren moet draaien dan dat het vermogen geeft in vehouding , al met al zal een std cilinder in verhouding gewoon beter lopen.

ik zou iig eens je afstellling goed maken , wat voor rollen , drukveer zitten erin?

en wat is de rest van de setup?

ik zou persoonlijk de airsal ook dumpen mja , dat moet je zelf weten.
 
waarom niet dan.

Normaal, bij een overrange, hoort hierbij een langere riem zodat hij achteraan, in de grotere poulies, hoger komt te liggen. dit resulteert in mijn ogen dat de brommer met een kleinere overbrenging zal beginnen en dus ook eindigd met een kleinere overbrenging.

Of zie ik iets over het hoofd?
 
ben je mss vergeten dat de v-snaar bij topsnelheid onderin de achterpoulies licht,

maar ik snap je standpunt,
vind zelf overrange beetje overdreven hiervoor, wel een racevario zou kunnen werken
 
http://forum.scooterforum.net/forum/f56/howto-diploze-minarelli-vario-setup-71341/

in dit topic lees ik bv:

7. Overrange
Wat doet een Malossi Overrange set of een Polini Evo vario+Speeddrive set.
Voor Minarelli zijn fraaie sets te koop van Polini en Malossi met daarin een extra grote 128mm achterpoelie, een extra grote vario, en een langere snaar. Het nut van deze sets is de vario een grotere 'range' te geven. Het verschil tussen de hoogste en de laagste stand van de snaar wordt groter. Bovendien is alles perfect op elkaar afgestemd en loopt dus zonder problemen erg stabiel.

Let op: Met deze sets wordt je topsnelheid niet hoger. Deze vario's zijn niet of nauwelijks groter dan een gewone Polini of Doppler vario. Het voordeel zit in de grotere achterpoelie. De standaard Minarelli achterpoelie heeft een diameter van zo'n 115mm. De Polini/Malossi achterpoelie heeft een diameter van 128mm. Samen met de langere snaar betekent dit eigenlijk dat je scooter juist alleen maar 'langzamer' kan lopen dan voorheen (als laagste snelheid), en dat de topsnelheid hetzelfde is. Je zal een zwaardere vertanding moeten monteren om echt nut van deze sets te hebben!

Voor het huidige Piaggio blok (dus het Runner/DNA blok dat tegenwoordig ook onder Zip/Typhoon hangt) heeft een Overrange of Evo vario set geen grotere vario of poelies. De standaard achterpoelie uit dat blok is al 134mm. Je kan alleen een losse 134mm helft kopen met een rechte spiebaan. Alleen de stabiliteit van de vario verbetert met zo'n complete set.
 
Als je een overrange hebt liggen zou ik die er gewoon in zetten hoor, je kan er alleen maar beter van gaan, dips worden verleden tijd.

Als je nog geen hebt is het niet meteen de moeite om 200€ uit te geven terwijl je nog een std vario en poulies hebt liggen eigenlijk.
 

dips verleden tijd?

een overrange is geen dipkiller , wel kun je er meer kanten mee op , maar dips verleden tijd ... ???
 

geloof jij de bijbel toevallig ook?
 
tja ,een overrange doet niks meer dan het gebied vergrootten waarin je kunt afstellen , het trekt in de praktijk niks sneller op als je het er zo op , wat mijn ervaring is dat je gewoon veel mooier kunt afstellen, verder eigenlijk niks...

dat de snaar iets hoger ligt zou theoretisch sneller moeten optrekken , maar dat valt wel mee , de snaar komt echter wel gewoon onderin , net als std poelies.

of je nou met overrange rijdt of met std poelies , bij de meeste snelle cilinders ben je sowieso een andere vertanding nodig.
 

Hier ben ik 100% mee akkoord, het is mischien een beetje wat muggenziften maar als je een overrange Vario plaatst met std poulies en daarna een overrange poulie plaatst met een langere riem snap ik nog steeds niet dat ze evendiep zouden zakken.
 
boeie , het is in het algemeen wel interresant.

mja , ik ben persoonlijk van mening dat je niet zoveel moet lullen over dingen maar gewoon testen ,pas dan kom je erachter wat beter werkt..

theorie is mooi maar in de praktijk moet ie het doen
 
boeie , het is in het algemeen wel interresant.

mja , ik ben persoonlijk van mening dat je niet zoveel moet lullen over dingen maar gewoon testen ,pas dan kom je erachter wat beter werkt..

theorie is mooi maar in de praktijk moet ie het doen

testen, ben je 200 euro lichter om er achter te komen dat ie het niet doet

Maar koop het niet... 200 euro is zonde.
Ik had een gigantische dip. Hij was toen goed afgesteld, nog wel met dip maar het scheelde minder.. gewoon een toerendropje maar trok weer door
 

mja, je kunt je wel alles laten voorkauwen op een forum maar wie zegt dat dat dan goed is?

alleen door zelf testen kom je erachter wat waarop het beste werkt..
 
daar is een forum toch voor om vragen te stellen en meer info te weten te komen?
Het is vrij nutteloos om er een te gaan kopen om gewoon eens te weten of het beter gaat of niet :X

Ik bedoelde meer dat je met een overrange veel makelijker en meer perfect kan afstellen, dat je dips zo goed als kunt weghalen. Als een scooter met een overrange een ferme dip heeft is er iets mis, met een overrange trek je gewoon veel makkelijker in 1x door.

Maar 200 euro is het niet waard op een deze setup.