This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Malossi 50 gietijzer iets trager als originele cilinder

Slider beuner

Well-Known Member
Ik heb begin deze week een nieuwe Malossi 50cc gietijzer op mijn Yamaha Slider gezet. Al hoewel ik zeer tevreden ben over de kwaliteit van deze cilinder en hoe zuiver het blokje klinkt en loopt, lijkt die toch ietsjes minder pit te hebben als de originele mina vert cilinder.

Volgens Malossi geeft die cilinder zijn hoogste vermogen op 9000 toeren (waarschijnlijk met een snelle uitlaat getest)
En een Sito plus zou dacht ik tussen 7000 en 8000 het meeste vermogen afgeven.

Zou het kunnen zijn dat die iets meer toeren nodig heeft? of weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen dat die over het hele gebied trager aanvoelt?

Ik heb hem afgesteld op 7200 toeren bij vol gas gemeten met digitale toerenteller (Zelfde toerental als wat ik met de originele cilinder draaide)
Hij is nog niet ingereden dus de topsnelheid heb ik nog niet getest.

Mijn setup is:
Malossi sport 50cc gietijzer cilinder
Malossi inlaat spruitstuk.
Malossi carbon kleppen in origineel membraan
Malossi MHR 2008 vario (aangepast voor electrische start)
Malossi MHR Delta clutch
Malossi Safety bell koppelingshuis.
Malossi vertanding (RF vergelijkbaar met origineel Minarelli horizontaal LC vertanding)
Malossi X-belt special v snaar
Top performances TPR volle wangen race krukas.
Top performances TPR achterpoulie (rechte spiebanen)
Sito plus uitlaat ontgrensd.
Dellorto 12mm carburateur.

Malossi 8,5g rollen
Malossi witte drukveer
Malossi gele trekveren
Sproeier 90
 
Last edited:
Nou, ik denk dat die er niet te ver vanaf zit aangezien die 7200 toeren draait met een Sito plus en over het algemeen aardig goed en constant rijd.

Die MHR 2008 vario heeft best zware rollen nodig.
Ik zal straks eens een grammetje lichter proberen.
 
Ik rijd met de MHR Team 2008 vario op minarelli horizontaal en ook sito plus. Ik gebruik 4.7 gram rollen en een witte drukveer.
Geen idee waarom dat bij jou werkt, als ik 7 gram er in doe vind ik hem al iets te veel toeren draaien naar mijn zin.

Ik denk dat mina verticaal toch iets anders reageerd als een Mina horizontaal.

Heb je enig idee op welk toerental die van jou zit?
 
Jij hebt notabene Top performance poelies. Dan zou die met deze vario goed moeten trekken. Staat die wel in de 40graden hoek?

Vermoed dat mijne tegen de 9.000 toeren draait.

Mina vertikaal heeft zwaardere rollen nodig dan horizontaal. Maar 7 gram is gewoon te gek. Vermoed dat deze vario niet helemaal geschikt is voor jouw opstelling. Probeer maar eens een andere vario.
 
Met een Top performances vario is het t zelfde, heeft ook zware rollen nodig.
Ik heb de poulies in de stand waarmee die het minste verdraaid. Dus makkelijkst open en dicht gaat.

9000 toeren is voor mijn setup veels te veel. Dan trekt die voor geen meter meer. Zo even testen wat die met de originele drukveer doet.
 
Geen idee waarom dat bij jou werkt, als ik 7 gram er in doe vind ik hem al iets te veel toeren draaien naar mijn zin.

Ik denk dat mina verticaal toch iets anders reageerd als een Mina horizontaal.

Heb je enig idee op welk toerental die van jou zit?
Ik heb het zelfde probleeem met die vario heb er ook een mallossi sport 50cc onder zitten alleen dan Horizontaal.
Ik heb met de Mhr 2008 vario 7 gram er in gehad maar ook dan nog veel te veel toeren waardoor de cilinder ook geen kracht meer heeft.
Nu rij ik met de orginele vario rond met 3,7 gram rollen met een witte mallossi drukveer en Yasuni R en dan rijdt ie geweldig.
 
Bijzonder. Ik heb een stage6 streetrace 50cc met deze vario en dat loopt als een tiet. Deze vario houdt van toeren en is lekker speels op het gas. Als ik mijn Jasil Sv1 erin doe dan is het motor karakter totaal anders.

Een MHR vario is in de basis bedoeld voor de snellere cilinders. Ik heb hem ook gebruikt op mijn Neos met standaard AC cilinder en Sito plus en 5 gram rollen. Liep heel mooi. Dus begrijp ff niet waar het bij jou mis gaat.

Heb je wel de startkoppeling van de E-start verwijderd?
 
Ja idd is een mooie vario.
Heb uiteraard de e-start mechanische verwijderd
.

 
Ja idd is een mooie vario.
Heb uiteraard de e-start mechanische verwijderd
.View attachment 77636

View attachment 77637
Er is helemaal niks mis met zware rollen, gewoon wat zwaarder er in tot die het juiste toerental draait.
Ik rijd nu met 8,5 gram waar die lekker rustig mee klinkt.

De ramplaat heeft een andere hoek als een standaard vario waardoor de rollen vaak wat zwaarder moeten.
 
Blijf het ook vreemd vinden dat de meegeleverde ventilvar 97mm is en de vario is 99.5mm.
Klopt idd ik rij nu met de mallossi ventilar maar en originele vario, maar vgm is de mallossi ventilar en de normale ventilar identiek aan elkaar.

Maar als je de mallossi vario gebruik en de ventilar daardoor zou je toch zeggen dat die vsnaar niet helemaal bovenin de vario komt omdat de dia anders is.
 
Op de ventilvar kom ik bovenin, maar op de vario niet dus.

Een standaard minarelli is 94.5 mm dacht ik.
Ja vreemd.
Ja zou kunnen heb ze naast elkaar gehouden zat weinig verschil in.
Post automatically merged:

Btw, ik heb nu mn top performances tpr GP vario er terug in gezet. Vind ik hem toch een stukje beter mee rijden als met die mhr 2008. Trekt net wat lekkerder op
Ja ik rijd voor nu ook gwn met de originele trekt net iets beter dan die mallossi.

Hebben jullie nog een andere vario die ik zou kunnen proberen?
 
Heb nog een Jasil Sv1 nieuw in doos. Nou ja iets van 100km mee gereden.

Vergelijkbaar met Multivar.

Post automatically merged:

Een multivar sport misschien.
Die MHR 2008 is niet echt gemaakt voor standaard achter poulies.

Die top performances TPR GP vario rijd wel lekker icm Top performances achter poulies.
Optrek is niet fijn met standaard poelie.

Met de top performance poelies trok die bij mij echt geweldig weg.
 
Klopt, dat is idd een goede combi voor niet te veel geld. Maar toch vind ik die Top TPR GP vario net iets beter. Voor mijn gevoel meer koppel.

Om een of andere reden moest ik stuggere trekveren monteren bij die MHR 2008. Hij was trouwens goed uit geshimmed dus dat zou het probleem niet geweest zijn.

Wel heeft de MHR vario een dikkere glijbus waardoor de snaar niet zo laag in de vario kwam te liggen als bij de TPR.