Malaguti Firefox F15

Beste allemaal,

Eerst zelfs een "kort" verhaaltje. Geen zin om te lezen, scroll je lekker door.

In het jaar 2002 kreeg ik voor mijn verjaardag een mooie rode Malaguti Firefox F15 deze was toen nog maar 2 jaar oud. Een scooter waar menig jongen van droomde. Deze scooter heb ik ruim 2 jaar in bezit gehad. Vanalles aan en ging hard. erg moeilijk. En toen, toen verkocht ik hem in verband met mijn rijbewijs.

Maar toen. 20 jaar later, getrouwd en 3 kinderen verder. Het was 26 augustus 2022. Marktplaats. Daar stond hij. Weliswaar niet dezelfde maar een gele. Ik was op slag verliefd.

Screenshot_20220826-152716_Marktplaats.jpg

Ik zocht contact met de verkoper en gisteren heb ik hem opgehaald. De zelfde dag heb ik hem schoongemaakt. Ik denk dat hij in geen jaren meer een schoonmaak beurt had gehad. W at er onder de scooter vandaan kwam... De Sahara was hier niets bij.

IMG-2020828-WA0002.jpeg

Vandaag ben ik begonnen met de scooter te strippen. Hij gaat uit elkaar.
Onderdelen worden vervangen, en alles word aangepakt. En ja, hij word snel. Sneller dan 20 jaar geleden.
De kappen worden gespoten want ja. Dat geel is wel erg lelijk.

Kleur twijfel ik nog een beetje over. Dit horen jullie dus later. En de setup.. Daar ben ik ook niet helemaal over uit. Heeft iemand nog tips? ik ben er 20jr uit ben geweest.

Hoelang dit project gaat duren. geen idee. Ik ben best wel druk met werk en andere dingen. Ik heb geen haast. Ik probeer dit onderwerp in ieder geval up-to-date te houden.

gr Harry
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

leuk verhaal!

het verschil met vroegah en nu.... vroegah veel tijd geen geld.... nu geen tijd en geld zat..
gaat veelste veel vrije tijd zitten in dat werken.
En dan ook nog eens een eigen bedrijf hebben.. Nog minder tijd
Post automatically merged:

Kijk... weer een 2-takt Fanaat erbij.
wat vind je hard ... er is zat spul te koop wat hard gaat ,(meer dan vroeger ), hangt ook een prijskaartje aan natuurlijk
Iemand uit Dordrecht. Wat leuk, je woont om de hoek. Ik woon in Sliedrecht.

20 jaar geleden ging mijn scootertje 110. Hebo cilinder, bidalot uitlaat en andere zooi. Iets harder mag dus. denkende aan polini malossi of stage 6. laatste ben ik niet bekend mee. 2FAST4RACE vind ik iets te gortig.. Wat is er nog meer leuk?
 
Last edited:
hier ook vader van 3... 21 jaar eigen bedrijf.. MAAR 1 week in de maand is voor mijn hobbys, rust en thuis.
als dat gewerk... en nog geen Bugatti Veyron voor de deur maar een Transit.

veel plezier met knutselen!
 
update.

Scooter is compleet gestript.

Eerst het blok reinigen en het blok uit elkaar.

lk denk dat ik er over uit ben welke cilinder ik eronder ga doen.

Stage 6 70cc streetrace.

lemand ervaring met deze cilinder? Ik kies voor een gietijzeren cilinder ivm de levensduur. Althans dit was 20 jaar geleden het geval.

Verder komt er een gespecificeerde stage 6 uitlaat op. stage 6 krukas en 19mm carb.
vario en koppeling polini.

Als er iemand iets op aan te merken heeft hoor ik het graag.

Verder heb ik vandaag een wit firefox zadel op de kop weten te klikken (als nieuw). en zijn de velgen met gepoedercoat.

2020902_141600.jpg

2020902_141612.jpg

De kleur van de kappen ben ik ook over uit
Dit word de kleur: Azzurro Dino.

47c5d00f-ferraro-488-pista.jpg

Italiaanse scooter italiaanse kleur.

joejoe.
 
Last edited:
Leuk project! Ben heel benieuwd wat het gaat worden. Steeds meer mensen hier op het forum die hun jeugd droom gaan waar maken.

ik vraag me af of je 110kmh met een gietijzeren cilinder gaat halen. En dat zijn ook snelheden dat als je gepakt wordt je ook je rijbewijs voor lange tijd mag inleveren.
 
Streetrace is leuk .. gelijk waardig aan Malossi Sport, echter ga je daarmee de 100 GPS aantikken ...MITS... goed afgesteld .
Als je wat harder wil , kan je beter de Stage6 Racing er op zetten .
Misschien een Tip : Zippie 078 heeft nog een mooi kompleet Piaggio blok liggen (lange Carters ), uitlaat alles er bij , met Stage6 Racing er op .. 13 Pk.
Andere Optie is een Top Performances .. Blauwe Top , is gietijzer maar is Middeltoerig , kan erg hard gaan , 16Pk plus . en niet eens gek duur .cilinder en kop rond de 225,-
Bijpassende uitlaat is een Top Performances Nardo.
Ik denk dat deze set ook op mijn Runner komt , met 21 MM Polini.
 
Streetrace is leuk .. gelijk waardig aan Malossi Sport, echter ga je met de 100 GPS aantikken ...MITS... goed afgesteld .
Als je wat harder wil , kan je beter de Stage6 Racing er op zetten .
Misschien een Tip : Zippie 078 heeft nog een mooi kompleet Piaggio blok liggen (lange Carters), uitlaat alles er bij, met Stage6 Racing er op .. 13 Pk.
Andere Optie is een Top Performances .. Blauwe Top , is gietijzer maar is Middeltoerig , kan erg hard gaan , 16Pk plus . en niet eens gek duur .cilinder en kop rond de 225,-
Bijpassende uitlaat is een Top Performances Nardo.
Ik denk dat deze set ook op mijn Runner komt , met 21 MM Polini.
lk zal eens zelfs kijken naar toperformances. 225 is idd niet zo duur.

Piaggio blok kan niet op een firefox gezet worden toch? zonder laswerkzaamheden? of is er in de 20jr iets gemaakt dat dit wel kan?

Vroegah had ik een hebo manston 70cc erop zitten.
Post automatically merged:

Tpr met blauwe top is volgens mij alleen voor piaggio. zie geen minarelli. Wel rood/roze top
 
Last edited:
Schijnt dat die Nardo de beste keus is , als de Demper je niet aanstaat , andere einddemper er op .
C-16 kan , maar voor de beste Top Prestatie`s volgens de echte kenners , is de Nardo de beste keus .
En Roze Top ... 100 GPS is geen Probleem , er zijn er bij die meer dan 125 Km/u haalde .
Post automatically merged:

I,i.g ... weet bijna zeker dat de Blauwe Top op mijn Runner komt ,
 
Last edited:
Hmm ik heb per ongeluk mijn tekst verwijderd. maar wat is dat als ik mijn post toch er een heel andere tekst komt te staan?

tpr is dus zeker een optie
 
Last edited:
Ok .. niet over 1 nacht ijs gaan . maar die Stage6 Streetrace gaat tegen vallen , gezien jou berichten .
Stage6 Streetrace kan die Roze Top niet bijhouden , en Roze Top is Gietijzer waar je voorkeur ligt.
Wellicht dat er nog ander suggesties komen / advies .
Zelf zat ik aan MHR te denken , maar denk niet dat het lang heel blijft .
 
Ok .. niet over 1 nacht ijs gaan . maar die Stage6 Streetrace gaat tegen vallen, gezien jou berichten.
Stage6 Streetrace kan die Roze Top niet geplaatst , en Roze Top is Gietijzer waar je voorkeur ligt.
geef nog andere suggesties komen / advies .
Zelf zat ik aan MHR te denken , maar denk niet dat het lang heel blijft .
Het voordeel is natuurlijk wel dat hij grotendeels onder een zeiltje gaat staan in mijn garage. Ik zal niet veel op rijden. Als ik ergens een biertje gaat doen en niet met de fiets wil pak ik de sym mio van mijn vrouw wel.
mhr zou ook kunnen dus.
 
Met MHR T7 ga je voor het echte werk , hou er rekening dat je gehele SetUp moet voldoen .
Carters Kotteren , Krukas , overbrenging ,Koppeling , Membraan , ontsteking etc etc .
Of een Malossi Rc-One blok , Testa-Rossa dan ben je voor de Set Up 3100,00 kwijt.
Btw... heb je een Koffie weegschaaltje van af 0,01 gram ? zo niet , zal je straks nodig hebben voor het wegen van de Rollen
 
Met MHR T7 ga je voor het echte werk , hou er rekening dat je gehele SetUp moet voldoen .
Carters Kotteren , Krukas , overbrenging ,Koppeling , Membraan , ontsteking etc etc .
Of een Malossi Rc-One blok , Testa-Rossa dan ben je voor de Set Up 3100,00 kwijt.
Btw... heb je een Koffie weegschaaltje van af 0,01 gram ? zo niet , zal je straks nodig hebben voor het wegen van de Rollen
Mhr valt dus af. wel erg veel geld. :)
 
Dat vond ik ook... Daarom ga ik voor de Blauwe Top van Top Performances ..(voor Piaggio - Roze Top voor Minarelli )
Gietijzer ,Middeltoerig , tegen hoogtoerig aan , en best een Dikke Cilinder van 16 Pk plus ... beetje afwerken van de Poorten, en je heb een beest van een Straat Scooter.
Kan Stage6 Streetrace of Malossi Sport niet tegen op .
 
Back
Top