Malaguti Ciak, elektrische start defect.

malaguticiak

New Member
Hallo,

Ik heb al meerdere scooters gehad en mag graag op de scooter naar mijn werk 15km verderop rijden. Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Malaguti Ciak 50cc uit 2013. Ook deze scooter heb ik als projectje/goedkoop vervoertje gekocht (aangezien ik anders nog niet eens in de buurt kom van de km vergoeding). De electrische start heeft nooit gewerkt sind ik hem heb gekocht, ook doet het dashboard en het rechter knipperlicht het niet. De claxon en de linker knippers doen het wel... ik dacht misschien is het een zekering. maar deze ziet er naar mijn (super) technishe oog goed uit. is er iemand die mij misschien op weg kan helpen in welke richting ik de oplossing moet zoeken? of mooier nog de oplossing weet? ik zou toch eigenlijk wel graag electrisch starten en weten hoe hard ik rij. Ik hoor graag.

m.v.g. Malaguti
 

Attachments

  • 20200512_222716.jpg
    20200512_222716.jpg
    272 KB · Views: 2
Advertisement - register to remove this

Persoonlijk denk ik dat het niet hebben van knipperlicht aan één kant en het niet elektrisch starten twee verschillende oorzaken heeft.

Eerst maar even het elektrisch starten.
Werkt je remlicht wel?

Voor wat betreft je knipperlicht, controleer de knipperlicht schakelaar en de gezamelijke draad die vanaf deze schakelaar naar je linker knipperlichten loopt.

Wellicht dat het probleem van de knipperlichten wel in de connector van je linker handvat zit.
 
Sparky, bedankt voor je snelle antwoord!
nee het remlicht werkt niet.

hoe controleer ik de knipperlicht schakelaar? is deze door te meten?
 
Als het remlicht niet werkt, werkt de elektrische start ook niet, dit omdat de spanning voor het remlicht gebruikt wordt om het startrelais aan te sturen.

Kijk de remlichtschakelaars na in beide remhendels.

Verder die knippelichtschakelaar kun je gewoon doormeten met een multimeter op het laagste Ohm-bereik.
 
Het remlicht werkt niet op beide remmen is dat niet gek? of komt het vaker voor dat beide remlichtschakelaars ermee stoppen?

Ben er zojuist achter gekomen dat het dashboard wel degelijk werkt (licht op en de brandstofmeter geeft een waarde) alleen werkt de snelheidsmeter niet.

Ik ga even opzoek naar een kennis met een multimeter. ik doe een update als ik deze heb doorgemeten
 
Het remlicht werkt niet op beide remmen is dat niet gek? of komt het vaker voor dat beide remlichtschakelaars ermee stoppen?

Dat is niet gek, dit komt vaker voor echter gaan ze niet gelijktijdig defect maar de ene na de andere.
Iedereen heeft zijn eigen manier om de scooter te starten, de ene drukt de linker remhendel in de andere de rechter of zelfs allebei.
Als de remschakelaar die je niet gebruikt bij het starten het eerst defect gaat merk je er weinig van en blijft men doorrijden totdat ook de tweede het begeeft.
Als dan de elektrische start dan plots niet meer werkt valt het pas op dat beide remhendels het remlicht niet meer laten branden.

Dit is tenminste mijn verklaring. ;)
 
Back
Top