Magneet-schakelaar-begrenzer maken (de goede versie)

Peugeot_Freak

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Sommige mensen geven veel geld uit aan een begrenzer terwijl je er met weinig kennis voor ongeveer 5 euro zelf ook één kunt maken. En in tegenstelling tot wat sommigen denken is het nog eens erg simpel. Dus aan de slag!

Deze topic gaat over het maken van een magneetbegrenzer.
Deze schakeling heb ik met een maat van me verzonnen en hij werkt zeer goed. Ik heb hem zelf ook in mijn scooter ingebouwd en de politie zal er, denk ik/hoop ik, nooit meer achterkomen. Deze schakeling kost wel wat meer dan 5 euro. Dat komt, omdat een goede magneetschakelaar al snel 25 euries kost. Verder komt er nog een relais bij van ongeveer 5 euro en een aantal speciale condensators. Je kunt rekenen op een bedrag van ongeveer 35 euro, maar .... je hebt dan wel de perfecte begrenzer!!!

Bij het maken van deze begrenzer wordt wel een beetje kennis van elektronica geacht. Je kunt natuurlijk wel simpelere begrenzers gaan maken, maar dan is de kans dat je toch een boete krijgt een stuk groter.

Hoe werkt de begrenzer?
Je zet je contact aan, start je scooter en je scooter rijdt ongeveer 50 km/h (dat ligt eraan hoe je je begrenzer afstelt). à Hij staat dus nog op de begrenzer, die je bijvoorbeeld achter één van je kappen kunt plaatsen.
Dan pak je een magneet en haal je die magneet over je kap waar je begrenzer zit. De schakelaar springt nu over en haalt de begrenzing van je scooter af --> je rijdt nu de maximale snelheid die je scooter kan halen (bijvoorbeeld 90 km/h).
Dan wordt je na een tijdje rijden door een politie aangehouden en vraagt hij of je meekomt naar de rollerbank. Om goed te kunnen verstaan wat hij zegt, zet je voor het gemak even je contact uit. Daarna loop je met de scooter aan je hand mee naar de rollerbank. De politieagent zet je scooter op de rollerbank en gaat erop zitten à hij start je scooter. Op het moment dat hij je contact omdraait, springt je begrenzer aan (de politieagent zet dus eigenlijk jouw begrenzer aan zonder dat hij het zelf in de gaten heeft)!
De agent geeft nu vol gas, nadat hij de koelslangen op je scooter heeft aangesloten. Hij kijkt op de vermogenmeter en hij ziet dat je scooter ‘netjes origineel’ rijdt. De agent is blij en jij ook.

Hoe maak je de begrenzer?

Benodigdheden:
*12 Volt magneetsensor (25,-)
*12 Volt relais (5,-)
*Een stuk of 5 ELCO's, dat zijn elektrolytische condensators (3,-)
*Maximaal een meter koperdraad (1,-)
*2 Kroonsteentjes (1,-)
*Bizon-tix/kit
*Silicone-kit
*Striptang of andere knijptang
*Soldeerbout + -tin
*Spanningsmeter
*(zwarte) Tape

Eerst nog even een link naar de foto van de schakeling voor de duidelijkheid:

http://www.scooter-freaks.nl/persoscoots/image.php?type=foto&id=12607_3

Stap 1:
Je verwijdert eerst de kappen die in de weg zitten bij het aansluiten van de begrenzer. Dus de kappen die bij je CDI zitten en de kappen waar je je magneetsensor wilt plaatsen.

Stap 2:
Zoek de signaaldraad van je scooter op. Dit is de draad die van je ontsteking naar je cdi loopt.
Vanuit je ontsteking gaat er een signaal naar je CDI die zegt hoeveel toeren je motor draait en waarneer en vooral hoe vaak hij moet ontsteken/vonken.
Als je tussen deze draad (de signaaldraad) iets zet dat soms een signaal weghaalt, remt de motor af en loopt hij niet zo snel meer.
Op deze draad komt dus de begrenzer te staan die soms dat signaaltje wegneemt.
De signaaldraad is bij ieder scooter anders:

SCOOTER SIGANAALDRAAD MINDRAAD

Aprillia wit zwart
Honda geel/blauw groen
Malaguti rood wit
Peugeot geel/blauw groen
Puch rood wit
Vespa rood wit
Yamaha wit zwart

Wanneer je de signaaldraad gevonden hebt, knip je deze door. De uiteinden van deze draden strip je nu met een striptang of een andere tang waarmee dat gemakkelijk lukt.
Tussen deze 2 draden zet je een kroonsteentje + een extra draad die naar je begrenzer gaat lopen.

Stap 3:
Nu gaan we de schakeling maken.
Je hebt een relais gekocht. Dit relais heeft 2x4 contactpunten.
Daarvan staan er 2x3 contactpunten in een blok en een stukje daarnaast heb je nog 2 contactpunten (zie foto van de link). Deze 2 contactpunten zijn de hoofdcontactpunten: de plus en de min.
Op de plus van het relais komt de schakeldraad van de magneetsensor te staan. De plus van de magneetsensor wordt weer aangesloten op de plus van de accu en de min van de sensor wordt op de mindraad van je scooter aangesloten (voor de kleur van die draad zie bovenstaand schema).
Dan soldeer je aan het andere hoofdcontactpunt, de min van het relais, een draadje dat naar de mindraad van je scooter loopt.
Ps. Het maakt meestal niet uit welk hoofdcontactpunt van de 2 je als plus en welke je als de min pakt, bij sommige relais is dit wel noodzakelijk!

De andere 6 contactpunten zijn de schakelcontactpunten.
Als je over de magneetsensor een magneet haalt, dan zal er een klein stroompje gaan lopen naar het relais. Met dit stroompje springt er een schakelaartje over in het relais. Je hebt dus 2x3 schakelcontacten. Je moet elk blok van 3 contactpunten even los van elkaar beschouwen. Op het middelste contact van de 3 komt de min van de accu te staan, die dus stroom levert aan het relais. Als er geen stroom op het hoofdcontactpunt van het relais staat, dan kan loopt de stroom van de accu naar het middelste contact naar bijvoorbeeld het rechtse contact (dat ligt eraan hoe je relais geschakeld staat --> dit kun je zien wanneer je het relais even aandachtig bekijkt).
Wanneer je wel spanning op het hoofdcontactpunt van het relais zet, dan loopt er een stroom van de accu naar het andere contact, in dit geval dus het linkse contact.
Op het linkse contact sluit je dan weer een draadje aan die loopt naar het hoofdcontact van het relais, dit doen we omdat, wanneer je een magneetje over kap met de schakelaar haalt, er maar een heel klein stroompje loopt naar het relais, dus zal het relais ook maar heel even overschakelen. Dat kleine stroompje zorgt er dus voor dat maar de schakelaar maar heel even open gaat en er weer een grote stroom van je accu naar het linkse contact van het relais kan gaan lopen --> die stroom loopt opnieuw naar het hoofdcontact van het relais en zorgt ervoor dat de schakelaar opnieuw overschakelt, zodat de schakelaar continue op het linkse contactpunt blijft staan!!! (zie schakeling link)
Het hele kleine stroompje dat van de magneetschakelaar op je relais komt te staan, wordt nu dus over genomen door een grote stroom die van je accu komt. En die grote stroom van je accu kan alleen maar gaan lopen, wanneer het relais heel even overgeschakeld wordt. Maar... je wilt dat je begrenzer alleen aangaat wanneer je je contact aanzet, dus moet je de plus pakken die afkomstig is van de plus van je contact. Dit zal ook bij elke scooter een andere kleur zijn, maar dit kun je doormeten met een spanningsmeter. Hierbij meet je de spanning tussen verschillende draden die van je contact afkomen en de min
(zie bovenstaand schema) van je scooter. Dit doe je dus wanneer je contact aanstaat. Als je spanningsmeter 12 volt aangeeft, dan heb je de juiste draad te pakken.
Je hebt nu de juiste draad gevonden --> deze draad kun je doorknippen en er een kroonsteentje tussen zetten, net als bij de signaaldraad. Maar je kunt ook een stukje van die draad strippen en er het draadje aan solderen dat naar de plus van je relais loopt.

Met 1 van de 3 contactpunten wordt dus helemaal niets gedaan!
Je zou eventueel hierop een ledje kunnen aansluiten die aanstaat wanneer je scooter begrenst is, dus wanneer de politie met je scooter op de rollerbank staat en dat is niet echt verstandig, want dan gaat de politie vast denken: waarom brandt dan lampje nu ineens??? Je kunt wel een ledje op je linkse contact aansluiten, dus dan gaat het ledje uit wanneer de politie je scooter op de rollerbank zet! Dit ledje kun je dus beschouwen als een controlelampje dat je schakeling goed werkt.

Oké, dit was het eerste blok van de 3 contactpunten.
Nu ga ik het 2e blok van de 3 contactpunten uitleggen:
Het 2e blok schakelt hetzelfde als het eerste blok, dus als je een magneet voor je schakelaar houdt, dan schakelt het relais over op het linkse contact, dit gebeurt dus ook bij het 2e blok van de 3 contactpunten!!!
Op dit blok moet de uiteindelijke begrenzer aangesloten worden: de elektrolytische condensator (ELCO) die signalen wegneemt van je CDI.
De ELCO wordt in uF uitgedrukt --> micro Farad.
De grootte van de ELCO bepaald de snelheid van je scooter wanneer hij begrenst is. Ik zou een aantal ELCO's kopen tussen de 50 en de 150 uF.

Als je een magneetje voor je schakelaar houdt dan moet je begrenzer uit gaan en wil je dus bijvoorbeeld 90 km/h rijden.
Er loopt nu stroom van het middelste contact van je accu, naar het linkse contact (zoals je weet). Je stroomkring moet verbroken worden, dus sluit je de ELCO op het rechtse contact van de 3 aan en het draadje, dat je aan de signaaldraad gesoldeerd hebt, aan het middelste contact. Dat aansluiten van die draadjes op de contactpunten kun je het beste doen door het te solderen.
Wanneer je je magneet voor je schakelaar houd, dan loopt er dus géén stroom van de signaaldraad naar de ELCO (de begrenzer), dus kan er ook géén stroom worden weggenomen van het CDI en is je scooter dus onbegrensd --> je scooter rijdt max. snelheid. Wanneer je je contact uitzet en weer aan, dan loopt er een stroom van je accu naar het rechtse contact, waarop je begrenzer is aangesloten en worden er dus wél stroompjes van CDI weggenomen en rijdt je scooter maar 50 km/h!!!

Bij het aansluiten van de ELCO moet je er wel op letten welke kant de plus is en welke kant de min is --> dat staat altijd op de ELCO! De ELCO kun je het beste weer solderen.

De begrenzer bestaat dus eigenlijk maar uit 2 delen: het schakeldeel en de begrenzer zelf. Het relais met de magneetschakelaar is dus het schakeldeel en de ELCO is de begrenzer.

Het schakeldeel kan dus vele malen simpeler met bijvoorbeeld een drukschakelaar of andere schakelaar die de stroomkring kan onderbreken.

Bij het solderen kun je het beste eerst op beide draden een laagje soldeertin leggen, dan laat je het een beetje drogen en vervolgens hou je ze tegen elkaar aan en houd je er je soldeerbout even tegenaan, zodat de 2 draden samensmelten. Nu heb je een zeer sterke verbinding tussen de 2 draden.

Stap 4:
Dit is de laatste stap.
Je gaat nu alles monteren. Je zorgt dat alle draden op de juiste lengte gemaakt zijn en je zorgt dat alles op de juiste manier gesoldeerd is. Dan plak je de magneetsensor tegen je kap aan met bizontix/kit. Hierbij smeer je eerst je kap in met bizontix en daarna de schakelaar. Je laat het dan allebei ongeveer 10 minuten drogen en plak je de schakelaar tegen de kap aan. Je moet er dus niet opnieuw bizontix bijsmeren! De schakelaar zit nu muurvast aan je kap geplakt. Dan doe je dit hetzelfde met het relais. Wanneer de schakelaar en het relais aan de kap vastzitten, pak je de siliconekit. Hiermee smeer je de zijkanten van de schakelaar en het relais goed in, zodat hij zeker te weten goed vast zit. Het is erg belangrijk dat er géén water bij het relais komt, omdat hij anders kortsluiting maakt, dus smeer je voor de zekerheid heel het relais vol met siliconekit, waarbij je er goed op let dat de contactpunten niet bloot liggen. Deze siliconekit moet je zeer goed laten drogen voordat je gaat rijden. De siliconekit zal een soort rubber worden dat je kunt induwen. Dit is erg waterdichte lijm.
De ELCO heb je nu ook goed vast gesoldeerd en tape je goed in, zodat het op een gewoon draadje lijkt voor de politie. Alle andere draden probeer je ook zo goed mogelijk in te tapen met liefst zwarte tape.
Wanneer je dit hebt gedaan ben je eigenlijk klaar met de begrenzer. Nu alleen nog even testen: Je houdt er een magneetje voor en als het goed is, hoor je de relais overschakelen, zo niet, dan zit er iets niet goed!

Ik ga ervan uit dat het allemaal goed gelukt is --> nu zet je je kappen er weer terug op en ... je kunt weer rijden met een gerust hart zonder, door de politie, gepakt te kunnen worden!!!
 
Advertisement - register to remove this

Back
Top