Mag een fietsbel ipv een claxon voor keuring?

Gaaplaepel

New Member
Ik heb een Sfera 50 uit 1992, en mijn claxon werkt niet altijd. Maar mag een fietsbel ook ipv claxon? Ik vind hier niet al te duidelijk antwoord op dus misschien weet iemand hier het. Ik heb ook een hele kleine speling in t achterwiel, is dat toegestaan voor de keuring?
 
Advertisement - register to remove this

Als er origineel een claxon op zit moet deze werken. Een fietsbel gaat niet lukken. Speling op delen wordt zover ik weet ook altijd naar gekeken. Is de speling zijwaarts of in de draairichting. Vergeet de spiegels en knipperlichten niet.
 
Nope mag niet op een brommervariant!
Bij sommige snorfiets brommers is het wel toegestaan, maar zoals collega boven al aangeeft is het afhankelijk van hoe de betreffende scooter uit de fabriek gekomen is.
Als er origineel een claxon op zit moet deze werken
Dit klopt inderdaad... Is belangrijk.
Richtingaanwijzers zullen er ook wel opzitten maar is echter niet verplicht om deze te gebruiken!
Jij als bestuurder zijnde is wel wettelijk verplicht om duidelijk richting aan te geven d.m.v. div. signalen.

1 linker spiegel is eigenlijk pas verplicht vanaf bouwjaar 2006, dus daar heb je geen last van.
V.w.b. de keuring moet natuurlijk wel alles goed werken zoals het vanuit de fabriek op de Europese markt gebracht is.
Speling in het achterwiel lijkt me het minste van het verhaal, tenzij het zo erg is dat de verkeersveiligheid voor jezelf en medelanders in het geding is.
Het kan echter wel een aandachtspunt zijn voor de keurmeesters in deze!
 
Als er origineel een claxon op zit moet deze werken. Een fietsbel gaat niet lukken. Speling op delen wordt zover ik weet ook altijd naar gekeken. Is de speling zijwaarts of in de draairichting. Vergeet de spiegels en knipperlichten niet.
In Artikel 5.6.71 van de Wet staat dit:

Bromfietsen moeten voorzien van een goed werkende bel of goede werkende hoorn met vaste toonhoogte.

En de speling is echt minimaal, zijwaarts. Uiteraard werkt alle electra voor de rest en de spiegels zet ik gwn voor de zekerheid erop.
 
Ja pff, kan best hoor maar wellicht is er een ander iets van kracht/actief geworden aangezien dit uit de jaren 90 dateert!
Volgens een bevriende diender is het als volgt:

Bij de wet is het geregeld dan men een werkende claxon in/op een motorvoertuig moet hebben en moet werken, net zoals een bel op een fiets verplicht is. Rijd je zonder een (werkende) claxon kan het zijn dat je je beboet wordt wanneer je staande gehouden wordt door de politie. De boete bedraagt € 95.

De term/type snor en/of bromfietsen is van een heel andere categorie als de snor en/of bromscooters van tegenwoordig!
 
Back
Top