Mag dit wel? dringend!!!

UFF24

Well-Known Member
Ik weet niet waar te beginnen.

Ik ben 17 jaar en rij al een jaar rond op een best zwaar opgedreven scooter. Het is een a-klasse (25km/u) en hij rijdt 80km/u.

Ik wist de gevolgen maar ja, je kent het. Je bent jong en je wilt weten hoe het werkt.

Ik wist de gevolgen en de risico's.



Nu ben ik een uurtje geleden aangehouden door de politie.

Nu niet op zo maar een manier.

Ik en een vriend stonden aan de kerk van Merksplas met onze brommers. Op een parkeerplaats, op de stoep en wij zaten op een bankje naast de brommers.

Toen draaide ineens de politie de parking op en stapte uit. wij zijn uiteraard heel beleefd gebleven. ze vroegen onze papieren en we werkten gewoon mee.Toen vroeg de agent aan mij: "hoe snel gaat hij". Nu volgens mij mag hij dit zo niet op deze manier vragen. Hierop heb ik geantwoord: "hij rijdt iets sneller dan normaal, ik sleutel er graag aan". Toen zei de agent: "ja dat zie ik" en hij vroeg "maar zeg is hoe hard hij echt gaat. heb je een idee?". Hierop heb ik heel eerlijk geantwoord en zei: "75 km/u als ik gewoon normaal (rechtopzittend) rij". Toen hebben ze hem op de rollen gezet met 80km/u en daarna moest ik erop zitten en kwam hij (zoals ik eerlijk had gezegd) uit op 75km/u.

Ik heb gewoon goed mee gewerkt, ik heb zelfs nog geholpen toen de politieman een beetje aan het sukkelen was met de rollebank.

Terwijl de andere agent iets aan het doen was vroeg ik aan de ene agent heel vriendelijk: "zou ik misschien mogen vragen wat de reden was dat jullie gekomen zijn, want wij staan hier gewoon stil op de stoep, we vallen niemand lastig, we maken geen overlast.". ik zei ook zo op mijn vriendelijkste manier van: "ja volgens de rijschool is dit een openbare plaats en geen openbaren weg, Ik heb verstaan van de rijschool dat hier geen verkeersregels gelden, dat ik hier zelfs gewoon met een 1300cc motor mag staan). Hierop zei de agent: "Dit is een openbare parking dus ook openbare weg waar jullie je gewoon aan de regels moeten houden"


(Onze brommers lagen stil en stonden op de stoep naast de parking.)


(Wij zijn allemaal heel beleeft en heel eerlijk gebleven en de agenten waren ook heel vriendelijk. toen ik mijn brommer leeg haalde scheen zelfs een politieagent nog even met zijn licht in het bakje zodat ik alles goed kon zien)


Nu hebben ze hem op de rollen gezet en werd hij gesleept door een takelwagen en gaat de rechter beslissen wat mij straf wordt.


Nu is mijn vraag. hadden zij inderdaad het recht om mijn brommer op de rollen te zetten terwijl hij op de stoep met een stille motor staat en wij verder geen overlast maken.

deze maandag om 21u moet ik naar het politiebureau om een verklaring af te leggen en ik wil dit echt tot de bodem uit zoeken.

Ik ga deze nacht ook niet slapen voor ik wat meer teweten ben gekomen want ik ben er van overtuigd dat ik daar gewoon mag staan om een stilliggende brommer, ookal is die opgedreven. want ze hebben met niet zien rijden. ze reden gewoon toevallig voorbij dus er heeft ook nietmand melding gedaan of iets. we waren gewoon op de verkeerde plaats op de verkeerde tijd.


Alvast bedankt

Nick
 
Advertisement - register to remove this

"Ik ben 17 jaar en rij al een jaar rond op een best zwaar opgedreven scooter. Het is een a-klasse (25km/u) en hij rijdt 80km/u"


Je rijdt 80km/h zonder helm op je schedel? Ik denk dat je van geluk mag spreken dat dit al een jaar goed is gegaan. Wanneer je met die snelheid ergens voor uit moet wijken en je raakt in de slip, kan je zelf wel bedenken hoe dat afloopt.
 
Bij ons in belgie is een helm ook verplicht op een a klasse. Uiteraard draag ik een helm. Sterker nog. Mijn helm is geen brommerhelmpje maar echt een fatsoenlijke MOTOR helm.

Maar dit is niet echt antwoordt op de dringende vraag.
Mag de pokitie mij op de rollen zetten als ik let een stilliggende motor op de stoep sta en als ze mij niet hebben zien rijden
 
Ik weet niet de wet in Belgie , maar in Nederland mogen Agenten dat niet doen .

Je mag in nederland zelfs met een Crossmotor aan de hand / lopend naar de Motorzaak / Crosterrein / wasstraat... what ever , zonder rijbewijs... mits de Motor niet draaid.
 
@bruteforce

Dit is onjuist:

WAM Artikel 30

1. Hij, die als bezitter, dan wel als degene aan wie het kenteken is opgegeven, dan wel als houder in de zin van artikel 2, tweede lid, een motorrijtuig op een weg doet rijden of laat staan of toelaat dat daarmede op een weg wordt gereden of gestaan, of buiten een weg met een motorrijtuig deelneemt of toelaat dat daarmede wordt deelgenomen aan het verkeer op een terrein zonder dat hij voor dat motorrijtuig een verzekering overeenkomstig deze wet heeft gesloten en in stand gehouden, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Met andere woorden: wanneer je geen rijbewijs hebt voldoe je niet aan de eisen om het voertuig te besturen en kan je dus geen verzekering afsluiten. Dit is dus niet toegestaan en valt onder het onverzekerd besturen van een gemotoriseerd voertuig op de openbare weg. (Ongeacht de motor draait of niet.) Dit wordt doorgaans bestraft met een fikse geldboete.

Ontopic:

Zelfs in het geval de agent jou daar niet had mogen staande houden, feit blijft dat je op een opgevoerde scooter rijdt die de maximum constructiesnelheid met zo'n 50 km/u overschrijdt. Naast het feit dat eventueel door jou veroorzaakte schade niet vergoedt zal worden door de verzekering mag dit gewoon niet en zal de rechter jouw straf daar op baseren.

Wanneer je dit aanvecht bij de rechter maak je geen schijn van kans, bespaar jezelf de tijd en moeite.
 
Nou Vanoss
Ik vind wat jij zegt een beetje raar en tegenstrijdig van wat ik allemaal gehoord heb.
Volgens de rijschool mag ik gewoon op mijn 12 jaar bv met een 1300cc motor over straat lopen, zolang deze maar niet draait.
 
Nou UFF24,

Dat is niet uit mijn duim gezogen, dit is wettelijk vastgelegd in de WAM ofwel: Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.

Maar als je dit niet van mij aan wil nemen, prima. Ik hoor graag hoe je na het uitgeven van honderden euro's aan een advocaat en het houden van je overdachte en overtrokken betoog volledig onderuitgehaald wordt door de rechter die je zonder morren alsnog de straf geeft die je verdient.
 
Ik heb niet gezegd dat ik ga tegenspreken. En dat van die geldboete geloof ik maar al te goed. Maar ik geloof niet dat ze mij op deze plek in deze situatie mij op de rollen mogen zetten.
De agenten hebben letterlijk aan mij gevraagt: "hoe snel gaat hij". Ook dat mogen ze op die manier officieel niet vragen omdat ze je dan uitdagen om te liegen.
 
Bij wie wil je dan je gelijk halen? Het is een principekwestie, misschien sta je wat betreft het aanspreken in je recht, echter geeft de rechter niets om principes maar kijkt naar de feiten die naar voren gekomen zijn uit de test op de rollerbank. Dit gaat om een snelheidsoverschrijding en onverzekerd rondrijden.

In de praktijk zal de rechter een straf opleggen voor de snelheid en het kentekenbewijs invorderen. Om de scooter dan weer straat legaal te maken zal je hem in originele staat moeten terugbrengen en opnieuw laten keuren bij het RDW.

Stel je dient een bezwaarschrift in, duurt het alleen maar langer voordat je je scooter weer terug hebt en de rechter zal je toch niet in het gelijk stellen.
 
@bruteforce

feit blijft dat je op een opgevoerde scooter rijdt die de maximum constructiesnelheid met zo'n 50 km/u overschrijdt. .
Hij reed niet.

Ik weet dat je in Nederland als boeteomschrijving iets van "rijden op een bromfiets die de constructiesnelheid overschrijdt met ...... km/u tot .... km/u.". Als je stilstaat, met je contact uit, sleutels in je zak, niet eens op je brommer/scooter zittend, dan vind ik niet dat die boete terecht is.
Zelf heb ik hem ook een keer gehad, terwijl ik ermee liep. Hierop heb ik bezwaard gemaakt wat werd afgewezen, daarna in hoger beroep en het boetebedrag teruggekregen.

Ik wil ermee zeggen, bezwaar maken is gratis en niet heel veel werk. :)
 
bedankt. We hebben een paar argumenten waarop we bezwaar kunnen maken.
Nu is dit mijn eerste keer dat ik met de politie in aanraking kom en ook mijn ouders hebben er niet veel ervaring mee.
Hoe kun je een bezwaar indienen en hoe kan je dit het beste aanpakken?
 
Hey ik ben Shaquille ik rij een yamaha jog 3kj me specs zijn
Mhr1 vario
Oko 21 carburetor
Malossi manufolf
Koso membraan met malossi 0,35 plaatjes
Gele veertjes met standaard 2 schoen clutch
Malossi special belt
En een cylinder boring van 45mm
Wat voor pijp zou beter zijn voor mijn setup een Yasuni R of een C16?
 
bedankt. We hebben een paar argumenten waarop we bezwaar kunnen maken.
Nu is dit mijn eerste keer dat ik met de politie in aanraking kom en ook mijn ouders hebben er niet veel ervaring mee.
Hoe kun je een bezwaar indienen en hoe kan je dit het beste aanpakken?
Je zal even moeten wachten tot je de beschikking binnen hebt. Hierop staat een adres waar je je bezwaarschrift naar toe kan sturen. Schrijf een nette brief met waarom jij vind dat de beschikking onterecht is. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden op internet.
Je bezwaar zal waarschijnlijk ongegrond worden verklaard, je kan dan in hoger beroep gaan. Dan wordt er (hier in Nederland) wel serieus naar gekeken.
 
Back
Top