Maakt Sym motorblokjes voor Peugeot?

Sparky

Well-Known Member
Gisteren heeft mijn zoon zijn nieuwe Sym Orbit III Euro 4 gekregen.
Vandaag heb ik uit nieuwsgierigheid eens gekeken welk blokje hieronder ligt.
Het blijkt een XS1P37QMA-2A blokje te zijn, dit blokje wordt geproduceerd door De Xiamen Shaxing motorcycle company.
Deze fabriek produceert dus scooters van het merk SYM.

Verder keek ik even op het internet welke onderdelen hier allemaal voor te krijgen zijn en tot mijn verbazing zag ik dat diverse modellen van de Peugeot Speedfight 4 en 1 model van de Peugeot Tweet, uitgerust zijn met ditzelfde motorblok.

Zijn er nog meer merken/modellen voorzien van ditzelfde blok?
Kan mij iemand vertellen of dit blokje gebruik maakt van een varioring, een bus met opstaande rand of helemaal niks van dit alles?
 
Advertisement - register to remove this

Peugeot speedfight heeft een varioplaat volgensmij. Een vivacity in ieder geval wel en die hebben hetzelfde 2t blok

Volgens mij lees je compleet niet wat er staat..

Het gaat hier om het sym 4t motorblok met de 6 deukjes in het carter deksel.



Volgens mij produceert peugeot deze blokken niet zelf.. Maar worden kant en klaar geleverd uit de fabrieken van Xiamen Shaxing of word dit geimporteerd vanuit SYM zelf. Het blok is overigens wel ontworpen in de samenwerking met Sym en peugeot. Dus hun hebben beiden er een licentie op.

Het schijnt wel een erg degelijk blok te zijn. Misschien zelfs nog een klasse hoger dan die van kymco.. Maar kwa opvoer onderdelen is er amper iets voor te krijgen.. Het nadeel is vooral dat het krukas gat waar de cilinder erop komt express zo klein is gemaakt zodat er geen grotere cilinders geplaatst kan worden.. En dit is niet groter te maken omdat het zo ontworpen is dat de gaten van de cilinder taps heel dicht bij het gat is geplaatst. Dus je hebt amper vlees om iets weg te kunnen frezen.

Maar kwa standaard is het een best goed blok.

Volgens mij gebruikt dat blok een begrensde vario bus. En is begrensd op de cdi.

Zo ver ik weet gebruikt alleen sym en peugeot dat blok..

Peugeot:

New vivacity 4t
Speedfight 3 4t
Speedfight 4 4t.

Vclic, kisbee, en django gebruiken het 139QMB-E of het nieuwere 139QMB-J blok.

Sym:

Fiddle 2s
Fiddle III
Crox
Tweet
Symphony
 
Hallo Eurokit,

Bedankt voor de info, fijn te horen dat het blokje wel ok is.

Wat ik heb begrepen heeft dit blok geen CDI maar een elektronisch gestuurde carburateur en deze unit heet anders maar ik kom niet zo snel op de naam, buiten de ontsteking regelt deze unit ook nog het brandstof mengsel.
Hier zit ongetwijfelt ook een begrenzer in, op toerental.

Ik ben er niet op uit om deze brommer op te voeren want ik ben van mening dat je deze zaken zo origineel mogelijk moet laten om er zo lang mogelijk plezier van te hebben.

Een betrouwbare scooter vind ik belangrijker dan een snelle scooter waar je niet op kunt vertrouwen, hier op het forum vind je er genoeg die verprutst zijn.

Echter een varioring of bus met opstaande rand zie ik meer als het vernachelen van de efficientie van de motor en doet men alleen om aan de "stomme" regeltjes te voldoen die gelden om een brommer uberhaupt goedgekeurd te krijgen voor de Nederlandse/Belgische markt.

50 kmpu op gps zou wel leuk zijn voor de toekomst nadat de scooter is ingereden.

Op het leverformulier stond dat de eerste beurt al is bij 500km en dat vervolgens een service interval geldt van 2000 km.

Vooral dit laatste vind ik toch wel overdreven weinig.
Mijn vorige Kymco had een service interval van 3000 km en dit vond ik al weinig.

Vooral als je dat vergelijkt met mijn Vespa GTS300 Classic, hier is de service interval 5000km.
 
Euro 2 is gewoon normale cvk carburateur, euro 3 en 4 zijn ECS. Nieuwe type cdi is ECU.

De eerste 250 of 500km is van zeer belang.

Weet dat piaggio een service interval heeft van 4000 km.. Dus het ontloopt elkaar niet heel veel.
 
Back
Top