Maakt een cdi verschil?

njilrem

New Member
Ik heb net een 80cc malossi cilinder + een naruku nokkenas op mijn scooter. De scooter moet nog ingereden worden. Een vriend van mij heeft precies hetzelfde gemonteerd alleen al 150 km heeft hij er al mee gereden. Nu trekt hij mij er volledig uit, ik vroeg me af waar dit aan ligt. We hebben dezelfde gram rollen en hij heeft 78 sproeier en ik 82. Kan het aan de cdi liggen? Want hij heeft wel een andere. Ik heb momenteel deze: https://www.zandri.nl/cdi-unit-afst...-Yl1_RrVqOiW52UqkhSNYqTCjxYRrkVhoCUakQAvD_BwE

Welke cdi zou ik moeten kopen als het aan de cdi ligt? Liefst met begrenzer.
 
Advertisement - register to remove this

Natuurlijk kan het daar aan liggen.(kan aan veel dingen liggen.) Op die CDI staan geprogrammeerde kenvelden waarbij sommige CDI's agressiever staan geprogrammeerd dan andere. Wissel ze lekker om dan heb je je antwoord. ;)
 
Kan aan werkelijk alles liggen, ontsteking (waarvan cdi onderdeel van is), overbrenging (denk aan slippende snaar), valse lucht, afstelling in het mengsel.
 
Kan aan werkelijk alles liggen, ontsteking (waarvan cdi onderdeel van is), overbrenging (denk aan slippende snaar), valse lucht, afstelling in het mengsel.
Het rare is voor de 80cc liep die nog 70 en nu trekt die hem bijna niet verder dan 60.
 
Ik heb net een 80cc malossi cilinder + een naruku nokkenas op mijn scooter. De scooter moet nog ingereden worden. Een vriend van mij heeft precies hetzelfde gemonteerd alleen al 150 km heeft hij er al mee gereden. Nu trekt hij mij er volledig uit, ik vroeg me af waar dit aan ligt. We hebben dezelfde gram rollen en hij heeft 78 sproeier en ik 82. Kan het aan de cdi liggen? Want hij heeft wel een andere. Ik heb momenteel deze: https://www.zandri.nl/cdi-unit-afst...-Yl1_RrVqOiW52UqkhSNYqTCjxYRrkVhoCUakQAvD_BwE

Welke cdi zou ik moeten kopen als het aan de cdi ligt? Liefst met begrenzer.

sproeier is te groot. Bij 82 gaat de motor slomer draaien, raad je aan om naar 80 te gaan.

Een andere cdi heeft een snellere timing. ligt eraan welke je onder zet.
 
sproeier is te groot. Bij 82 gaat de motor slomer draaien, raad je aan om naar 80 te gaan.

Een andere cdi heeft een snellere timing. ligt eraan welke je onder zet.
Ik had 82 en ze hebben er zelfs een grotere in gedaan volgensmij. Zal ff een 80 erin zetten.
Post automatically merged:

sproeier is te groot. Bij 82 gaat de motor slomer draaien, raad je aan om naar 80 te gaan.

Een andere cdi heeft een snellere timing. ligt eraan welke je onder zet.
Een snellere timing, wat is het nut daarvan? Gaat het verbrandingsproces dan sneller?
 
Last edited:
Als je eerder vonkt dan is de zuiger nog hoger in de cilinder. De drukopbouw is dan een stuk sneller en de uiteindelijke drukpiek is dan ook hoger. Hierdoor word je zuiger harder naar beneden gedrukt en daarmee word jouw achterwiel ook sneller rond gegooid.

Kijkt maar eens filmpjes van het 4 takt proces. Dan word het wel duidelijk. Inlaat compressie arbeid uitlaat.
 
Back
Top