'Maak schroot van racescooter'

'Maak schroot van racescooter'

door Edwin Timmer
DEN HAAG - Asociaal scootertuig hangt hogere boetes en een snellere inbeslagname van hun opgevoerde machines boven het hoofd. Een plan daartoe van PvdA-Kamerlid Dijksma kan op ruime steun rekenen in de Tweede Kamer.
Scooter_780037d.jpg

"De verkeersveiligheid is in gevaar," waarschuwt de sociaaldemocrate. "Er rijden te veel scooters rond die flink zijn opgevoerd. Oook slaat de schrik je om het hart van de risico's die sommige bestuurders nemen. Kinderen op straat weten soms amper te ontsnappen."
De ministers Schultz van Haegen (Infrastructuur) en Opstelten (Veiligheid) moeten van Dijksma een 'scherper lik-op-stukbeleid' voeren, waarvoor zij in elk geval steun vindt bij de regerings- en gedoogpartijen VVD, PVV en CDA. "Ik wil dat de politie overtredingen door scooters strenger straft. Verhoog de boetes, en neem opgevoerde machines eerder in beslag," zegt Dijksma.
Twee keer fout
Net als bij jonge automobilisten wil de PvdA voor scooterjeugd een principe van 'twee keer fout, einde verhaal' invoeren. "Sinds maart is er een praktijkexamen voor bromfiets en scooter. Dat vergemakkelijkt de inbeslagname en rijontzegging aanzienlijk," aldus Dijksma.
Verder wil de sociaaldemocrate het eenvoudiger maken voor gemeenten om winkelgebieden tot verboden gebied te verklaren voor scooters. Ook wil ze de langzame scooters - met een blauw plaatje 7 van het fietspad verbannen. Dijksma reageert mede op de talloze lezers die in De Telegraaf klaagden over de herrie en de overlast van scooterjeugd.
'Verschroten die apparaten'
VVD-Kamerlid Aptroot omarmt snellere inbeslagnames van opgevoerde scooters, zoals Dijksma voorstelt. "Helemaal mee eens. Als het echt te gek wordt, gewoon verschroten die apparaten. Maak er maar een pakketje van", zegt de liberaal.
Ook PVV-Kamerlid Sharpe kan zich voorstellen dat het prettiger is om scooters te weigeren in sommige winkelstraten. CDA-Kamerlid De Rouwe vindt het lik-op-stukbeleid "prima". Dijksma: "Ik wil hiermee het gebruik van scooters niet ontmoedigen. Er is niks mis met die soms prachtige machines, zolang je je maar aan de verkeersregels houdt."




Gekopieert van telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8075402/___Maak_schroot_van_racescooter___.html?sn=binnenland

Lang leven het nieuwe kut kabinet
 
Advertisement - register to remove this

wat wel zou kunnen is gewoon met 15 jaar op de scooter , en wel eerst rijlessen , daarnaast 25/30 km/u en MET helm , daarna met 16 op een onbegrensde bromfiets , daarna een rijbewijs/cursus halen met maximaal 125cc en dan op de openbare weg (niet op de snelweg en autoweg) en daarna met 18 25kw en daarna met 21 op een "dikke brommer" ..

en een strengere handhaving hiervan..

dat is goed voor de ervaring in het verkeer , met het voertuig en bovendien goed voor de handel en minder slopers op de weg omdat ze sneller worden ingeruild.

zo bouw je het ook beter op..

In duitsland zijn ze nog veel strenger , daar moet alles volgens de TUV norm zijn , zo moet een snorfiets dus niet te snel gaan , komen ze je tegen dat ie te snel loopt word meteen je kenteken ingenomen , je rijbewijs krijgt weer punten erbij en bovendien moet je dan je scooter geheel origineel maken en dit laten keurenbij de TUV..

De controles hier in Nederland zijn gewoon lukraak dus niet echt effectief en iemand die een ongeluk krijgt en/of veroorzaakt word vrijwel niet onderzocht , ik heb meer dan genoeg mensen gezien die vaker ongelukken hadden , opgevoerd of niet , terwijl er zat waren met Manston en evo setups die nooit wat hadden!!

en hierbij kom ik dus terug op mongolen in het verkeer , want dat zijn het IMO , mensen die gewoon niet nadenken en zomaar wat raak rijden , DIE moet je aanpakken..

zoals mensen die niet afremmen voor zijstraten (voorrang of niet) , mensen die zonder uitlaat rijden , door rood rijden , niet goed achterom en rondom kijken etc. etc..

Maar in de autowereld zie je het ook , dezelfde "mongolen" die even in een week afrijden en hetzelfde verhaal van de brommerhufters rijden nu in de auto , wat nog VEEL gevaarlijker is ook!! in een week autorijbewijs halen moeten ze imo verbieden , omdat wat je in zo'n korte tijd moet leren onthoud je echt niet , het kan immers nooit tot je doordringen in zo'n korte tijd...

en je rijbewijs halen is niet moeilijk , alleen om daarna ook normaal te rijden schijnt tegen te vallen :rolleyes:
 
Last edited:
in nederland hebben ze het op alle scooterrijders gemunt. XD tenminste hier wel.

wou al zeggen, ik rijd op me aeroxje, met buitenkant alles optisch niet origineel, en een standaard uitlaat, heb nergens last van. Ze kijken gewoon naar je uitlaat hier.
 
Eerst is die fietsers naar 1 rijstrook , de rechtse. Het duurt 10min langer om thuis te komen door fietsers die het hele fietspad gebruiken , daarbij is dit ook levensgevaarlijk . Ik heb ooit zo hard moeten remmen dat mijn voorvork krom trok.
 
ik lagg om het feit dat het onwerkelijk klinkt. dat het gebeurt is natuurlijk niet zo leuk.

Meestal slipt de band als je vol de voorrem inknijpt. Dat de voorvork daarna krom trekt zou eigenlijk niet kunnen/mogen gebeuren.
 
Maar ik denk dat er nu wat minder scooter rijders bij komen, iedereen in mijn omgeving die 15/16 is roept ja ik ga wachten op me auto rijbewijs want scooter is te duur
 
Ja, dat is ook de hele bedoeling.
Ze willen van die stinkende, herrie makende scooter tuig af.

En om de staatskas te compenseren maken ze het dus extra duur, zodat deze toch nog redelijk gevuld word.

Boetes weer omhoog, en hoppa.

Kort door de bocht gezien dan.
 
het lijkt me indderdaad niet slim om mensen die blind op een scooter rijden en denken dat hen niets kan gebeuren dan op een motor te gaan laten rijden.
maar snelheid verhogen zou ik ook niet gaan doen alleen niet meer zo nauw kijken naar de snelheden
 
Is bij jou het glas half vol of half leeg?

Want wat je zegt m.b.t. de snelheid slaat kant noch wal.

Je wilt niet de snelheid verhogen naar 60, maar je wilt dan wel dat ze niet zo nauw meer opletten.
Oftewel iedereen voert ze scooter op totdat die 100 + rijd, want ze kijken toch niet meer zo nauw joh.

Lekkere redenatie weer. :rolleyes:
 
Maar ik denk dat er nu wat minder scooter rijders bij komen, iedereen in mijn omgeving die 15/16 is roept ja ik ga wachten op me auto rijbewijs want scooter is te duur

is misschien plaatselijk, ik zie bij mij in de buurt dag in dag uit scooterrijders rondrijden die rijles nemen
 
Maar in de autowereld zie je het ook , dezelfde "mongolen" die even in een week afrijden en hetzelfde verhaal van de brommerhufters rijden nu in de auto , wat nog VEEL gevaarlijker is ook!! in een week autorijbewijs halen moeten ze imo verbieden , omdat wat je in zo'n korte tijd moet leren onthoud je echt niet , het kan immers nooit tot je doordringen in zo'n korte tijd...

en je rijbewijs halen is niet moeilijk , alleen om daarna ook normaal te rijden schijnt tegen te vallen :rolleyes:

Hier 1tje die alles in een week binnen had!
Zoals je aangaf is niet iedereen het zelfde.

Ik ben van mening dat het beter is fulltime te gaan lessen inplaats van 1x per week.
Je legt sowieso eerst een test af of je het uberhoud in een week kan doen.

Ik denk meer dat het is dat sommige mensen minder waarde hechten aan hun rijbewijs als ze hem snel binnen hebben.
Maar dan nog heeft het met de persoon te maken en niet met een weekcursus.
 
Back
Top