Ludix valt uit

Choempie

Well-Known Member
Mn ludix eindelijk aan de praat gekregen maar nu heb ik het volgende probleem:
Na een stukje rijden ongeveer 2-3 minuten, valt de weg en lijkt het net of die verzuipt. Iemand enig idee wat het kan zijn, heb de carb al helemaal schoon gemaakt.
 
Advertisement - register to remove this

Huis regels.

Gaarne alles bijvoegen.

Model bj onderhoud zelf gedaan.
Etc etc etc.
Helpt ons allemaal om sneller antwoord te geven en beter.
Foto's videos alles is welkom.
Sorry weet er zelf ook niet veel van heb hem gister gekocht. Maar het is in ieder geval een Peugeot ludix ac 10Inch uit 2009. volgens mij is ie ontgrenst maar dat weet ik niet zeker Zit een sito uitlaat op. luchtfilter zag er netjes uit alleen sluit ie volgens mij niet helemaal goed af omdat er een raar stukje uit is
bA3h4QT.png

Post automatically merged:

je zegt lijkt net of hij verzuipt maar wat doet hij dan precies? doet hij bwoaap en valt uit of?
Ja precies dit. na een stukje rijden doet hij bwoaap en valt daarna bijna of soms helemaal uit. Ik heb volgens mij alle dingen op de carb goed staan (Denk aan luchtschroef sproeier en naaldclipje)


Ik ga morgen checken of ik valse lucht heb ergens, dan laat ik meer weten!
 
Sorry weet er zelf ook niet veel van heb hem gister gekocht. Maar het is in ieder geval een Peugeot ludix ac 10Inch uit 2009. volgens mij is ie ontgrenst maar dat weet ik niet zeker Zit een sito uitlaat op. luchtfilter zag er netjes uit alleen sluit ie volgens mij niet helemaal goed af omdat er een raar stukje uit is
bA3h4QT.png

Post automatically merged:


Ja precies dit. na een stukje rijden doet hij bwoaap en valt daarna bijna of soms helemaal uit. Ik heb volgens mij alle dingen op de carb goed staan (Denk aan luchtschroef sproeier en naaldclipje)


Ik ga morgen checken of ik valse lucht heb ergens, dan laat ik meer weten!
bwoaap is niet verzuipen.

stotteren is te veel benzine of te weinig lucht

bwoaap is of te weinig benzine of te veel lucht.

misschien dat naar een tijdje de choke uit springt en dan dus te weinig benzine krijgt waardoor hij bwoaap doet.
tenzij je handchoke hebt natuurlijk dan kan je dit makkelijk testen om hem gewoon open te zetten.

stottert je scooter als je volgas geeft als hij nog koud is?
als hij dit niet doet duidt dat meestal ook op een te kleine sproeier

als een scooter koud is stottert hij namelijk door de extra benzine die hij krijgt van de choke
Post automatically merged:

lees dit anders even.


Brommermatieve bijdrage van Michiel uit Heemstede van Brommerforum.nl
Hier nog effe voor de duidelijkheid want op 1 of andere manier denkt 80% van de forummers het verkeerde:

Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier.
Syptomen te grote sproeier=
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlakvoor powerband
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat/meureh

Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is, doe er dus een grotere sproeiert in!!
Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een te kleine sproeier.
syptomen van te kleine sproeier=
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als de kanker.

Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet , dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor korte duur omdat je cilinder hierdoor kapot gaat, je zuiger(veren) slijten heel snel en de compressie neemt af (zuiger+veren gaan hoorbaar erg rammelen). Dus doe daarom altijd het zekere voor t onzekere en rij met een ietsie te grote sproeier, hierdoor gaatie veel langer mee, hij trekt alleen wat minder snel op, maar je top is vaak evenhoog. Ook je blok heeft van een te kleine sproeier te lijden want een aantal lagers worden dankzij de benzine+olie gesmeerd.
 
bwoaap is niet verzuipen.

stotteren is te veel benzine of te weinig lucht

bwoaap is of te weinig benzine of te veel lucht.

misschien dat naar een tijdje de choke uit springt en dan dus te weinig benzine krijgt waardoor hij bwoaap doet.
tenzij je handchoke hebt natuurlijk dan kan je dit makkelijk testen om hem gewoon open te zetten.

stottert je scooter als je volgas geeft als hij nog koud is?
als hij dit niet doet duidt dat meestal ook op een te kleine sproeier

als een scooter koud is stottert hij namelijk door de extra benzine die hij krijgt van de choke
Post automatically merged:

lees dit anders even.


Brommermatieve bijdrage van Michiel uit Heemstede van Brommerforum.nl
Hier nog effe voor de duidelijkheid want op 1 of andere manier denkt 80% van de forummers het verkeerde:

Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier.
Syptomen te grote sproeier=
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlakvoor powerband
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat/meureh

Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is, doe er dus een grotere sproeiert in!!
Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een te kleine sproeier.
syptomen van te kleine sproeier=
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als de kanker.

Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet , dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor korte duur omdat je cilinder hierdoor kapot gaat, je zuiger(veren) slijten heel snel en de compressie neemt af (zuiger+veren gaan hoorbaar erg rammelen). Dus doe daarom altijd het zekere voor t onzekere en rij met een ietsie te grote sproeier, hierdoor gaatie veel langer mee, hij trekt alleen wat minder snel op, maar je top is vaak evenhoog. Ook je blok heeft van een te kleine sproeier te lijden want een aantal lagers worden dankzij de benzine+olie gesmeerd.
Dan ga ik een wat grotere sproeier proberen! ik heb alleen een sproeier 80 liggen nu wat mij veels te groot lijkt aangezien er nu een 50 in zit. maar kan den kik wel rond de 60 gaan kijken. Dankjewel!
 
Nergens valse lucht zo te zien, heb hem wat beter laten lopen met sproeier 58 en door het luchtfilter wat beter aan te sluiten!
Nu kan ik er ten minste op goed op rijden. Het enigste probleem nu nog is dat soms als ik vol gas ga hij laat oppakt of na een tijdje wat afneemt (zie video)


Ik houdt heel dit filmpje volgas!
 
Heb ik al 3x gedaan, Maar inmiddels rijdt hij nu wel goed uit het niks? alleen heb ik nu nog dat soms als ik een beetje gas loslaat, en daarna weer herpak dat ie ff stottert.
als je in de filmpje echt volgas geeft en hij valt terwijl je vol gas geeft gewoon terug stationeer zou ik het echt niet weten wat het kan zijn he.. zoveel verstand heb ik er ook weer niet van.. heb alleen laats echt tijd heel veel problemen gehad met mijn scooter het ging van het ene probleem naar het andere haha dus op sommige gebieden ben ik wel wat wijzer geworden en vooral op carburateur gebied.

dus probleem met half gas is de gasnaald, vol gas is de hoofdsproeier.
als jij dus gas geeft en hij stottert meteen even maar pakt erna wel op moet je gaan kijken naar de gasnaald.
ik had dit ook alleen was het bij mij de gasschuif. ik had een nieuwe erin gezet gewoon van 17.5mm dellorto wat ik dus ook op mijn scooter heb,
maar bij de nieuwe gasschuif kwam de afschuining bij de spruitstuk kant en bij de oude aan de luchtfilter.

ik had toen dus het probleem dat hij heel erg stotterde als ik gas gaf maar als ik gewoon vol gas bleef geven pakte die hem erna wel en ging die ook.. dit is dus omdat de gasnaald/gasschuif niets meer doet en het vooral gaat om de hoofdsproeier.

dus stotteren op het begin en erna wel pakken is gasschuif/gasnaald.
 
Oke heb net ook de varioplaat eruit gehaald, maar het enigste wat ik nu heb ik dat als ik na 2 minuten rijden ongeveer, als ik daarna vol gas gaat houdt hij in, Waarschijnlijk inderdaad een te grote sproeier Heb nu 58. Of kan het aan de rolletjes liggen aangezien die een beetje versleten waren?

Maar ben binnenkort wel van plan om 17,5 mm carb erop te te zetten dus wat mij betrekt maakt het voor nu niet zoveel uit!
 
Oke heb net ook de varioplaat eruit gehaald, maar het enigste wat ik nu heb ik dat als ik na 2 minuten rijden ongeveer, als ik daarna vol gas gaat houdt hij in, Waarschijnlijk inderdaad een te grote sproeier Heb nu 58. Of kan het aan de rolletjes liggen aangezien die een beetje versleten waren?

Maar ben binnenkort wel van plan om 17,5 mm carb erop te te zetten dus wat mij betrekt maakt het voor nu niet zoveel uit!
rolletjes regelen voornamelijk het toeren verloop van een scooter. hoe lichter hoe meer toeren dus ook trekkracht, hoe zwaarder hoe minder toeren maar wel een hogere topsnelheid. de kunst zit hem erin om daar dus precies goed mee uit te komen. goeie trekkracht en een goede topsnelheid. toeren verloop moet ook netjes zijn zonder dipjes of iets.

als ze niet meer rond zijn zou ik ze sowieso vervangen alleen denk ik niet dat daar je probleem ligt omdat hij het dan al meteen zou moeten doen en niet pas na 2 min rijden. rollen hebben denk ik niks met warm of koude motor vandoen.
 
rolletjes regelen voornamelijk het toeren verloop van een scooter. hoe lichter hoe meer toeren dus ook trekkracht, hoe zwaarder hoe minder toeren maar wel een hogere topsnelheid. de kunst zit hem erin om daar dus precies goed mee uit te komen. goeie trekkracht en een goede topsnelheid. toeren verloop moet ook netjes zijn zonder dipjes of iets.

als ze niet meer rond zijn zou ik ze sowieso vervangen alleen denk ik niet dat daar je probleem ligt omdat hij het dan al meteen zou moeten doen en niet pas na 2 min rijden. rollen hebben denk ik niks met warm of koude motor vandoen.
Ja ik ga binnenkort ook een 70cc halen en daar zitten als het goed is de goede rolletjes bij dus dan zet ie die er gewoon in
 
Toch weer raar, heb er heel de dag heerlijk op gereden en net na mn werk na 4-5 uurtjes stilstaan, doet ie het weer alleen de eerste 5 minuten. Daarna bleef hij alleen maar stationair lopen en kon ik met een heel klein tikje gas de toeren wat op laten lopen, maar zodra ik wat meer gaf viel het weer weg.
 
Misschien toch wat loos in de ontsteking. Heb je al nieuwe bougie geprobeerd? Probleem met een ludix ook dat er vocht onder de voorkap komt geloof ik. Zag laatst in ieder geval een ludix met aardig wat roest onder de voorkap, dus zou je kunnen proberen wat contactpunten op te schuren.
 
Bougie zit er net nieuw in, Maar kan kan inderdaad wel een nieuwe proberen die ik nog heb liggen. Zit geen roest op de scooter verder dat valt mee. Wel zit er een cdi van een buxy in maar die is precies hetzelfde. Dus denk dat die het gewoon goed doet. Als ik zo kijk naar de vonk van de bougie lijkt hij ook gewoon goed regelmatig te vonken.
 
Bougie zit er net nieuw in, Maar kan kan inderdaad wel een nieuwe proberen die ik nog heb liggen. Zit geen roest op de scooter verder dat valt mee. Wel zit er een cdi van een buxy in maar die is precies hetzelfde. Dus denk dat die het gewoon goed doet. Als ik zo kijk naar de vonk van de bougie lijkt hij ook gewoon goed regelmatig te vonken.
je had de scooter ook past gekocht he? misschien dat er wat rotzooi in de tank zit ofzo en nu toch weer sproeier verstopt zit aangezien hij wel stationeer loopt.. ik weet precies wat je door maakt ik had precies zelfde gezeur met mijn gilera ice. denk je hem eindelijk gemaakt te hebben dag erna weer volgende probleem haha.. niet opgeven!! en onthoud de symptomen zoals bwoaap te weinig benzine of te veel lucht etc.

als je de carburateur eraf gaat halen check dan ook meteen of je membraan plaatjes nog goed sluiten. ik had daar ook probleem zitten op het begin terwijl iedereen riep bobine de andere zij ontsteking etc mijn symptomen waren wel anders maar je weet het maar nooit met die gekke scooters, je kan beter meteen alles uitsluiten als je het mij vraagt. ik heb trouwens paar jaar geleden een probleem gehad met een firefox als hij warm werd kon ik ook maar heel langzaam gas geven en anders ging hij ook raar doen. toen had ik spruitstuk vervangen omdat deze redelijk oud was en dus makkelijk scheuren. (scheurtjes kan je niet tot bijna niet zien) spruitstuk vervangen en met probleem was weg gelukkig
 
Last edited:
je had de scooter ook past gekocht he? misschien dat er wat rotzooi in de tank zit ofzo en nu toch weer sproeier verstopt zit aangezien hij wel stationeer loopt.. ik weet precies wat je door maakt ik had precies zelfde gezeur met mijn gilera ice. denk je hem eindelijk gemaakt te hebben dag erna weer volgende probleem haha.. niet opgeven!! en onthoud de symptomen zoals bwoaap te weinig benzine of te veel lucht etc.

als je de carburateur eraf gaat halen check dan ook meteen of je membraan plaatjes nog goed sluiten. ik had daar ook probleem zitten op het begin terwijl iedereen riep bobine de andere zij ontsteking etc mijn symptomen waren wel anders maar je weet het maar nooit met die gekke scooters, je kan beter meteen alles uitsluiten als je het mij vraagt. ik heb trouwens paar jaar geleden een probleem gehad met een firefox als hij warm werd kon ik ook maar heel langzaam gas geven en anders ging hij ook raar doen. toen had ik spruitstuk vervangen omdat deze redelijk oud was en dus makkelijk scheuren. (scheurtjes kan je niet tot bijna niet zien) spruitstuk vervangen en met probleem was weg gelukkig
Dat zou inderdaad heel goed kunnen van die tank nu je het zegt. sinds ik hem heb gekocht. heb ik nog niet getankt maar hij zat al vol dus ging er eigenlijk van uit dat hij al getankt was voordat ik hem kwam ophalen. Maar wel apart dan dat ik er gewoon heel de dag op heb kunnen rijden zonder problemen
 
Back
Top