Ludix of iets anders

Scootdelft

New Member
Hallo mensen,
Laat ik zeggen dat ik best nieuw ben op dit forum (account niet eens een uur oud) maar ik heb even een advies vraag. Ik wil een nieuwe scooter kopen heb nu een tomos sinds ik 16 ben maar ik zit zo te kijken naar een peugeot ludix ,speedfight 2 etc maar ik kan er zelf niet echt uitkomen veel van de mensen om me heen zeggen dat speedfight ,vivacity etc etc troep is. Mijn budget is max 500 euro. Ik zoek iets wat snel gaat en makkelijk te tunen is zoals een ludix. Dus raad je iets aan graag voordeel/nadeel alleen 2takt .

Dank
 
Advertisement - register to remove this

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Die peugeot scooters die je noemt hebben zo zijn bepaalde nadelen.

Voorvork van de speedfight is zwak. Kappenset kost wel even om erop te krijgen.. En bij een ondeugelijke uitlaat kan de bovenste uitlaat steun afbreken. (zolang de originele erop zit kan er niet veel fout gaan. Remmen van de AJP ontluchten moeilijker.
70cc erop dat blok proberen krijgen is waardeloos.. Valt niet goed af te stellen als de originele luchtfilter erop blijft zitten.

Beste cilinder is wel de liquid cooled op dat peugeot blok, die loopt ook het lekkerste.. De luchtgekoelde cilinder is eigenlijk wat TAM.

De digitale km teller zijn allemaal troep op die scooters, en zelfs bij de nieuwere peugeot scooters.. Bij de oudere gaat die om de zoveel km kapot of gaat rare dingen doen met de wijzer zelf.. Bij de nieuwere modellen word het digitale display steeds slechter.. Eerst zit je alles netjes Inkt zwart.. Daarna word dat steeds lichter totdat je steeds moeilijker kan aflezen.

Het peugeot blok vertikaal is wel erg oud te noemen.. De voorvader zit op de peugeot SV50 scooter. En op de honda, kymco zijn ongeveer gelijkwaardig.

Blok problemen.. (mechanische oliepomp werkt goed) digitale werkt niet of slecht. Ook het genoemde probleem met de bovenste uitlaat ophanging. Als daar geen steun plaat tussen zijn komt er teveel torsie erop te staan en kans op breken is dan groot.

Race vario plaatsen is waardeloos door weinig ruimte op de krukas..

En het blok heeft ook een slechte inlaat en een verouderd carburateur systeem..

Peugeot is verder niet super slecht, maar dan zoek ik eerder zoeken naar een minarelli H scooter..

Heb zowat peugeot, piaggio en minarelli gehad.. en heb daar wel enige ervaring mee. Minarelli was voor mij wel het leukste.

Als je peugeot wilt tunen wil je op ze minst wel een peugeot horizontaal blok.. Alleen daar is niet gigantisch veel voor te krijgen.. Dit blok kwam eigenlijk te laat op de markt..

Minarelli H is gewoon de beste keuze, die loopt standaard alleen al flink sneller.. (hoef je weinig aan te doen.)
 

Scootdelft

New Member
Die peugeot scooters die je noemt hebben zo zijn bepaalde nadelen.

Voorvork van de speedfight is zwak. Kappenset kost wel even om erop te krijgen.. En bij een ondeugelijke uitlaat kan de bovenste uitlaat steun afbreken. (zolang de originele erop zit kan er niet veel fout gaan. Remmen van de AJP ontluchten moeilijker.
70cc erop dat blok proberen krijgen is waardeloos.. Valt niet goed af te stellen als de originele luchtfilter erop blijft zitten.

Beste cilinder is wel de liquid cooled op dat peugeot blok, die loopt ook het lekkerste.. De luchtgekoelde cilinder is eigenlijk wat TAM.

De digitale km teller zijn allemaal troep op die scooters, en zelfs bij de nieuwere peugeot scooters.. Bij de oudere gaat die om de zoveel km kapot of gaat rare dingen doen met de wijzer zelf.. Bij de nieuwere modellen word het digitale display steeds slechter.. Eerst zit je alles netjes Inkt zwart.. Daarna word dat steeds lichter totdat je steeds moeilijker kan aflezen.

Het peugeot blok vertikaal is wel erg oud te noemen.. De voorvader zit op de peugeot SV50 scooter. En op de honda, kymco zijn ongeveer gelijkwaardig.

Blok problemen.. (mechanische oliepomp werkt goed) digitale werkt niet of slecht. Ook het genoemde probleem met de bovenste uitlaat ophanging. Als daar geen steun plaat tussen zijn komt er teveel torsie erop te staan en kans op breken is dan groot.

Race vario plaatsen is waardeloos door weinig ruimte op de krukas..

En het blok heeft ook een slechte inlaat en een verouderd carburateur systeem..

Peugeot is verder niet super slecht, maar dan zoek ik eerder zoeken naar een minarelli H scooter..

Heb zowat peugeot, piaggio en minarelli gehad.. en heb daar wel enige ervaring mee. Minarelli was voor mij wel het leukste.

Als je peugeot wilt tunen wil je op ze minst wel een peugeot horizontaal blok.. Alleen daar is niet gigantisch veel voor te krijgen.. Dit blok kwam eigenlijk te laat op de markt..

Minarelli H is gewoon de beste keuze, die loopt standaard alleen al flink sneller.. (hoef je weinig aan te doen.)
Welk soort scooter van minerelli raad u aan wat nu nog makkelijk te vinden is op marktplaats? Of een ander platform
 

NTTman

Member
voor dat geld kun je ook n mooie piaggio nrg power carburateur versie of aprilia sr factory (piaggio blok) halen, lopen onbegrensd al aardig hard en zat voor te krijgen
 

Scootdelft

New Member
voor dat geld kun je ook n mooie piaggio nrg power carburateur versie of aprilia sr factory (piaggio blok) halen, lopen onbegrensd al aardig hard en zat voor te krijgen
Zat ik ook al te zoeken is niet beschikbaar in mijn omgeving meer dan 100km afstand of kost teveel
 

NTTman

Member
Ja ik ken t probleem, aan deze kant van t land rijden ze allemaal 4takt, aan de andere kant rijden ze meer 2takt.
Heb zelf 2 x een NTT moeten halen en was een teringeind rijden richting gelderland/noord brabant.
Maar ik heb er nu wel een ;)
 

Scootdelft

New Member
Ja ik ken t probleem, aan deze kant van t land rijden ze allemaal 4takt, aan de andere kant rijden ze meer 2takt.
Heb zelf 2 x een NTT moeten halen en was een teringeind rijden richting gelderland/noord brabant.
Maar ik heb er nu wel een ;)
Ja word ziek van 4 takt en die chinese agm scooters steeds wanneer je nou iets goeds wil is het er niet dus dan zit je opgescheept met medium range maar k heb 3 opties en een nieuwe post gemaakt. https://scooterforum.net/threads/aprilia-sr-70cc-piaggio-nrg-mc3-of-peugeot-ludix-soort-poll.208942/
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Welk soort scooter van minerelli raad u aan wat nu nog makkelijk te vinden is op marktplaats? Of een ander platform
Opzicht maakt het niet uit welke minarelli scooter je koopt. Het horizontale blok blijft wel het snelste met vloeistof gekoeld.
Belangerijker is dat je een scooter koopt waarvan nog onderdelen nieuw te koop en of te vinden is

Een aprillia rally lc is wel leuk. Alleen sommige delen zijn niet meer nieuw te leveren..
Er zijn ook merken die momenteel niet meer bestaan of een andere markt gevonden hebben..

Ja word ziek van 4 takt en die chinese agm scooters steeds wanneer je nou iets goeds wil is het er niet dus dan zit je opgescheept met medium range maar k heb 3 opties en een nieuwe post gemaakt. https://scooterforum.net/threads/aprilia-sr-70cc-piaggio-nrg-mc3-of-peugeot-ludix-soort-poll.208942/
Je moet dan ook geen zelf verzonnen chinees merk scootertje kopen. Mijn peugeot kisbee heeft een zelfde blok eronder hangen, maar is naar mijn idee een stuk degelijker. Hij loopt momenteel zelfs nog beter dan mijn piaggio new fly die veel meer gekost heeft, deze is niet vooruit te krijgen..

Als er niet al een blok geweldig is om in elkaar te zetten, dan is dat het 139QMB-E blok wel.. Als alle onderdelen aanwezig zijn, heb je het ding rond de 2 a 3 uur wel helemaal in elkaar zitten.. En ik heb nog nooit mee gemaakt dat je een krukas zo met de hand in het blok krijgt..
Terwijl bij andere blokken die ik al eens in elkaar hebt gezet, altijd een brander nodig hebt gehad.. Om de lager passingen grotere te krijgen..
 

Scootdelft

New Member
Opzicht maakt het niet uit welke minarelli scooter je koopt. Het horizontale blok blijft wel het snelste met vloeistof gekoeld.
Belangerijker is dat je een scooter koopt waarvan nog onderdelen nieuw te koop en of te vinden is

Een aprillia rally lc is wel leuk. Alleen sommige delen zijn niet meer nieuw te leveren..
Er zijn ook merken die momenteel niet meer bestaan of een andere markt gevonden hebben..



Je moet dan ook geen zelf verzonnen chinees merk scootertje kopen. Mijn peugeot kisbee heeft een zelfde blok eronder hangen, maar is naar mijn idee een stuk degelijker. Hij loopt momenteel zelfs nog beter dan mijn piaggio new fly die veel meer gekost heeft, deze is niet vooruit te krijgen..
Tja maar 4takt is niet iets wat ik zou doen
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
En waarom dan niet, dat blokje trekt best rap op voor een 4takt.(en dan nog maar 49 cc). Voor mijn gevoel zat er weinig verschil tussen deze en een 2-takt.. Alleen die 2-takt draait alleen overigens teveel toeren dan dat nodig zijn.. Dus een hoop verloren energie voor niks.. Wat je dus een hoop meer brandstof kost.
 

Scootdelft

New Member
En waarom dan niet, dat blokje trekt best rap op voor een 4takt.(en dan nog maar 49 cc). Voor mijn gevoel zat er weinig verschil tussen deze en een 2-takt.. Alleen die 2-takt draait alleen overigens teveel toeren dan dat nodig zijn.. Dus een hoop verloren energie voor niks.. Wat je dus een hoop meer brandstof kost.
Het is meer nostalgie ben er mee opgegroeid en ja t geluid is anders etc makkelijker om aan te sleutelen
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Een 4takt kost je wel geen liters olie die je steeds moet kopen.. De meeste 2takts doen met 1 liter olie 2000km..
Een goede 4takt heeft bij een normale service beurt (althans bij piaggio) om de 4000km een olie wissel..
Dus rekenen maar eens uit hoeveel je dan goedkoper bent. Ik ben zelf ook opgegroeit met de 2-takt.. Alleen die periode ligt achter mij..
De enigste 2-takt die ik nog waardeer is een tomos.. Super zuinig en kwa onderdelen niet gigantisch veel en makkelijk in elkaar te zetten..
 

Scootdelft

New Member
Een 4takt kost je wel geen liters olie die je steeds moet kopen.. De meeste 2takts doen met 1 liter olie 2000km..
Een goede 4takt heeft bij een normale service beurt (althans bij piaggio) om de 4000km een olie wissel..
Dus rekenen maar eens uit hoeveel je dan goedkoper bent. Ik ben zelf ook opgegroeit met de 2-takt.. Alleen die periode ligt achter mij..
De enigste 2-takt die ik nog waardeer is een tomos.. Super zuinig en kwa onderdelen niet gigantisch veel en makkelijk in elkaar te zetten..
Olie heeft in mijn geval geen probleem want we hebben op het moment nog 3 flessen liggen kan je dan wel 6000km mee doen. Tomos is inderdaad super handig heb er zelf eentje a35 met elektrische start. Top is rond de 50 voor snor is dat meer dan genoeg. Heb zelf ook veel ervaring opgebouwen er mee
 
Advertisement - register to remove this
Top