Ludix heeft dipjes

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Mijn standaard Ludix snor rijdt al een tijdje maar heeft nog wel iets hinderlijks, dipjes tijdens het accelereren met een koude motor.

Ik weet dat een scooter koud iets minder fijn rijdt, maar 10 minuten lang een dipje hier en daar is niet helemaal de bedoeling. Het geluid van ‘volgas’ is tijdens zo’n dipje ook weg en na het dipje komt het weer terug. Bij een warme motor, na een kwartier non-stop vol gas, trekt ie wel gelijk goed door. Je kan de dipjes vergelijken met een dipje als je vol gas een drempel op en af gaat

Ik heb de carterkap eraf gehaald en de koppeling bekeken, lamme drukveer. Gelijk een nieuwe in gezet, deze is wel 2 spinsels langer, trek een stuk langzamer op, meer toeren en de dipjes blijven aanhouden. V-snaar is nog goed.

Nu zitten er net nieuw 11,5 gram rolletjes in en mijn vraag is of ik nu naar 13 gram moet overstappen of bijvoorbeeld al 15 moet pakken?

Wat is al vervangen?
- Nieuw membraan + pakking
- Nieuwe zuiger + zuigerveren + pakkingen
- Trekveertjes 1.6
- Rolletjes 11.5gr
- Sproeier 54
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hoi marwan, dus als ik het goed begrijp heeft ie een dip vanuit vol gas wegrijden? wanneer is dit begonnen en reed hij uit het niets slechter of heb je iets vervangen waardoor hij slechter is gaan rijden? Vanuit stilstand wegrijden is zoals je zei idd de koppeling, welke drukveer heb je erin gezet? Want als je eerst een originele had en nu een sterkere dan zul je idd andere resultaten krijgen dan je gewend bent van de scooter. Je zegt ook dat je nieuwe 11,5 gram rollen hebt en deze wilt verhogen, eerst even de vraag welke rollen zaten er eerst in? en als je scooter slecht optrekt is het een minder goed idee om er zwaardere rollen in te zetten aangezien deze juist het omgekeerde effect hebben! rollen van 15gr in een 50cc is ook niet iets wat ik vaak hoor en ik denk ook niet dat je scooter daar beter van zult rijden maar correct me if im wrong, wat ik zou doen is een setje rolletjes halen van 7,5gr tot 9 ofzo en dan kijken waar die het beste mee rijdt. Maar eerst graag even antwoord op de vragen die ik gesteld had dan kan ik met je mee denken, Succes!
 
Hoi marwan, dus als ik het goed begrijp heeft ie een dip vanuit vol gas wegrijden? wanneer is dit begonnen en reed hij uit het niets slechter of heb je iets vervangen waardoor hij slechter is gaan rijden? Vanuit stilstand wegrijden is zoals je zei idd de koppeling, welke drukveer heb je erin gezet? Want als je eerst een originele had en nu een sterkere dan zul je idd andere resultaten krijgen dan je gewend bent van de scooter. Je zegt ook dat je nieuwe 11,5 gram rollen hebt en deze wilt verhogen, eerst even de vraag welke rollen zaten er eerst in? en als je scooter slecht optrekt is het een minder goed idee om er zwaardere rollen in te zetten aangezien deze juist het omgekeerde effect hebben! rollen van 15gr in een 50cc is ook niet iets wat ik vaak hoor en ik denk ook niet dat je scooter daar beter van zult rijden maar correct me if im wrong, wat ik zou doen is een setje rolletjes halen van 7,5gr tot 9 ofzo en dan kijken waar die het beste mee rijdt. Maar eerst graag even antwoord op de vragen die ik gesteld had dan kan ik met je mee denken, Succes!

Hoi, bedankt voor je reactie!
Het dipje is niet alleen bij volgas, het lijkt alsof ie in een vast patroon van tijd terugkomt, en niet in hoe ver ik mijn gas open trek. Dit begon eigenlijk sinds ik de scooter heb gekregen van de zaak waar ik de zuiger liet vervangen en hem liet afstellen, deze zijn toen van sproeier 50 naar 54 gegaan en toen begon het, daarnaast hebben ze de rollen gewoon vervangen en die waren toen ook al 11,5.

Nu ik die sproeier 50 er terug in doe heeft hij heel weinig vermogen, hij rijdt 5 km/h langzamer. Dus hou het op 54.

De originele drukveer was gewoon een groene standaard drukveer van Peugeot zelf. Dit is een zwarte merkloze met twee extra spinsels, volgens de scooterboer gewoon voor de Ludix.

Ik zal vanavond na werk die sproeier 50 er weer in doen en kijken hoe dat functioneert met die nieuwe drukveer. Verder ga ik toch voor de zekerheid mijn originele rolletjes en de rolletjes die ik nu heb wegen om er zeker van te zijn dat wat de zaak zei goed was.
 
Enige patroon wat ik zou kunnen bedenken is het aangrijpen van de koppeling en het overschakelen van koppeling naar vario, voor de rest zou ik het zo 123 niet weten, zou wellicht kunnen helpen als je hem wanneer hij weer aan de praat is een filmpje kunt maken als je rijdt.
 
Enige patroon wat ik zou kunnen bedenken is het aangrijpen van de koppeling en het overschakelen van koppeling naar vario, voor de rest zou ik het zo 123 niet weten, zou wellicht kunnen helpen als je hem wanneer hij weer aan de praat is een filmpje kunt maken als je rijdt.

Zal ik vanavond even doen! Ik sleutel er echt al 2 jaar aan en vind het eigenlijk wel gezegend met het feit dat hij elke keer net niet lekker loopt.

Enige keer dat ie lekker liep met geen enkel dipje was zonder vario plaat en een sproeier 56, maar ik wil hem gewoon standaard hebben.
 
is dat niet gewoon de begrenzing?

Nee, ik snap wat je bedoelt maar de begrenzing die heeft niet al die dipjes die je hoort, toen ie nog goed reed had ie er 1 rond de 25.

Daarnaast is dat denk ik ook niet waarom hij zo langzaam optrekt en heel moeizaam die 30 wilt aantikken.

0:55 en 1:05 zijn enkele voorbeelden van zo’n dipje
 
Last edited:
bedoel je met die dipjes zoiets als gebeurd op 0:58? zo ja zou ik denken dat je ontsteking niet helemaal gezond is maar dat zou dan raar zijn als hij zonder begrenzer plaat wel goed loopt.. ik vind t een raar geval hahah zijn ook dipjes die ik normaal niet zie want zoals ik ze ken dalen ze in toeren, deze lijkt helemaal weg te vallen
 
bedoel je met die dipjes zoiets als gebeurd op 0:58? zo ja zou ik denken dat je ontsteking niet helemaal gezond is maar dat zou dan raar zijn als hij zonder begrenzer plaat wel goed loopt.. ik vind t een raar geval hahah zijn ook dipjes die ik normaal niet zie want zoals ik ze ken dalen ze in toeren, deze lijkt helemaal weg te vallen

Ja precies, zo’n dipje ja.
Vind je ook niet dat ie te langzaam optrekt? Dat was dus een kwestie van lichtere rollen?
 
denk ik wel ja want in 180cc wordt vaak 12,5 gebruikt voor 50cc is 11,5 al veel laat staan 15, ik zou 9-9,5 proberen kijken hoe dat gaat, en miss gelijk een nieuwe bougie bstellen, of is deze al nieuw? zo ja ff nieuwe bobine gelijk halen ook
 
denk ik wel ja want in 180cc wordt vaak 12,5 gebruikt voor 50cc is 11,5 al veel laat staan 15, ik zou 9-9,5 proberen kijken hoe dat gaat, en miss gelijk een nieuwe bougie bstellen, of is deze al nieuw? zo ja ff nieuwe bobine gelijk halen ook

Ik ga zo even mijn 11gr rolletjes dan omwisselen met 9gr.

Is een nieuwe bobine wel echt het probleem? Die is toch alleen voor bij het starten en het aan blijven? Want met 1 kick is ie gestart
 
bobine regelt de vonkjes van je bougie en zorgt er dus voor dat de ontbranding op tijd gebeurd, ik dacht dat die dipjes misschien veroorzaakt konden worden doordat de ontbranding niet op tijd gebeurd waardoor die dus weg zou kunnen vallen maar is ook slechts een mogelijkheid en is mijn theorie, zal misschien helemaal niet werken maar is altijd te proberen hahah
 
bobine regelt de vonkjes van je bougie en zorgt er dus voor dat de ontbranding op tijd gebeurd, ik dacht dat die dipjes misschien veroorzaakt konden worden doordat de ontbranding niet op tijd gebeurd waardoor die dus weg zou kunnen vallen maar is ook slechts een mogelijkheid en is mijn theorie, zal misschien helemaal niet werken maar is altijd te proberen hahah

Ik ga een dezer dagen maar eens de nieuwe rollen monteren en toch kijken of ik het afgesteld krijg op een maatje 50, nu zit er een 54 in.

Is het niet zo da hij dan bij een warme motor nogsteeds die dipjes zou moeten geven? Want dat gebeurt dus niet. Warm bedoel ik dan mee na 10-20 min volgas.

Bedankt voor het meedenken teouwens
 
oei even vergeten dat hij warm wel goed rijdt, dan kun je dus idd de bobine-theorie uitsluiten. Zo lang je weet wat je doet kan er idd niet zoveel mis gaan met afstellen dus gewoon proberen wat je kunt. Dan zou ik denken dat ie dus omdat ie koud is meer benzine krijgt en miss zou kunnen verzuipen maar dan zou die naar mijn weten niet zulk soort dipjes krijgen. Wat je kunt doen is een carburateur halen met hand choke en dan dus alleen de choke aanzetten als die gaat starten en als je gaat rijden de choke uitzetten maar deze kostten al gauw een paar tientjes en mocht dit dus niet werken is dat weggegooid geld. misschien eerst maar ff kijken of je hem een beetje afgesteld krijgt zo niet moet je er ff op terug komen. misschien heb ik tegen die tijd al iets bedacht wat het kan zijn.
 
oei even vergeten dat hij warm wel goed rijdt, dan kun je dus idd de bobine-theorie uitsluiten. Zo lang je weet wat je doet kan er idd niet zoveel mis gaan met afstellen dus gewoon proberen wat je kunt. Dan zou ik denken dat ie dus omdat ie koud is meer benzine krijgt en miss zou kunnen verzuipen maar dan zou die naar mijn weten niet zulk soort dipjes krijgen. Wat je kunt doen is een carburateur halen met hand choke en dan dus alleen de choke aanzetten als die gaat starten en als je gaat rijden de choke uitzetten maar deze kostten al gauw een paar tientjes en mocht dit dus niet werken is dat weggegooid geld. misschien eerst maar ff kijken of je hem een beetje afgesteld krijgt zo niet moet je er ff op terug komen. misschien heb ik tegen die tijd al iets bedacht wat het kan zijn.

Oude lamme drukveer erin en gelijk iets strakkere trekveren gemonteerd en hij trekt veel beter op. Alleen de dipjes blijven. Maar ik heb gister iets ontdekt.

Zoals ik al zei, kan de carb luchtschroef Max een kwart open, zet ik hem verder open valt de scooter uit, een kwart is wel een groot verschil vergeleken met de vuistregel ‘1,5 slag’ .

Nu had ik de luchtschroef helemaal dichtgedraaid en toen bleef de scooter ook gewoon rijden en gassen alsof er niks aan de hand was. Dit hoort totaal niet zo te zijn toch? Dan zou hij moeten uitvallen.

Ik heb vervolgens ‘handmatig’ de luchttoevoer gesloten door mijn hand op de luchtfilter te plaatsen en zoals verwacht viel de scooter uit.

Betekent dit dat de luchtschroef/carb gewoon is versleten of waar ligt dit aan? Heeft dit probleem invloed op de dipjes die ik ervaar? De scooter start zowel elektrisch als met kick-start zonder gas bij te geven.

De aansluitingen van de luchtfilter en spruitstuk heb ik vastgezet met ijzeren taille rips die je kunt aandraaien. Dit aangezien ik heb gemerkt dat als je zonder deze taille rips een beetje gaat schudden met de carb/luchtfilter, dat de scooter valse lucht aanzuigt.

Het gaat om een 12mm Gurtner carb.
 
juist ja, dit probleem heb ik ook gehad bij mijn 2t zip, luchtschroef kon ik helemaal dicht draaien en wide dan gewoon rijden zonder problemen, bij mijn een kwestie van grotere sproeier. heeft je scooter wel nog steeds die dipjes als je de luchtschroef helemaal dichtdraait?
Post automatically merged:

ik zou sproeier setje kopen rond maatje 58-60 kijken hoe dat gaat denk dat je 58 nodig hebt maar een setje is altijd beter kosten niet veel en heb je altijd andere maatjes mocht je dit nodig hebben. kijk ff naar de kleur van je bougie als je luchtschroef dicht draait, als je hier niets van weet graag ff foto sturen dan kan ik ongv zien welke maatje nodig hebt
Post automatically merged:

 
juist ja, dit probleem heb ik ook gehad bij mijn 2t zip, luchtschroef kon ik helemaal dicht draaien en wide dan gewoon rijden zonder problemen, bij mijn een kwestie van grotere sproeier. heeft je scooter wel nog steeds die dipjes als je de luchtschroef helemaal dichtdraait?
Post automatically merged:

ik zou sproeier setje kopen rond maatje 58-60 kijken hoe dat gaat denk dat je 58 nodig hebt maar een setje is altijd beter kosten niet veel en heb je altijd andere maatjes mocht je dit nodig hebben. kijk ff naar de kleur van je bougie als je luchtschroef dicht draait, als je hier niets van weet graag ff foto sturen dan kan ik ongv zien welke maatje nodig hebt
Post automatically merged:


Is dat niet te groot voor een standaard snor? Daar zit standaard bijvoorbeeld al een maatje 50 in, nu zit er 52 in. Ik heb een tijdje met 56 gereden maar met dezelfde dipjes.
 
neuu ik rijd met zip 2t brom 17,5 carb met 50cc ook gewoon met 82 maar je moet het altijd ff uitproberen.

Heb weinig tijd gehad om te sleutelen, maar ik zat we gewoon na te denken.

Een sproeier is toch alleen actief bij vol gas? Als het dus aan de sproeier zou liggen, zou ik die dipjes alleen moeten hebben met vol gas. Maar ik heb ze ook gewoon met half gas. Dan zou het toch niet aan de sproeier moeten liggen?
 
Back
Top